ارسال به دیگران پرینت

نمایندگان کارگری صورتجلسه را امضا نکردند

چهارمین جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران در سال ٩٩ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده کارگران، کارفرمایان در محل این وزارتخانه برگزار و افزایش ۲۱ درصدی حداقل مزد کارگران تصویب شد.

نمایندگان کارگری صورتجلسه را امضا نکردند

«ناصر چمنی» نماینده کارگران در شورای عالی کار  افزود:

چهارمین جلسه تعیین دستمزد  سال ۹۹ کارگران دقایقی قبل با رای گیری و توافق کارگران و کارفرمایان پایان یافت. وی اظهارداشت: میزان دستمزد کارگران یک میلیون و  ۸۳۵ هزارتومان تصویب شد. 

در این مصوبه بن ماهیانه هر کارگر ۴۰۰ هزار تومان، مبلغ مزد روزانه ۶۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال، پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومان،  افزایش سایر سطوح مزدی ۱۵درصد به اضافه ماهیانه ۹۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است. 

چهارمین جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین دستمزد کارگران از ساعت ۱۸ با حضور وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان کارگری و کارفرمایی شروع شد و پس از ۶ ساعت چانه زنی به پایان رسید.

 به دلیل عدم امضای صورتجلسه از سوی نمایندگان کارگران، نتیجه به رای‌گیری گذاشته شد.

 هم در این باره نوشت: جلسه مزدی شورای عالی کار پس از بیش از شش ساعت چانه زنی و مذاکره، موفق به تامین نظرات نمایندگان کارگری نشده است؛ این جلسه بدون حصول اجماع خاتمه یافته و ظاهراً نمایندگان کارگری حاضر به امضای صورتجلسه نشده اند.

از قرار معلوم، فاصله زیادی میان تفکرات دولتی ها و کارفرمایان با الزامات ماده ۴۱ قانون کار وجود داشته و به همین دلیل، نمایندگان کارگری حاضر به توافق و امضای صورتجلسه نشده اند.

به نظر می رسد که قرار است مزد با توافق دولتی ها و کارفرمایان بدون کسب توافق کارگران تعیین شود. باید منتظر ماند و دید آیا بخشنامه مزدی بدون کسب توافق کارگران، با رای گیری و صرفاً براساس نظرات کارفرمایان و دولت تامین می شود؟

  • سخنان وزیر کار

وزیر تعاون کار و رفاه گفت: شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان تعیین کرد. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه پس از پایان نشست شورای عالی کار گفت: شورای عالی کار با بیش از ۴۰ ساعت مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، حداقل مزد را با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان تعیین کرد.

وی افزود: برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۱۵ درصد به اضافه ۹۱ هزار تومان تعیین شد.

 شریعتمداری یادآور شد:  با این تصمیم شورای عالی کار سهم دریافتی کارگران با توجه به سایر آیتم های پرداختی به آنان نسبت به سال قبل و در مقایسه با حداقل سبد معیشت یک خانوار کارگری ۳.۳ نفری این افزایش  صورت پذیرفت .

وی تصریح کرد: امسال این رقم  نسبت  به سال قبل روند مثبتی طی شد که امیدواریم این تصمیم برای فعالیت‌ های تولیدی کشور و هم مجموعه کارگران مبارک باشد. 

بر این اساس پایه حقوق کارگران از یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان در سال ۹۸ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۹ افزایش یافت.

افزایش مبلغ بن خواربار مصوبه دیگر شورای عالی کار در این جلسه بود که از ۱۹۰ هزار تومان سال گذشته به ۴۰۰ هزار تومان رسید. حداقل مزد روزانه نیز از ۵۰ هزار و ۵۶۶ تومان سال ۹۸ به ۶۱ هزار و ۱۸۰ تومان در سال جاری افزایش یافت.

شورای عالی کار درخصوص حق مسکن کارگران هیچ مصوبه ای نداشت و بر این اساس کمک هزینه مسکن کارگران همچون سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند.

مجموع دریافتی کارگران حداقل بگیر و مجرد در سال ۹۹ با احتساب افزایش ۳۱۸ هزار تومانی حداقل مزد، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی، بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی و سایر مزایای جانبی مزد، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارگران متاهل با احتساب موارد فوق و حق اولاد به حدود سه میلیون تومان نزدیک شد.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      خوب نیست

    • یک بازنشسته کارگری ارسالی در

      پس بازنشسته بی مزایا چی ماهی چقدر دریافت میکنه بعد سالها سختی کار کارگر ی
      باید بیش از پیش شرمنده خانواده اش بشود آیا دولت با این تصمیم ظالمانه جوابی دارد به زحمتکشان سالهای نه چندان دور را بدهد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه