ارسال به دیگران پرینت

تکذیب شد: انتقال کرونا از طریق حیوانات خانگی

آلوده شدن یک سگ به ویروس کرونا در هنگ کنگ باعث شد تا شایعه‌هایی در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر شود که حیوانات هم قادر هستند که این ویروس را انتقال دهند و همین خبر باعث نگرانی‌های زیادی برای مردم شد.

تکذیب شد: انتقال کرونا از طریق حیوانات خانگی

گسترش ویروس کرونا در جهان باعث شد تا این سوال پیش بیاید که آیا حیوانات هم این ویروس را منتقل می کنند که با اما و اگرهای زیادی همراه بود اما نگرانی‌ها در مورد بیماری حیوانات به ویروس کرونا و انتشار آن به صاحبانشان و دیگر حیوانات در ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ میلادی بیش‌تر شد.

در این تاریخ مسؤولان مربوط به سلامت  و بهداشت هنگ کنگ اعلام کردند یک سگ متعلق به یکی از شهروندان زن، بیمار شده و تست او نسبت به کرونا مثبت ضعیف بوده‌است و همین خبر باعث بروز شایعاتی شد.

شایعه

برخی از رسانه ها خبر منتشر کردند که حیوانات هم قادر هستند که ویروس کرونا را منتقل کنند.

تکذیب شایعه

حسام‌الدین اکبرین استادیار بخش  اپیدمیولوژی  و  زئونوزهای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و مشاور رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE)، جامعه جهانی دامپزشکی (WVA) و جامعه جهانی دامپزشکی حیوانات کوچک (WSAVA) بر اساس شواهد موجود، نگرانی زیادی در خصوص انتقال کووید- ۱۹ از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: ویروس کرونا فعلی همانند  آنفلوانزای  H۱N۱ است که سال ۲۰۰۹ میلادی از یک مزرعه پرورش خوک در مکزیک شروع شد و سپس از خوک به انسان منتقل شده و در نهایت انتقال انسان به انسان پیدا کرد و از مکزیک به آمریکا و بعد اروپا و سپس به کل جهان رسید. این ویروس منشأ حیوانی (خوک) داشت و به همین دلیل در ابتدا «آنفلوانزای خوکی» نامیده می‌شد، اما پس از فاز انتقال انسان به انسان و پاندمی شدن دیگر در حیوانات دیده نشد و نام آن از «آنفلوانزای خوکی» به «آنفلوانزای H۱N۱» تغییر یافت.  ویروس کرونای فعلی هم همین‌طور است و فعلاً فاز انتقال انسان به انسان دارد و شواهدی از انتقال از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد. بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) به‌عنوان تنها سازمان مسؤول و پاسخ‌گو در زمینه بیماری‌های با منشأ حیوانات، توانایی انتقال زئونوتیک این ویروس تاکنون شناخته نشده است و از این بابت جای نگرانی زیادی ندارد.

البته دستاوردها درباره ویروس کرونا دائم در حال تغییر است و روز به روز کامل‌تر می‌شود. اطلاعات بدست آمده در مورد خود ویروس و تاثیر آن در حیوانات و صاحبانشان ممکن است طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده تغییر پیدا کند. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد تا رسیدن به پاسخ های قطعی بهتر است اقدامات احتیاطی انجام شود و رعایت نکات زیر پیشنهاد شده است:

-با توجه به اینکه شواهد در مورد ویروس کرونا ممکن است کافی نباشد، محققین توصیه می کنند که فرد آلوده شده به ویروس کرونا لازم است تماس خود با حیوانات را محدود کنند.

-هنگام حمل و نقل یا مراقبت از حیوانات، اقدامات اولیه بهداشتی رعایت شود.

-شستن دستها قبل و بعد از هرگونه تماس با حیوانات، غذای آنها یا سایر تجهیزات مرتبط با آنها لازم است.

-از بوسیدن حیوانات خانگی یا خوردن غذا با آنها خودداری شود.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه