ارسال به دیگران پرینت

تغذیه مناسب هر دهه از زندگی

برنامه غذایی هر فرد در هر دهه زندگی متفاوت است زیرا نیاز بدن تغییر خواهد کرد.

تغذیه مناسب هر دهه از زندگی

داشتن تغذیه‌ای سالم همواره مهم است. برنامه غذایی هر فرد در هر دهه زندگی متفاوت است زیرا نیاز بدن در هر دهه تغییر می‌کند آنچه بدن در جوانی به آن نیاز دارد دیگر در دوران پیری مورد نیاز او نیست. تغذیه ما باید متناسب با سن و سالمان باشد و این یک قانون است، در غیر این صورت سلامت ما به خطر خواهد افتاد. همانطور که یک کودک 1 ساله از خوردن برخی غذاها منع می‌شود، یک خانم یا آقا مسن نیز باید مراقب تغذیه خود باشد.

دهه ۲۰

زمانی که وارد دهه ۲۰ زندگی مان می‌شویم، بی شک زمان بیشتری را بیرون از خانه می‌گذرانیم. از طرفی هنوز مهارت لازم را برای پخت و پز در خانه نداریم، در این صورت شاید به رژیم غذایی خود نیز اهمیت چندانی ندهیم. اما رژیم غذایی مخصوص به این سن خیلی هم دشوار نیست. مصرف روزانه ۲ واحد میوه و ۵ واحد سبزی، سیب زمینی شیرین، شکلات تلخ، ماست به جای بستنی، مرغ پخته، غذاهای سرشار از چربی‌های امگا ۳ و اسید فولیک مانند اسفناج، گردو، ماهی قزل آلا و دانه‌های چیا کافی است تا سلامت جسمانی خود را حفظ کنید.

دهه ۳۰

از آنجا که اکثر خانم‌ها در دهه ۳۰ زندگی بچه‌دار می‌شوند، به همین دلیل باید بدن آن‌ها  در سلامت کامل باشد. مصرف غلات غنی شده به اضافه فولات، آهن، کلسیم یا  جو دو سر به همراه آجیل برای خانم‌ها در این سن ضروری است.

آقایانی که در دهه ۳۰ زندگی شان به سر می‌برند، با توجه به کاهش فعالیت‌های بدنی شان، معمولا اضافه وزن پیدا خواهند کرد. برای جلوگیری از این وضعیت باید مقدار غذاهای مصرفی خود را با میزان فعالیت بدنی شان هماهنگ کنند تا از چاقی به خصوص در ناحیه شکم، جلوگیری شود. تراکم چربی در این ناحیه از بدن خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی، دیابت و فشار خون را بالا می‌برد. از این رو افزایش مصرف سبزیجات و کاهش گوشت و کربوهیدرات‌ها یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کم کردن کالری و جلوگیری از اضافه وزن است. غذاهایی که باعث ماهیچه سازی می‌شوند مانند تخم مرغ، دانه چیا، آجیل، محصولات سویا، سینه مرغ، ماست، در صورت لزوم، مصرف مکمل‌های کلسیم و پروتئین برای آن ها لازم است.

دهه ۴۰ و ۵۰

هر چه سن  بالاتر رود، بیشتر باید به نیازهای غذایی بدنمان توجه کنیم. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان از ضروریات برنامه غذایی در این سن است. تا جایی که می‌توانید از غذاهایی با رنگ‌های متنوع مصرف کنید تا آنتی اکسیدان‌های بیشتری به دست آورید. وجود آنتی اکسیدان از بیماری‌هایی همچون آلزایمر، بیماری‌های قلبی و به همان نسبت سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. از آنجا که سرعت متابولیسم بدن در این دوران کاهش می‌یابد، احتمال افزایش وزن بالا می‌رود، بنابراین مصرف میوه و سبزیجات با کالری کمتر و همچنین ورزش بیشتر توصیه می‌شود.

با جایگزین کردن چربی‌های اشباع شده با چربی‌های غیراشباع، میزان استرول‌های گیاهی در بدن افزایش می‌یابد که خود موجب کاهش کلسترول می‌شود. به عنوان مثال میوه، سبزی، آجیل و عدس می‌تواند در کنترل کلسترون و کاهش وزن موثر باشد. برای تنظیم سطح قند خون و تقویت سوخت و ساز بدن بهتر است افراد کلم بروکلی، غلات کامل و سیب زمینی با پوست، میوه، در صبح هم پروتئین مصرف کنند.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه