خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

نیمه شعبان متفاوت، در کوچه و خیابان‌های کرونایی

هرچند تهرانی‌های خانه‌نشین از شر کرونا، دیشب با صدای ترقه و نارنجک، به استقبال میلاد حضرت مهدی رفتند؛ اما این همه اتفاقات شب نیمه شعبان تهرانی‌ها نبود.

نیمه شعبان متفاوت، در کوچه و خیابان‌های کرونایی

چندسالی است که دیگر در تهران جشن‌های پر از همدلی و همکاری نیمه شعبان کم‌رنگ تر شده و جشن نیمه شعبان بیشتر به سمت آتش‌بازی با صدای ترقه و نارنجک میل کرده است. 

جشن نیمه شعبان، مجال بروز فعالیت جوانان محله بود
تهران دهه پنجاه و شصت و به ویژه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، در آستانه نیمه شعبان، یکپارچه تکاپو و شور می‌شد. محله‌های جنوبی شهر که بیشتر بافت مذهبی داشتند، با طاق نصرت‌ها و چراغانی‌هایشان، در شب مثل روز روشن می‌شدند و گل‌ها و چراغ‌ها و طاق‌ها و پرچم‌ها، چنان فضای زیبایی را در این محلات به وجود می‌آورد که مردم دیگر قسمت‌های تهران را در شب نیمه شعبان به این محله‌ها فرامی‌خواند. 
در عموم محلات تهران، مردم به صورت خودجوش از یکی دو هفته قبل، برای آذین‌بندی خیابان و سر در خانه‌ها با هم همکاری می‌کردند و هر کس آن زمان برای اولین بار وارد تهران می‌شد احساس می‌کرد، این شهر مهیای میهمان عزیزی است و «آب زده‌اند راه را، هین که نگار می‌رسد».
شب نیمه شعبان هم عموما اهل محل دور هم جمع می‌شدند و شربت و شیرینی پخش می‌کردند و در برخی محلات هم بساط اجرای نمایش و سرودخوانی حول محور مسجد محله به راه بود که فضایی می‌شد برای خودی نشان دادن کودکان و نوجوانان و جوانان.

حالا چند سالی است آن کارهای خودجوش و مردمی کمتر شده و مانده انجام تکلیف شهرداری و دستگاه‌های فرهنگی که عموما کاری به محلات تهران ندارند و به تغییر ظاهری چند میدان و خیابان و معبر اصلی شهر و نورافشانی‌های نمادین محدود می‌شود. در محلات نیز، نیمه شعبان بیشتر به سمت و سوی آتش‌بازی رفته و برخی با ترقه و نارنجک شب نیمه شعبان را به یک چهارشنبه‌سوری دیگر تبدیل می‌کند. مساجد نیز برنامه‌هایشان عمدتا حول محور راه‌اندازی یک ایستگاه صلواتی، پخش مداحی و مولودی با صدای بلند و نورافشانی شکل می‌گیرد. 

نیمه ‌شعبان در خانه؛ از صدای ترقه تا نوای «یامهدی ادرکنی» 
این فضا امسال که پاندمی کرونا همه مردم دنیا را خانه‌نشین کرده، بیش از همیشه در تهران رخ نمود و گزارش‌ها از محلات تهران، از تکرار حال و هوای چهارشنبه‌سوری حکایت داشتند. در بیشتر محلات نورافشانی و آتش بازی برقرار بود و برخی مردم نیز یا با حضور در خیابان یا از پنجره خانه، ترقه‌بازی می‌کردند. 
حتی محله‌هایی مثل میدان شهدا، خیابان 17 شهریور و میدان خراسان و ... که بافت فرهنگی آنها بیشتر مذهبی است و جشن‌های نیمه شعبانشان معروف است، هم امسال بیشتر حال و هوای ترقه و فشفشه داشتند و سرو صدای نارنجک و ترقه زیاد گزارش شده است. 
اهالی شهرک شهید محلاتی نیز که بافتی مذهبی دارد و بسیاری از خانواده‌های ساکن در آن، سپاهی هستند، دیشب از خانه‌هایشان شاهد نورافشانی آسمان محله و همچنین شنونده صدای ترقه و نارنجک بودند.

بااین حال، برخی محلات تهران با ابتکاراتی، سعی کردند شب نیمه شعبان متفاوتی را رقم بزنند. 
در برخی محلات مثل میدان امام حسین، مسجد صفا، مجیدیه، نظام‌آباد و... بچه‌های فعال در بسیج مساجد، بسته‌های بهداشتی و فرهنگی را که از قبل آماده کرده بودند، به در خانه‌های محله بردند و با به صدا درآوردن زنگ خانه اهل محل، ضمن تبریک عید، کتاب، مواد ضدعفونی کننده، ماسک و شکلات به خانواده‌ها هدیه دادند. 

برخی جشن را با محرومان به اشتراک گذاشتند
برخی مساجد نیز از چند شب قبل با جمع‌آوری پول و ارزاق، سبدهای حمایتی را برای شب عید آماده کرده بودند که دیشب به خانه محرومان بردند و عید را به آنان تبریک گفتند. مسجد سیدسجاد در محله مجیدیه جنوبی که از مساجد فعال در دوران پیروزی انقلاب بوده، از هفته قبل در حال آماده شدن برای شب نیمه شعبان آماده بود و هزاران بسته ارزاق و مایحتاج عمومی را به عنوان عیدی میلاد حضرت مهدی، به خانه محرومان رساند. 
در این بین برخی گروه‌های جهادی هم از قبل فراخوان پخت کیک خانگی برای مستمندان داده بودند که شب گذشته تعداد زیادی کیک‌ خانگی دست‌پخت مردم را به خانه محرومان رساندند. 

امسال که مردم دنیا همزمان با یک بیماری کشنده دست و پنجه نرم می‌کنند، چشم‌هایی شاید بیش از پیش انتظار منجی جهان را کشید و همین در حال و هوای برخی محلات تهران نیز تاثیر داشت. 

در برخی محله‌ها مثل شهید عراقی نزدیک پل سیدخندان و همچنین در شهر جدید پردیس در شمال شرقی تهران، مردم هنگام غروب آفتاب، روی بالکن و بام‌ها رفتند و با هم ندای «یامهدی ادرکنی» سر دادند. در شهر جدید پردیس، یک خودرو با سرنشینانی از بچه‌های فعال مسجد، در حالی که از بلندگوی خود مولودی نیمه شعبان پخش می‌کرد، در سطح محلات می‌چرخید و حال و هوای جشن را محله به محله می‌برد. 

البته شهرداری و بسیج نیز اقداماتی چون نورافشانی برج میلاد و آزادی و پرتاب منور و آذین‌بندی را انجام دادند.

در شهرک محلاتی، ایستگاه صلواتی با پخش مولودی در میدان اصلی شهرک برقرار بود و شربت و شیرینی بین مردمی که در خانه نمانده بودند، پخش می‌کرد.   

امسال گروه‌های خانگی یا دوستانه در فضای مجازی، سعی کردند با هم قرارهایی برای گرامیداشت نیمه شعبان بگذارند؛ از قرائت دسته جمعی دعای فرج تا ذکر صلوات و پخت شیرینی خانگی و به اشتراک گذاشتن آنها در گروه و...

منبع : ایرنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه