ارسال به دیگران پرینت

از نویسنده جنگ‌زده ایتالیایی تا داستان‌نویس جامعه‌گریز ایرانی؛ مرده‌ها در گور منتظر عدالت‌اند

غلامرضا امامی و فرشته احمدی، کتاب‌هایی را در حوزه بزرگسال، کودک و نوجوان و ترجمه برای مطالعه در روزهای تعطیل نوروز پیشنهاد دادند.

از نویسنده جنگ‌زده ایتالیایی تا داستان‌نویس جامعه‌گریز ایرانی؛ مرده‌ها در گور منتظر عدالت‌اند

روزهای تعطیل نوروز ۹۹ فرا رسیده است. امسال با اینکه طبیعت زنده شده و هر سال در این روزها به دیدار خویشاوندان می‌رفتیم، برای کنترل بیماری کرونا در کشورمان، در خانه می‌مانیم؛ نه سفر می‌رویم و نه به دیدار خویشاوندان. برای همین، زمان زیادی برای مطالعه خواهیم داشت.

غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم آثاری مانند «لبخند بی‌لهجه»، «گفت‌وگوهای اوریانا فالاچی»، «من خواب صلح می‌بینم»، «فاشیسم ابدی»، برای مطالعه در تعطیلات نوروز به خبرنگار ایرناپلاس پیشنهاد داد:

پیشنهاد من، مجموعه کتاب‌های «جانی روداری» نویسنده بزرگ و شهیر ایتالیایی تنها نویسنده ایتالیایی برنده جایزه جهانی اندرسن است. امسال در ایتالیا صدمین سالگرد زادروز وی برگزار می‌شود. نویسنده‌ای که در سال ۱۹۲۰ زاده شد. دوران جوانی وی، روزگار جنگ جهانی دوم بود؛ روزگار سخت پربیم و پرغم. وی به جنگ نرفت و به نوشتن پرداخت هرچند در بیمارستانی در میلان به مداوای بیماران مشغول بود. شعله‌سوزان جنگ دو دوست دیرینش را سوزاند و برادر دلبسته‌اش سزار به اردوگاه نازی‌ها فرستاده شد. روداری در میان شعله‌های جنگ، بیم و غم سرود صلح و شادی را سرداد و به آگاهی و آزادی و شادی پرداخت.

وی به کار نوشتن برای کودکان و نوجوانان و بزرگسالان پرداخت. اخیراً مجموعه آثار وی از زبان اصلی ایتالیایی به پارسی، با پرداخت حق‌کپی رایت به ناشر ایتالیایی، توسط نشر هوپا منتشر شده است. این کتاب‌ها به این نام‌ها است: «روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید»، « یکی بود که خودش نبود»، «یاس در دیار دروغگویان» و «فروشگاه ساحره».

کتاب‌های روداری به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا و در میلیون‌ها نسخه در جهان منتشر شده است. در روزهای ترس، بیم و غم با آمدن نوروز خوش دارم که این کتاب‌ها را نوجوانان و بزرگسالان کنار خانواده، بخوانند و شعله امید و شادی را در جانشان زنده نگه دارند.

این کتاب را از دیدگاه زنانه توصیه نمی‌کنم

فرشته احمدی، نویسنده کتاب‌هایی از جمله «هیولای خانگی»، «گرمازدگی»، «جنگل پنیر»، «پری فراموشی» و «نازونیاز و حامد پسر خالد جوهری»، برای تعطیلات سال نو، چند کتاب به خبرنگار ایرناپلاس پیشنهاد داد:

در پیشنهاد برای مجموعه داستان، کتابی به‌تازگی منتشر شده است و اگر شیوع بیماری را در اسفندماه نداشتیم، برنامه‌ای برای رونمایی و معرفی‌اش برگزار می‌شد. کتابی با نام «کسی خانه نیست» توسط نشر کتاب کوچه منتشر شد. کتابی است که ۱۴ داستان از ۱۴ نویسنده معاصر زن ایرانی در آن به کوشش الهام فلاح جمع‌آوری شده است. روی این کتاب زحمت زیادی کشیده شد. برای انتخاب نویسندگان و ویرایش درست کارها و در کنار هم قرار گرفتن داستان‌هایی که از نظر تم با هم مشترک باشند.

در ضمن این کتاب را از دیدگاه فمینیستی توصیه نمی‌کنم، بلکه  فکر می‌کنم خواندن آثار نویسندگان زن اهمیتش روی موضوع دیگری است، نه‌فقط در زن بودن نویسندگان. در معرفی این کتاب و آثار زنان در حوزه ادبیات و تجسمی نظرم این است که اگر می‌خواهیم مردم یک جامعه را بشناسیم باید اوضاع و احوال زنان آن جامعه را بسنجیم که در چه وضعیتی به سر می‌برند. اگر بخواهیم زنان یک جامعه را بسنجیم و بشناسیم بهتر است آثار هنری آنها را مورد مطالعه  قرار دهیم و داستان‌هایشان را بخوانیم، داستان‌هایی که درباره زنان آن جامعه است.

در ماه‌های اخیر بازار نوشتن بی‌رونق نبوده است

برای پیشنهاد رمان ایرانی، کتاب‌های بسیاری وجود دارد. خوشبختانه در ماه‌های اخیر بازار نوشتن بی‌رونق نبوده و کتاب‌های زیادی منتشر شده است؛ برای بعضی وقت خواندن داشتم و برخی را هنوز نخواندم. اگر برخی کتاب‌ها جزو انتخاب‌هایم نیستند، دلیلش این نیست که کتاب را نپسندیدم.

کتابی که پیش از چاپ خواندم و خیلی پسندیدم کتاب «پرده آهنین» است نوشته علی شروقی که نشر ثالث دو ماه پیش منتشر کرد. به نظرم خواندن این کتاب از دو حیث مفید فایده است: سرگرم‌کننده است یعنی طنز و تعلیق دارد و مخاطب می‌خواهد به خواندن ادامه دهد تا بفهمد چه اتفاق‌هایی می‌افتد و دوم اینکه، روی مسائل اجتماعی سیاسی خاصی از جمله روزنامه‌نگاری و فضای حول و حوش این حرفه انگشت می‌گذارد. راوی داستان یک روزنامه‌نگار است، در شرایطی که ممکن است کارش را از دست دهد، تلاش می‌کند تا شغل و موقعیتش را نگه دارد و این نقطه آغاز باعث می‌شود که وارد فضای داستان شویم. برای من کتاب جذابی بود.

 کتابی برای هوش کودکان

در حوزه کتاب کودک و نوجوان کتاب «معماهای چهارگوش» را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب را انتشارات هوشِ ناب منتشر کرده است. به نظرم کتاب خوبی به‌خصوص برای تعطیلات عید است، زیرا سایت هوش‌سیتی که در انتهای کتاب توضیحاتی درباره آن آورده شده است در فروردین‌ماه –البته نمی‌دانم برای شیوع بیماری کرونا این تاریخ تغییر کند- مسابقه‌ای در سایت خود برگزار می‌کند. کودکان با خواندن این کتاب می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. مبنای این کتاب ریاضی است، البته نه ریاضی که برخی از کودکان از آن فراری هستند، به‌نوعی کاربری هوش و حل کردن معما است. گرافیک کتاب بسیار زیبا و کتاب باکیفیتی است. نائوکی اینابا نویسنده ژاپنی کتاب، در این حوزه کار می‌کند و قرار است کتاب معمای چهار گوش ادامه‌دار باشد و به‌زودی  شاهد چاپ شماره‌های بعدی خواهیم بود.  

کتابی از نویسنده‌ای بسیار جامعه‌گریز و مردم‌گریز

اتفاق دیگر، چاپ داستان‌های شمیم بهار با عنوان «دهه ۴۰ و مشق‌های دیگر» در قطع نامتعارف مربع شکل و کاغذ کرافتِ کرم رنگ است. کسانی که به ادبیات ایرانی و داستان کوتاه علاقه داشته باشند حتماً داستان‌هایی از شمیم بهار را خوانده‌اند. این نویسنده با داستان‌های شاعرانه در دهه ۴۰ بسیار زیبا درخشید و نامش گل کرد، اما بسیار جامعه‌گریز و مردم‌گریز بود، در خلوت خود ماند و خیلی وارد فضای حاکم بر ادبیات ایران نشد. کتابی که چاپ شده توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. در این مدت شاهد کنجکاوی مردم بودیم تا این کتاب را بخوانند. من هم با توجه به داستان‌هایی که از شمیم بهار خواندم فکر می‌کنم داستان‌های متفاوتی دارد و برای این دوره توصیه‌اش می‌کنم.

مردگان در گور با چشمان باز منتظر تحقق عدالت‌اند

در حوزه ترجمه پیشنهادم کتاب «چشم انتظار در خاک‌رفتگان» نوشته میگل آنخل آستوریاس و ترجمه سروش حبیبی است. این کتاب نوشته آستوریاس نویسنده گوتمالایی اهل آمریکای جنوبی برنده نوبل ادبیات است. فکر می‌کنم کتاب جذابی است، برای اینکه مبارزه مردم فرودست جامعه برای کسب عدالت همیشه مسئله جالب و روز بوده است. درست است که  شیوه‌ها و زمانه تغییر می‌کند اما مسئله همچنان پابرجاست. دلیل کسب جایزه نوبل این نویسنده گواتمالایی، حفظ و استفاده از سنت‌های بومی آمریکای جنوبی، گسترش و حرف‌زدن درباره آنهاست. در این کتاب هم موضوع اصلی و مرکزی، سنتِ بازماندنِ چشمِ مردگان در گور است وقتی که چشم انتظارند. در این داستان، مردگان در گور با چشمان باز منتظر تحقق عدالت‌اند و تا وقتی که عدالت تحقق پیدا نکند با چشمان گشوده در گورشان می‌خوابند.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه