ارسال به دیگران پرینت

ظریف: نیازی به خدمات پزشکان بدون مرز نداشتیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح نشست عصر امروز این کمیسیون به نقل از محمد جود ظریف گفت: تلاش و پیشرفت‌های خوبی در آزادسازی پول های جمهوری اسلامی صورت گرفته که به سرانجام خواهد رسید.

ظریف: نیازی به خدمات پزشکان بدون مرز نداشتیم

نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه ۲۷ فروردین) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد. 

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح جلسه امروز این کمیسیون گفت: این جلسه با حضور وزیر خارجه برگزار شد، در ابتدا ذوالنور رییس کمیسیون با اشاره به اهمیت مسائل حوزه سیاست خارجی در شرایط فعلی بیان کرد که مسائلی همچون موضوع عراق، تحریم‌ها و خصومت آمریکایی ها و تاثیر کرونا بر مسائل سیاست خارجی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در توضیح صحبت های وزیر خارجه گفت: ظریف با اشاره به این موضوع که کرونا تحولات عمیقی را در سطح بین المللی ایجاد کرده که در حال حاضر قابل ارزیابی دقیق نیست بیان داشت اینکه چه مسائلی در آینده برای کشورها رقم بخورد سوال مهمی است، ما در وزارت امور خارجه این موضوع را دقیق بررسی و رصد می‌کنیم. این فرایند نیازمند مطالعه دقیق است. قدرت های سلطه‌گر تلاش می کنند حاکمیت خود را در دوران پسا کرونا حفظ کنند ولی اتفاقات و نحوه عمل آمریکایی‌ها نتایج عکسی برای آنها داشته است.

نقوی حسینی افزود: ظریف به این نکته اشاره داشت که تلاش و پیشرفت‌های خوبی در آزادسازی پول های جمهوری اسلامی صورت گرفته که به سرانجام خواهد رسید. بیشترین کمک و همراهی در مبارزه با کرونا و همکاری و تامین نیازها بین وزارت خارجه و وزارت بهداشت و درمان نیز انجام شده است.

به گفته وی وزیر خارجه در ارتباط با تحولات اخیر در کشور عراق تاکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ استقلال، آرامش و حاکمیت دولت عراق طبق قانون اساسی این کشور است، همان گونه که در سوریه و افغانستان هم این سیاست را دنبال می‌کنیم. روند صلح در منطقه باید در اختیار کشورهای منطقه باشد و کشورهای خارج از منطقه و قدرت های مدعی نباید دخالت کنند. ایران خواهان آتش بس و توافق در افغانستان است و در جهت آن تلاش می‌کنیم؛ پیروزی‌های عینی شرایط را برای آتش بس و رفع محاصره فراهم کرده است، امیدواریم مجموعه تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به نتیجه برسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزیر خارجه در مورد پزشکان بدون مرز این توضیح را داد که پزشکان بدون مرز در تهران دفتر دارند و طرف آنها وزارت کشور است. الحمدالله نیازی به خدمات آنها نداشتیم. ورود این گروه از افراد با هماهنگی‌ها و درخواست‌هایی انجام شده بود، وزارت خارجه خودش بدون هماهنگی برای کسی ویزا صادر نمی کند، قطعاً هدف استفاده از ظرفیت آنها بوده است.

نقوی حسینی با اشاره به صحبت های امیری از وزارت اطلاعات گفت: امیری درباره نحوه و میزان مراوده با کشورهای منطقه و استفاده از ظرفیت‌های آنها و همچنین اقدامات انجام شده در جهت بازگرداندن ایرانی‌های خارج از کشور در شرایط کرونا، توضیح داد و بیان کرد آمریکایی‌ها تلاش بسیار کردند تا از موضوع کرونا بهره‌برداری سیاسی کنند و ایران و چین را مورد اتهام و فشار قرار دهند. همچنین تضعیف محور مقاومت در شرایط کرونا را در دستور کار قرار دادند و به دنبال ناامن سازی و ایجاد اغتشاش در این کشورها هستند.

وی همچنین به حضور نمایندگی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس، سازمان انرژی اتمی و ستاد کل نیروهای مسلح در کمیسیون اشاره و اظهار کرد: سردار زارعی بیان کرد که وضعیت با ثبات و مشارکت فعال مردم در صحنه عراق نشان دهنده پایداری، استحکام و پیشرفت این کشور و آینده روشن عراق است. امیدواریم انتخاب مصطفی الکاظمی آثار مثبت و رو به جلویی را در شرایط فعلی عراق ایجاد کند. تأکید بر اجرای قانون مصوب پارلمان عراق مبنی بر خروج آمریکا از عراق از سوی دولت آینده عراق نشان دادن همان ثبات و استحکام است؛ آمریکایی ها به دنبال حضور و ادامه حضور خود در عراق هستند ولو اینکه این هدف را با کاهش نیروها و محدود کردن پایگاه‌های خود دنبال کنند. در افغانستان حاکمیت سه گانه غنی، عبدالله و طالبان هم باید به نفع اتحاد، انسجام، استحکام، امنیت و ثبات در افغانستان سامان پیدا کند.

به گفته نقوی حسینی در این جلسه علیرضا رحیمی، مصطفی کواکبیان، شهروز برزگر، علاءالدین بروجردی، محمدجواد جمالی نوبندگانی و مسعود گودرزی نظراتشان را بیان کردند.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه