ارسال به دیگران پرینت

تحرکات تازه اروپا برای کاهش تحریم‌های ایران

دیوار تحریم‌ها ترک برداشت؟

با این همه، نباید درباره تمایل اروپا به دور زدن تحریم‌های آمریکا اغراق کرد. اروپایی‌ها همواره گفته اند که آن‌ها دنبال تسهیل تجارت «مشروع» و قانونی با ایران هستند. بدیهی است که چنین تجارتی برای اروپایی‌ها در شرایط تحریم بسیار محدود است. با این حال، آن‌ها ممکن است در ازای دریافت منافع اقتصادی، به شرکت‌ها یا بانک‌های ایرانی اجازه فعالیت دهند، اما بعید است که هزینه دور زدن تحریم‌ها را به عهده بگیرند.

دیوار تحریم‌ها ترک برداشت؟

در پی شیوع بیماری کرونا در ایران، موضع رسمی اروپایی‌ها در خصوص تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تغییر یافته و به کارزار کاهش تحریم‌های ایران به دلایل بشردوستانه پیوسته اند.

رفع جزئی محدودیت‌ها علیه دارایی‌ها و بانک‌های ایرانی در اروپا ممکن است نتیجه چنین تغییری باشد.

در حالی که آمریکا همچنان بر اعمال تحریم اصرار و در برابر هرگونه کمک مالی نقدی به ایران مانع‌تراشی می‌کند، اروپایی‌ها در اقدامی قابل توجه، گام‌هایی برای تسهیل دادوستد بانکی با ایران برداشته اند که شاید بارزترین آنها، رفع توقیف ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران در کشور لوکزامبورگ است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین (هشتم آوریل) از «دو پیروزی برای کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» خبر داد و گفت: «ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ ۲۵ دی ۹۴ در توقیف بود، رفع توقیف شد.

سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یاد شده، از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه ۱۱ سپتامبر به ایران پیشگیری شد.»

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه