ارسال به دیگران پرینت

نوروزنامه ۹۹/ گزارش؛

هراس بیماران خاص از ابتلا به کرونا

شیوع کرونا سبب غفلت از برخی گروه‌های بیمار شده است غفلتی که نه تنها جان آنان را تهدید می‌کند بلکه بیماران را در مضیقه شدید مالی قرار داده است.

هراس بیماران خاص از ابتلا به کرونا

کرونا، بیماری مرموزی که زندگی همه ما را فلج کرده است. هر روز خبر جدیدی از تاثیرات مخرب آن به گوش می‌‎رسد.

در این میان برخی شواهد مبنی بر تغییرات در روند خدمات‌رسانی به بیماران خاص به ویژه بیماران مبتلا به سرطان و نقص ایمنی هستیم.

باید دانست افراد مبتلا به سرطان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، خط مقدم ابتلا هستند و بیش از پیش انتظار می‌رود تا تمهیدات ایمنی برای مصونیت در برابر این بیماری اندیشیده شود.

افزایش 30 برابری هزینه بیماران سرطانی در روزهای کرونایی

بیماران مبتلا به سرطان روزهای سختی را می‌گذرانند. مادر مهناز مبتلا به سرطان است و از کم و کیف خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی گلایه دارد. مهناز در گفتگو با برنا گفت: مادرم باید ماهی دوبار در یکی از بیمارستان‌های کشور شیمی درمانی شود، این در حالی است که قبل از شیوع کرونا هزینه دارو و شیمی درمانی از طریق سازمان‌های بیمه‌‎گر پرداخت می‌‎شد و هر مرحله شیمی درمانی 60 هزار تومان هزینه داشت.

او افزود: هرچند از اسفندماه دیگر بیمارستان مذکور خدمات شیمی درمانی انجام نمی دهد . پزشک به مادرم تاکید کرد به دلیل شیوع کرونا به بیمارستان مراجعه نکنیم چرا که سیستم ایمنی افراد مبتلا به سرطان  ضعیف است و بیمارستان ها هم آلودگی دارند.

این همراه بیمار تاکید کرد: به پیشنهاد پزشک معالج مادر را به بیمارستان خصوصی منتقل کردیم، اما هر مرحله شیمی درمانی یک میلیون 500 هزار تومان هزینه دارد، خودتان قضاوت کنید، فردی که ماهانه دو بار  شیمی درمانی می شود، باید چه هزینه گرانی را برای درمان پرداخت کند.

او با بیان اینکه قبل از بروز بیماری کرونا هزینه شیمی درمانی افزایش چشم‌گیر داشت، افزود: در این شرایط هزینه درمانی بیش از گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر این افراد با مشکلات متعدد مواجه هستند و همین قضیه سبب می شود تا افراد مبتلا به سرطان سعی کنند به اماکن درمانی مراجعه نداشته باشند.

مهناز در ادامه گفت: بیمارستان‌های دولتی امکان پذیرش بیماران شیمی درمانی را دارند، اما در این شرایط به دلیل اپیدمی کرونا چه کسی فرد مبتلا به سرطان را به این مراکز منتقل می‌کند؟

به گفته  او اغلب پزشکان معالج به بیماران توصیه می‌کنند تا فرد مبتلا به بیماری سرطان را تا جایی که ممکن است از این نوع اماکن دور نگه دارند، چون هرگونه بی‌توجهی یا کم توجهی در خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان عواقب جبران ناپذیری دارد.

از احتکار دارو نقص ایمنی تا هراس از ابتلا

امیرعلی سه ساله مبتلا به نقص ایمنی است. او در ماه‌های اخیر چندین بار برای گذران مراحل درمان در بیمارستان بستری شده است.  مادر امیر علی  از هراس ابتلای فرزندش  به کرونا از خانه خارج نمی‌شود، به گفته  او هر از چند گاهی یکی از پرستاران بیمارستان فوق تخصصی ویژه کودکان با او تماس گرفته و احوال فرزندش را جویا می‌شود.

به گفته مادر امیر علی، او هر هفته باید تمامی داروهایش را به طور کامل مصرف کند.  او در یک ماه اخیر  برای پیدا کردن شربت ایمیونس به داروخانه‌های متعدد مراجعه کرده و در آخر از طریق فضای مجازی توانسته شربت مذکور را چند برابر قیمت خریداری کند.

این مادر افزود: شربت ایمیونس در بازار نایاب است، برخی از داروخانه‌ها هم این شربت را دارند، اما احتکار کرده‌‎اند. 

خطر مرگ در کمین بیماران خاص

ایرج خسرونیا، رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به سرطان گفت: باید در مطب‌های شخصی خدمات شیمی درمانی به افراد سرطانی ارائه شود، البته قرار بود در بیمارستان‌های دولتی نیز تمهیدات ویژه برای خدمات‌رسانی به افراد مبتلا به سرطان در نظر گرفته شود با اینحال حتی اگر بیمار مبتلا به سرطان از کنار بیمارستان محل بستری بیماران کرونایی نیز عبور کند، ممکن است به این بیماری مبتلا شده و منجر به مرگ آنها شود.

او تاکید کرد: در ابتدای شیوع اپیدمی کرونا قرار بر این بود که جدا از خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان در محوطه‌ ای دیگر از مراکز درمانی خدمات شیمی درمانی به این بیماران ارائه شود. در این زمینه دیگر جای هیچ اغماضی نیست، چون مساله مرگ و زندگی افراد مطرح است.

خسرونیا گفت: برای مثال فرد مبتلا به سرطان در روند شیمی درمانی نباید از خانه بیرون رفته  و حدالمقدور هیچ فردی را نیز به خانه یا محل زندگی خود راه ندهد. هم اکنون تمام کشورهای دنیا با مساله کرونا درگیر هستند.

او ضمن ارائه پیشنهاداتی از سالمندان و افراد مبتلا به سرطان، دیابت، نارسانی قلبی، تنفسی و ...  خواست تا از خانه یا محل زندگی خود خارج نشوند و به نسبت فرد دیگری را به محل زندگی خود راه ندهند.

رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران تصریح کرد:باید دانست که ویروس کویید 19 برای سالمندان خطر مرگ را به دنبال دارد. به باور بنده بهترین پیشنهاد به این افراد اقامت در منزل است و باید هر گونه خدمات‌رسانی در خانه به این افراد ارائه شود.

سامانه 190 پاسخگوی بیماران است

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره کم و کیف شیمی درمانی بیمارن سرطانی به خبرنگار برنا گفت: بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های وابسته به سازمان‌ها و نهادهای متعدد خدمات شیمی درمانی را به متقاضیان ارائه می‌دهند. افراد خواستار خدمات درمانی با سامانه 190 تماس گرفته و به این شکل از خدمات مراکز درمانی آگاه شوند.

او درباره کمبود داروهایی همچون ایمونیس در یک ماه اخیر تاکید کرد: قبل از هر اظهار نظری باید بررسی شود که داروهای افراد متقاضی در سامانه دارویی کشور ثبت شده است یا خیر. متقاضیان با سامانه 190 تماس گرفته و  از کم و کیف خدمات‌دهی آگاهی کامل کسب کنند.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه