ارسال به دیگران پرینت

دلالان به طور گسترده اقدام به خرید مسکن کرده‌اند؟

در شرایطی که نمایه‌های دریافتی طی سه ماه پایانی سال گذشته از رشد خریدهای سفته‌بازانه در بازار مسکن حکایت دارد یک نماینده مجلس گفته در اسفندماه سوداگران و دلالان اقدام به خرید گسترده مسکن کرده‌اند.

دلالان به طور گسترده اقدام به خرید مسکن کرده‌اند؟

در شهر تهران خانه به اندازه کافی وجود دارد. حتی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود داشته که با توجه به عدم وجود نشانه‌های مهاجرت بزرگ به تهران، نمی‌توان گفت طی سه سال گذشته این واحدها وارد بازار مصرفی شده است.

رشد ۶۱ درصدی قیمت مسکن تهران در ۱۲ ماهه سال قبل

در این شرایط و با وجود مازاد عرضه مرتباً شاهد رشد قیمت آپارتمان در تهران هستیم. به طوری که میانگین قیمت مسکن تهران در اسفندماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد. میانگین رشد سالیانه از این هم فراتر رفت؛ به طوریکه در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ قیمت مسکن در تهران ۶۱ درصد نسبت به دوازده ماهه ۱۳۹۷ رشد کرد.

این در حالی است که به دلیل رشد بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت‌ها طی ۲.۵ سال گذشته تقاضای مصرفی به شدت سرکوب شده و عمده خانواده‌ها توان خرید مسکن ندارند و بازار در قبضه دلالان و سوداگران است.

بهمن ماه سال گذشته در بین گروه‌های متراژی، بالاترین رشد معاملات سالیانه به ترتیب به واحدهای ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر مربع به میزان ۷۶ درصد، واحدهای ۱۲۰ تا ۱۴۰ متر مربع به میزان ۶۹ درصد و آپارتمان های ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمربع به میزان ۶۱ درصد رشد سالیانه تعلق داشته است. به نظر می رسد سرمایه گذاران با هدف غلبه بر انتظارات تورمی و کسب سود در آینده اقدام به خرید واحدهای لوکس و نیمه لوکس کرده‌اند.

طبق برآوردها هم اکنون ۷۷ درصد خرید و فروشها در بازار مسکن ایران را معاملات سرمایه‌گذارانه و سفته بازانه تشکیل می‌دهد؛ افرادی که هیچ نوع مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. این در حالی است که در بیش از ۱۸۰ کشور جهان شامل کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته، مالیات بر عایدی املاک به عنوان عامل کنترل کننده قیمت‌ها در بازار مسکن در حال اجرا است و اغلب کارشناسان اقتصادی در ایران بر لزوم اجرای این پایه مالیاتی تاکید دارند.

البته دولت از سال گذشته قرار بوده لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و املاک را به مجلس ببرد که گفته می شود در کمیسیون اقتصادی دولت در جریان است.

سوداگران در اسفند ماه به طور گسترده مسکن خریداری کرده‌اند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وقتی میزان عرضه از میزان تقاضا پیشی بگیرد قیمت‌ها باید به سمت تعدیل و کاهش حرکت کند گفته است: با توجه به این اصل، روند قیمت مسکن با کاهش معاملات  خرید و فروش باید نزولی می شد، اما طبق گزارش ها، قیمت ها در اسفند ماه با وجود کاهش معاملات روندی صعودی داشته است.

شهاب نادری ادامه داد: به نظر من که افزایش قیمت مسکن با وجود کاهش معاملات تحت تأثیر عواملی بوده است، یکی از مهم ترین دلایل بروز این مسئله، فعالیت دلالان است، متأسفانه بسیاری از سوداگران و دلالان با هدف کسب سودهای کلان اقدام به خرید گسترده مسکن در سال گذشته کرده اند، بنابر این این گروه از افراد با اقدامات سازمان دهی شده مانع از کاهش قیمت مسکن می شوند.

نادری تصریح کرد: در شرایط کنونی قیمت مسکن باید به میزان قابل توجیهی کاهش یابد، زیرا در این وضعیت میزان تقاضا برای خرید پایین آمده و در این شرایط قیمت ها باید تعدیل شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید اجازه فعالیت دلالان و سوداگران را در بازار ندهد، زیرا مهم ترین عامل بر هم خوردن تعادل بازار مسکن، تداوم فعالیت دلالان است، حال وزارتخانه می تواند با اجرای سیاست های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، شرایط را برای فعالیت دلالان محدود کند.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سلام حداقل قیمت خونه مثل سال ۹۷ باشه به مردم رحم کنید یکی ده تا خونه داره یکی هم مثل من مستاجر به رهبر مملکتون روسای مجلس اقای شاهرودی برسونید به داد مردم برسن

    • مجید ارسالی در

      ما هم میدانیم که بیش از 70 درصد خانه ها را دلالها وسرمایه دارها خریده اند که بعد از عید با سودهای خیلی زیاد بفروشند ولی اینجاشو دیگه نخونده بودند که کرونا میاد وتمام نقشه ها نقش بر آب میشود حالا اونها موندند وخانه های بدون خریدار ووضعیت نامطلوب اقتصادی مردم وجیب خالیشان ومیدانند که قیمت مسکن با این وضع سقوط خواهد کرد حالا هی میان تو سایتها به طبل گران شدن مسکن میکوبند تا مردم را بترسانند وهجوم ببرند برای خرید ودوباره گرانی بیش از حد اما ما خریدارها هم دستشان راخوانده ایم وبا هم پیمان میبندیم نخریم تا زمانی که قیمتها سقوط آزاد کند وعبرتی بشود برای سوداگران بازار

    • احمد ارسالی در

      سلام باتوجه به رکود شدید بازار مسکن قیمتها مطمئنن افت خواهد کرد چون این دلالها که مسکن ها را خریده اند میخواهند هرچه زودتر سرمایه شان را که فکر میکردند تا خرداد با سود زیاد بر میگردانند برگردانند واین بازار هم با وجود کرونا که اقتصاد کل دنیا را فلج کرده تا چند ماه شایدم تا آخر سال روبراه نخواهد شد پولی برای خرید مسکن نمیگذارد پس خواهی نخواهی کساد است وباعث افت قیمت مسکن میشود

    • ناشناس ارسالی در

      من مستاجرم روزبروز همسرم توان درآمدش کمتر میشه آخر و عاقبت من چطور خواهد شد؟

    • خانی ارسالی در

      خونه. ارزون. میشه. عجله. نکنید

    • علی مرادی ارسالی در

      فقط خداوکیلی خونه نخرید تا مثل بلیط هواپیما سقوط کنه ، نخرید نخرید بخدا خودشون میافتن التماس ، تو دهم فروردین ماه دلالی به پدرم زنگ زد جهت فروش آپارتمان تهرانپارس ار ۱میلیارد و دویست به ۱ میلیارد اومده بود ، پدرم بهش گفت ۵۰۰ میخواست سکته کنه ، بابا اگه واقعن به فکر مردم و کشور هستین برین این سرمایه ها رو برای تولید خرج کنید چهار خونواده هم پیشتون نون ببرن و خدا هم بهتون رحم میکنه و این بلاها سرمون نمیاد

    • مهدی ارسالی در

      متأسفانه در کشور قانون اجرانمیشه که دلال به راحتی برای هر چیزی قیمت تعیین میکنه اگه همون مالیات بر خانه خالی اجرا بشه این وضعیت به بار نمیاد .دولت روحانی مملکت رو برای قشر ضعیف به جهنم تبدیل کرده . ما که با این وضعیت دیگه پول پیش خونه هم نداریم چه برسه به خرید

      • ناشناس ارسالی در

        با مالیات اضافه کردن بدون رسیدگی نمیشه اینا اونقدر پر رو هستن که اگه دولت بیاد مالیات بگیره با میان اونم میکشن رو قیمت تموم شده خونه باید دولت طرحی اجرا کنه که بدرد قشر ضعیف بخوره و پشت مردم ضعیف باشه نه این که طرف مرفح جامعه رو بگیره چون خزانه خودش رو پر کنه

    • حسنا ارسالی در

      سلام تورو به هرکی که می پرستید ی فکری به حال ما مستاجرا بکنید، شب وروزمون شده استرس آخرسال وقیمتهای نجومی کرایه خونه، هرسال باهزار امیدو آرزو از شکم خودمون وبچه هامون میزنیم ی پولی پس انداز کنیم از این وضعیت راحت شیم وآخر عمری ی سقفی بالا سرمون ببینیم دوباره اونقدر قیمتا رو میبرن بالا که ناامیدتر از گذشته فقط افسوس می خوریم. الهی که هرکس برا سود خودش باعث این وضعیت شده خیر نبینه. حتما آه منو امثال من دامنشو می گیره.

    • ارسلان ارسالی در

      سلام من خودم چند ساله درگیر بازار مسکن هستم حد اکثر تا اول مهر نخرید بعدش با حداقل 30 درصد کاهش قیمت بخرید یعنی در ازاء هر یک میلیارد تومان 300 میلیون ارزانتر بخرید البته احتمال اینکه این اتفاق زودتر هم بیفتد زیاده من حداکثر را گفتم فقط نمیخریم فریب دلالها راهم نمیخوریم شاد باشبد

    • امیر ارسالی در

      فقط با اضافه نخریدن همه چی درست میشه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه