ارسال به دیگران پرینت

چگونه برای بیمه بیکاری ثبت نام کنیم؟

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیکاران ناشی از بیماری کرونا که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی می‌شوند تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کنند.

چگونه برای بیمه بیکاری ثبت نام کنیم؟

 «مسعود بابایی» اظهار داشت:

با شیوع ویروس کرونا در کشور پیش‌بینی می‌شد که تعدادی از نیروهای کار که مشمول قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری هستند، بیکار شوند. 

وی افزود: قانونگذار تصریح کرده افرادی که از کار بیکار می‌شوند و این بیکاری غیرارادی است ظرف مدت ٣٠ روز باید به ادارات کار مراجعه کنند؛ در این زمینه برای این‌که از حضور فیزیکی افراد جلوگیری کنیم، سامانه بیمه بیکاری به نشان bimebikari.mcls.gov.ir در ٢٣ اسفند راه‌اندازی و فعال شد.

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: در روزهای پایانی سال ۹۸، با هجوم گسترده درخواست‌های ثبت شده در سامانه مواجه شدیم و پس از بررسی اطلاعات شاهد بودیم که بسیاری از این افراد مشمول قانون بیمه بیکاری نیستند؛ بنابراین از ١٨ فروردین ماه تغییراتی را در سامانه ایجاد کردیم و سامانه هوشمند شد و بر این اساس افرادی که مشمول قانون کار و بیمه بیکاری نباشند نمی‌توانند وارد سامانه شوند. 

وی افزود: افراد باید کد ملی، کد بیمه و کد کارگاه را در سامانه بیمه بیکاری وارد کنند و چنانچه اطلاعات با هم مغایرت داشته باشد سامانه پیام می‌دهد که آن فرد مشمول قانون بیمه بیکاری نیست.

بابایی اظهار داشت: برای بررسی وضعیت افرادی که قبل از ١٨ فروردین ثبت‌نام کردند، چون بانک اطلاعاتی از بیمه‌شدگان اجتماعی در اختیار نداشتیم شیوه‌نامه‌ای با مدیرکل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی امضا کردیم که اطلاعات خام بررسی شود و نوع بیمه متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به وزارت کار اعلام شود. 

مدیرکل بیمه بیکاری بیان کرد: مقرر شد اطلاعات بررسی شده را در اختیار استانها قرار دهیم و استان‌ها نیز ١٠ رسته فعالیت را که بیشتر تحت تأثیر ویروس کووید ١٩ قرار داشتند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به شعبه‌های تامین اجتماعی معرفی کنند. 

وی افزود: همچنین مقرر شد کارگروهی متشکل از مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیر کل تامین اجتماعی هر استان وضعیت و شرایط بیکاران مشاغلی که جزو ١٠ رسته اعلامی نیستند اما به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند بررسی کنند.

به گفته وی، این کارگروه به موضوع ضرورت تعطیلی واحدها ورود می‌کنند و اینطور نیست که هر واحدی خودسرانه اقدام به تعطیلی کردند مشمول بیمه بیکاری می‌شوند. 

بابایی گفت: در مرحله نخست وقتی اطلاعات بررسی شد پیامک برای افراد ارسال می‌شود. افرادی که طبق بیمه‌پردازی و آخرین فهرست بیمه‌های اعلامی سازمان تامین اجتماعی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند پیامک می‌دهیم که اطلاعات خود را ویرایش کنند. این ویرایش اطلاعات در دو بخش باید انجام شود یکی کد شعبه بیمه‌ای را در سامانه وارد کنند و دیگر این‌که شماره حساب بانکی خود را در یکی از بانک‌های عامل مرتبط با سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند. 

وی افزود: این اطلاعات به ادارات استان‌ها برای پرداخت مستمری بیمه بیکاری ارجاع داده می‌شود. 

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرد: افراد از روزی که بیکار می‌شوند ٣٠ روز فرصت دارند تا در سامانه ثبت‌نام کند و چنانچه مشمول بیمه بیکاری کرونا باشند سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت‌ماه) مستمری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

وی درباره زمان شروع پرداخت بیمه بیکاران کرونا گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان هفته، مرحله اول معرفی مشمولان به استانها را شروع کنیم.

بابایی درباره آمار بیکاران متاثر از کرونا، گفت: با توجه به این‌که بیمه بیکاری تنها به مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی که سه درصد از حق بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت شده تعلق می‌گیرد، فعلا نمی‌توانیم آمار قطعی مشمولان را اعلام کنیم.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه