ارسال به دیگران پرینت

استقبال گرم بورس از رئیس جدید

زینب مختاری: بورس تهران روز گذشته همزمان با برگزاری جلسه تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید این سازمان، با ثبت ۱۵هزار و ۴۲۲ واحد افزایش، به کانال ۶۲۳هزار واحدی وارد شد. شاپور محمدی- رئیس پیشین سازمان بورس- در این مراسم اعلام کرد با توجه به اینکه بازار سرمایه در ۴۵ ماه گذشته و قبل از آن، گام‌های مناسبی در جهت توسعه برداشته، اکنون ارزش بازار در ارقامی بالاتر از تولید ناخالص داخلی قرار دارد. حسن قالیباف‌اصل- رئیس جدید این سازمان- نیز با تاکید بر اینکه نیاز فعالان بازار در اولویت توجه سازمان بورس قرار دارد، اظهار کرد: تلاش می‌شود روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شود. در همین حال وزیر اقتصاد از تعلیق موقت برخی از تصمیمات هیات‌مدیره سازمان بورس خبر داد. با این حال خبر سیما با تقطیع سخنان فرهاد دژپسند، این تصور را ایجاد کرد که تعلیق تصمیمات بورس شامل عرضه‌های اولیه نیز می‌شود که این خبر قویا از سوی سازمان بورس تکذیب شد.

استقبال گرم بورس از رئیس جدید

بازار سرمایه در سال‌های گذشته از استقبال کم‌نظیری برخوردار بوده است. این روند در سال گذشته به نحوی ادامه یافت که شاخص کل توانست تا آخرین روز کاری، قله 500 هزار واحدی را نیز فتح کرده و آن را حفظ کند. سیر صعودی شاخص کل در سال جاری به طرز شگفت‌انگیزی تداوم داشت و تنها در 12 روز رشدی 110 هزار واحدی را تجربه کرد. با این حال در هفته‌های پایانی سال گذشته برخی اختلاف نظرهای کارشناسی در شورای عالی بورس و سکانداران این بازار، منجر به تغییر رئیس این سازمان در آغاز هفته جاری شد. با این حال با توجه به رشد چشمگیر شاخص‌ها در روز گذشته، به نظر می‌رسد بازار سرمایه واکنش مثبتی به تغییرات در این سازمان نشان داده است. در همین حال وزیر اقتصاد گفت: قرار شده است که هیات‌مدیره سازمان، برنامه جامعی را برای حضور تمام‌قد بازار سرمایه، در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی به منظور تحقق جهش تولید ارائه کند. فرهاد دژپسند همچنین درباره عرضه اموال دولتی شناسایی‌شده در بازار بورس نیز اظهار کرد: اولین گروه اموال دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه (ETF) طی دو تا سه هفته آینده عرضه خواهد شد.

اهمیت تامین مالی در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز کرد: شرایط فعلی، فرصت خوبی برای توسعه بازار سرمایه است تا جایگاه بیشتری در اقتصاد ملی پیدا کند. حسن قالیباف‌اصل در مراسم معارفه با بیان اینکه بازار سرمایه نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، اظهار کرد: امروز، افراد جدیدی وارد بازار شده‌اند و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تا دورترین نقاط کشور رسوخ کرده است. او تامین مالی شرکت‌های سهامی عام را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: وظیفه ما، بورس‌ها و تامین سرمایه‌ها این است که از شرکت‌های حاضر در این بازار حمایت کنیم تا بتوانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی مناسبی انجام دهند. قالیباف‌اصل با تاکید بر جایگاه بازار بدهی در کشور یادآور شد: بازار بدهی به‌رغم پیشرفت خوبی که داشته، هنوز در اقتصاد جای رشد دارد.

افزایش چشمگیر سرمایه در سه ماه

رئیس پیشین سازمان بورس نیز در مراسم تودیع خود اعلام کرد: تنها در سه ماه پایانی سال گذشته، 108هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده است. شاپور محمدی با بیان اینکه آماری که سازمان بورس ارائه می‌کند، آمار واقعی عملکرد شرکت‌هاست، افزود: مجموع شرکت‌های پذیرش‌شده، ثبت‌شده و درج‌شده در تاریخ پنجم مرداد 95، تعداد 554 شرکت بود که امروز این رقم به 629 شرکت رسیده است. او ادامه داد: همچنین میانگین تعداد روزهای تاخیر در انتشار اطلاعات توسط شرکت‌ها از 11 روز در ابتدای سال 1397 به یک روز در پایان سال گذشته کاهش یافت و طی چهار سال گذشته شاخص ارائه به موقع اطلاعات از 43درصد به 91درصد رسید. محمدی خاطرنشان کرد: شاخص ممانعت از ارائه اطلاعات نیز از 34درصد به دو درصد رسید.

آثار منفی تغییر رویه‌ها

در همین حال یک عضو شورای عالی بورس تغییر مکرر رویه‌ها و تصمیمات ابلاغی به بازار سرمایه را در شان سیاستگذار بورس ندانست و گفت: ابلاغ تصمیمات در زمان تعطیلی بازار و اجرا در اولین روز بازگشایی مجدد صحیح نیست. حسین سلاح‌ورزی تاکید کرد: هر چند اعتقاد و باور دارم که مجموعه فعالیت‌های سازمان بورس، صادقانه و در جهت صیانت از حقوق سهامداران و فعالان بازار سرمایه است. به گفته او، اما استفاده از ابزارها و روش‌هایی مانند توقف چند روزه یا چند ساعته نمادها، افزایش و کاهش حجم مبنا و تصمیمات مرتبط با تعیین دامنه نوسان، اگر با توضیحات کافی و اعلام دلایل توجیهی نباشد، باعث افزایش ابهام و کاهش اعتماد فعالان بازار سرمایه به بورس خواهد بود.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه