ارسال به دیگران پرینت

جنجال‌های درخواست مرخصی از زندان تهیه‌کننده "سریال شهرزاد" و حرکت صنفی!

جنجال‌های درخواست مرخصی از زندان تهیه‌کننده "سریال شهرزاد" و حرکت صنفی!

جنجال‌های درخواست مرخصی از زندان تهیه‌کننده "سریال شهرزاد" و حرکت صنفی!

نهال موسوی - تعدادی از سینماگران در نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه درخواست کرده‌اند که به سید محمد امامی (تهیه کننده سریال شهرزاد ) که هم اکنون حدود 26ماه است در زندان است مرخصی دهند تا از زندان بیرون آید (به دلیل شیوع کرونا مانند سایر زندانیان دیگری که مرخصی داده‌اند).

از چند روز قبل شایعه این نامه قوت گرفت و مخالفان آن در فضای مجازی مطالبی نوشتند و معترض بودند که چرا باید یک متهم به فساد اقتصادی را آزاد کنند؟

در مرحله بعد به متن نامه معترض بودند که این چه ادبیاتی است برای معرفی تهیه کننده‌ای مانند امامی؟ بسیار سربسته هم به اسامی امضا کنندگان اشاره شد و جملاتی مانند: کسانی نامه را امضا کرده‌اند که باورتان نمی‌شود!  از فلانی انتظار نداشتم و یا بهمان کس چرا؟ عجب، ‌‎دیدن چند تا اسم من رو انگشت به دهان کرد و ...

جنجال‌های تهیه‌کننده زندانی سریال شهرزاد و حرکت صنفی!

واقعا آنقدر این اتفاقات پیچیده شد که فقط به اصل آن باید پرداخت زیرا که حاشیه‌های آن در حد خاله‌زنک بازی و انواع و اقسام اتهام و افترا و ... کش پیدا کرد که هیچ ارتباطی به این نوشتار ندارد.

عاقبت روز جمعه 22 فروردین متن نامه و اسامی امضاکنندگان به شبکه‌های اجتماعی درز پیدا کرد و طبیعتا جنجالی بزرگ را برای خود اهالی سینما به همراه داشت زیرا که متن نامه به گونه‌ای غیر معمول در تمجید و ستایش از تهیه‌کننده زندانی نوشته شده بود و جملاتی داشت مانند:

«این روزها مردی در زندان به سر می برد که پر مخاطب ترین سریال شبکه خانگی را در کارنامه خویش دارد. تهیه کننده فیلم های نام آوری است که در ایران و جهان مایه عزت و احترام بوده اند. موجبات اشتغال صدها تن را پدید آورد.کارآفرین و تولیدکننده ای خلاق است.

به بازار محصولات فرهنگی رونق بخشید. تشخص و اعتبار به سریال ایرانی بخشید. دیندار و معتبر و با آبروست. [...] محمد امامی اگر امروز در میان ما باشد می تواند برای میلیون ها جمعیتی که در خانه به اجبار نشسته اند بهترین آثار را تولید کند. [...] صنعت سرگرمی تنها کسب وکار پر رونق این ایام بحرانی ست .

ایشان نخبه و پدیده موفق این عرصه اند. مهیا ساختن حضور فعال ایشان موجب رونق این کسب و کار است. طرح نیمه تمام ایشان برای ایجاد بزرگترین استند اپ کشور "لوتوس"، تولید بزرگترین سریال تاریخی با نام "پری شاه" ،تولید سریال "بامداد خمار" ، به سرانجام رسیدن پروژه بین المللی و صادراتی انیمیشن " گولز " با جذب نخبگان دانشگاهی، مجموعا ۶۰۰۰ موقعیت شغلی را فراهم خواهد ساخت.»

و در آن شعری از مولانا هم بود:

در این خاک، در این خاک در این مزرعه پاک

به جز مهر، به جز عشق، دگر بذر نکاریم

بعد از انتشار نامه برخی از اسامی که به عنوان امضا کنندگان نامه در پایین آن درج شده بود، اعلام کردند که این آن نامه ای نیست که به قوه قضاییه فرستاده شده و متن نامه‌ای که آنها امضا کرده اند فرق دارد و آن نامه را منتشر کردند. (عکس‌ها با کیفیت بهتر در انتهای مطلب است)

توئیت اسامی و نامه

نامه دوم ستایش و تمجید کمتری از شخص زندانی دارد، شعر مولانا در آن نیست و ذکر محاسن امامی خلاصه شده است به :

«این روزها شخصی در زندان به سر می‌برد که پرمخاطب‌ترین سریال شبکه خانگی را در کارنامه خویش دارد، تهیه‌کننده فیلم‌هایی است که در ایران و جهان مایه عزت و احترام بوده‌اند، موجبات اشتغال صدها تن را پدید آورده، کارآفرین و تولیدکننده‌ی محصولات فرهنگی و هنری است، به بازار این محصولات رونق و به سریال‌سازی ایرانی تشخص و اعتبار بخشید. ما درباره اتهامات او سخن نمی‌گوییم.»

البته باز همین متن مختصر هم جای بحث فراوان دارد، بعد از این اتفاقات جدای از اینکه اسامی بعضی از امضا کنندگان تعجب برانگیز بود،کسانی چون «مهران احمدی»، «سید روح الله حجازی» و «مهدی کرم‌پور» آن را تکذیب کردند و گفتند: چنین نامه‌ای را امضا نکرده‌اند، سندی از امضا ما زیر نامه نشان دهند و ...

برخی دیگر آن را یک حمایت از یک هم صنفی قلمداد کرده و آن را درخواستی صنفی خواندند، خسرو نقیبی (منتقد سینمایی) توئیت زد که: «‌این متن نامه‌ای‌ست که در قوه‌ی قضاییه ثبت‌ شده است: درخواست گروهی از سینماگران برای آزادی ‎سید محمد امامی به دلیل شیوع کرونا. قرار بود رسانه‌ای نشود و یک درخواست صنفی باشد اما انتشار متنی دیگر با ادبیاتی عجیب و مبالغه‌آمیز و اتهام‌زنی‌ها، سبب شد متن اصلی را منتشر کنم.»

توئیت

بهر جهت یادآوری یک نکته نه فقط به امضاکنندگان یا امضا نکرده‌ها بلکه تمامی اهالی سینما لازم است که این درخواست و این نامه یک کار انسانی یا رفاقتی می‌تواند باشد ولی یک کار صنفی نیست.

مثلا اگر پزشکی به خطای پزشکی متهم باشد و بیماری فوت کند هم صنفی‌های او (پزشکان دیگر) بنابر اشراف بر تخصص و رشته‌ پزشکی می توانند نامه‌ای به قوه قضائیه بدهند و درخواست کنند که در حق پزشک متهم عنایتی صورت گیرد یا این نکات را مد نظر قرار دهید و ... ولی اگر همان پزشک متهم به قتل همسرش باشد هیچ هم صنفی از او دفاع یا حمایتی نخواهد کرد زیرا آنها در آن زمینه هیچ اطلاعی و تخصصی ندارند و اساسا بحث بی ربطی است.

حال باید به سینماگران امضا کننده هم یادآور شد که سید محمد امامی اگر به دلیل فیلمی که ساخته بود در زندان بود یا به دلیل یک فعالیت مرتبط با سینما بازداشت شده و متهم بود شما می‌توانید درخواست صنفی داشته باشید و از هم صنف خود حمایت کنید، ولی وقتی اتهام او فساد اقتصادی در شاخه دیگری (اتفاقات بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان و ...) است

و هیچ ربطی به هنر سینما و فعالیت در این زمینه ندارد، درخواست شما فقط یک درخواست در حمایت از رفیق و یا همکار شماست، آنرا به یک حرکت صنفی مبدل نکنید.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه