ارسال به دیگران پرینت

ازدست‌دادن حس بویایی؛ علامت احتمالی ابتلا به ویروس کرونا

گروه‌‌های پزشکی مختلف توصیه می‌کنند افرادی که حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند، حتی اگر علائم دیگری ندارند، آزمایش تشخیص ویروس کرونا را بدهند.

ازدست‌دادن حس بویایی؛ علامت احتمالی ابتلا به ویروس کرونا

مادری که دچار عفونت ویروس کرونا شده بود، متوجه بوی پوشک بچه‌اش نمی‌شد؛ آشپزهایی که معمولا می‌توانند ادویه‌های مختلف را تشخیص دهند، نمی‌توانستند بوی ادویه‌ی کاری یا سیر را متوجه شوند؛ برخی دیگر می‌گفتند متوجه بوی شیرین شامپو یا بوی ناخوشایند بستر حیوان خانگی خود نمی‌شوند.

آنوسمی (از‌دست‌دادن حس بویایی) و آگوسیا (از‌دست‌دادن حس چشایی) به‌عنوان علائم عجیب کووید ۱۹ ظهور می‌کند و شاید بتواند به‌عنوان نشانگری از عفونت عمل کند.

روز جمعه، پزشکان گوش و حلق و بینی بریتانیا با استناد به گزارش‌های همکارانشان در سرتاسر جهان، از بزرگ‌سالانی که حواس بویایی خود را از دست می‌دهند، خواستند حتی اگر علائم دیگری ندارند، به‌منظور کاهش شیوع بیماری خود را ایزوله کند. اطلاعات منتشرشده محدود است؛ اما پزشکان به‌اندازه‌ای نگران هستند که این هشدارها را مطرح کنند. پروفسور کلر هاپکینز، رئیس انجمن راینولوژی بریتانیا، در ایمیلی نوشت:

واقعا می‌خواهیم این هشیاری را ایجاد کنیم که این [ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی] نشانه‌ای از عفونت است و هر فردی که حس بویایی خود را از دست می‌دهد، باید خود را ایزوله کند. این امر می‌تواند به کاهش انتقال بیماری و نجات جان مردم کمک کند.

نیرمال کومار، رئیس گروه ENT UK است؛ گروهی که از جمعی از پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی بریتانیا تشکیل شده است. هاپکینز همراه‌با کومار بیانیه‌ی مشترکی صادر کرده‌ و در آن از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی خواسته‌ است هنگام درمان هر بیماری که حس بویایی خود را از دست داده است، از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنند و درباره‌ی اجتناب از انجام رویه‌های آندوسکوپی سینوس درموارد غیرضروری هشدار داده‌اند؛ زیرا ویروس در بینی و گلو تکثیر پیدا می‌کند و انجام این رویه‌ها موجب ایجاد سرفه یا عطسه در بیمار می‌شود و پزشک را به‌شدت درمعرض ابتلا به ویروس قرار می‌دهد.

حس بویایی

شواهد در حال افزایشی وجود دارد که نشان می‌دهد از‌دست‌دادن حواس بویایی و چشایی نشان‌دهنده‌ی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است.

دکتر هاپکینز گفت دو متخصص گوش و حلق و بینی که در بریتانیا دچار عفونت ویروس کرونا شده‌اند، در وضعیت بحرانی قرار دارند. به‌گفته‌ی او، در گزارش‌های اولیه از شهر ووهان چین، منشأ ویروس کرونای جدید، هشدار داده شده بود تعداد زیادی از متخصصان گوش و حلق و بینی و چشم‌پزشکان نیز دچار عفونت شده‌اند و در حال مرگ هستند.

پزشکان بریتانیایی گزارش‌هایی از کشورهای دیگر مبنی‌بر این موضوع ذکر کرده‌اند که تعداد چشمگیری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا دچار آنوسمی شده‌اند. به‌گفته‌ی آنان، در کره‌جنوبی که در آنجا آزمایش‌ها به‌طورگسترده انجام شده است، ۳۰ درصد از دوهزار بیماری که آزمایش شده‌اند و نتیجه‌ی آزمایش آن‌ها مثبت بوده است، دچار آنوسمی شده بودند.

آکادمی اتولارینگولوژی آمریکا روز یکشنبه اطلاعاتی در وب‌سایت خود منتشر کرد مبنی‌بر اینکه گزارش‌هایی وجود دارد که از‌دست‌دادن یا ضعیف‌شدن حواس بویایی و چشایی از علائم مهم مرتبط با کووید ۱۹ هستند و این علائم در بیمارانی دیده شده است که علائم دیگر بیماری را نداشته‌اند؛ ولی نتیجه‌ی آزمایش آن‌ها مثبت بوده است. این آکادمی گفت وجود این علائم درصورت نبود آلرژی یا سینوزیت باید به پزشکان هشدار دهد بیمار را برای ویروس کرونا غربالگری کنند. این سازمان به اعضای خود یادآوری کرده است مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری از همه‌ی پزشکان خواسته است مراجعه‌های فوری و اضطراری را در اولویت قرار دهند و رویه‌های انتخابی و معمول را از نو برنامه‌ریزی کنند.

در خبری که روز جمعه در وب‌سایت آکادمی منتشر شد، چنین آمده است:

شواهد در حال افزایش موجود حاکی از آن است که متخصصان گوش و حلق و بینی وقتی جراحی‌ها و معاینه‌های مجاری هوایی فوقانی را انجام می‌دهند، جزو گروه‌هایی هستند که درمعرض بیشترین خطر ابتلا قرار دارند. نرخ چشمگیری از انتقال کووید ۱۹ به متخصصان گوش و حلق و بینی در کشورهای چین و ایتالیا و ایران گزارش شده است که بسیاری از آن‌ها به مرگ منجر شده است.

دکتر راشل کای، استادیار دانشگاه راتجرز گفت از همان آغاز، همکارانش در نیوراشل نیویورک، یکی از مراکز شیوع، به او درباره‌ی از‌دست‌دادن حس بویایی همراه با ویروس کرونا هشدار داده بودند و درباره‌ی بیماران دچار آنوسمی گفتند نتیجه‌ی آزمایش آن‌ها برای ویروس کرونا مثبت بوده است. طبق اعلام دکتر کای، بخش او در دانشگاه راتجرز از قبل استفاده از تجهیزات محافظ شخصی و انجام‌ندادن معاینه‌های غیرضروری را آغاز کرده است.

میلان شیوع کرونا

افراد در حال خرید در میلان که به‌شدت با هجوم ویروس کرونا مواجه شده است. پزشکان در کشور ایتالیا متوجه شدند از‌دست‌دادن حس بویایی می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کووید ۱۹ باشد.

در مناطقی از ایتالیا که به‌شدت با هجوم ویروس کرونا روبه‌رو شده است، پزشکان می‌گویند بدین‌نتیجه رسیده‌اند ازدست‌دادن حواس چشایی و بویایی نشانه‌ی این است فردی که مشکل خاص دیگری ندارد، حامل ویروس است و شاید آن را به دیگران انتقال دهد. دکتر مارکو مترا، رئیس بخش قلب و عروق بیمارستان اصلی شهر برشا در ایتالیا است. در این بیمارستان، ۷۰۰ نفر از ۱،۲۰۰ بیمار بستری‌شده دچار کووید ۱۹ هستند. مترا می‌گوید:

تقریبا همه‌ی افراد بستری‌شده‌ این مشکل را دارند. اگر درباره‌ی همسر بیمار از او سؤال کنید، بیمار می‌گوید: «همسر من به‌تازگی حس چشایی و بویایی خود را از دست داده؛ وگرنه سالم است». بنابراین، او نیز احتمالا بیمار و در حال انتشار بیماری است.

هندریک استریک، ویروس‌شناس دانشگاه بن در آلمان، برای مصاحبه با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به خانه‌های آن‌ها سر زده است. وی در مصاحبه‌ای گفت حداقل دوسوم از بیش از ۱۰۰ نفری که با آن‌ها صحبت کرده و دچار حالت خفیف بیماری بودند، می‌گفتند چند روز حس بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند. پزشک دیگری که جمعی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا را در آلمان بررسی کرده است، در ایمیلی گفت تقریبا نیمی از بیماران دچار اختلال بویایی یا چشایی شده بودند و این از‌دست‌دادن حواس معمولا پس از بروز اولین علائم بیماری تنفسی رخ داده است؛ اما می‌تواند برای شناسایی افرادی استفاده شود که باید آزمایش شوند.

دکتر کلمنس وندنر، استاد پزشکی بیمارستان آموزشی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ گفت بیماران پس از چند روز یا چندین هفته حواس خود را بازمی‌یابند و از‌دست‌دادن حس بویایی به شدت بیماری یا گرفتگی بینی ربطی ندارد. به‌گفته‌ی او، استفاه از قطره یا اسپری بینی نیز بی‌تأثیر است.

همچنین، چندین بیمار آمریکایی که علائمی مطابق با ویروس کرونا داشتند؛ اما آزمایش نشده یا منتظر بودند آزمایش شوند، از‌دست‌دادن حس بویایی و چشایی را گزارش می‌کردند؛ حتی با اینکه بینی آن‌ها دچار گرفتگی نشده بود. اندرو بری ۳۰ ساله حدود ۱۰ روز پیش دچار تب و درد بدن شد و سپس گلودرد و سردردهای ناتوان‌کننده‌ای سراغش آمد. نتیجه‌ی آزمایش او برای آنفلوانزا منفی شد و هنوز نتیجه‌ی آزمایش ویروس کرونا را نگرفته؛ آزمایشی که چهار روز پیش انجام داده است. پزشک اندرو اطمینان دارد او دچار ویروس کرونا شده است. اکنون اندرو بری می‌گوید واقعا بوی قهوه را متوجه نمی‌شود. بری می‌گوید:

حتی با اینکه بینی من نگرفته بود، نمی‌توانستم بو و مزه‌ی غذایی را متوجه شوم که می‌پختم.

اندرو بری متوجه بوی پیاز و سرکه‌ای نمی‌شد که در غذایش استفاده می‌کرد. ایمی پلاتمیر، زنی از بروکلین، در جریان ناخوشی اخیر خود برای ابتلا به کووید ۱۹ آزمایش نشد؛ اما شوهرش بیمار و نتیجه‌ی آزمایشش مثبت شد. پلاتمیر گفت معمولا بینی بسیار حساسی دارد؛ اما اکنون به‌سختی می‌توانست بوها را متوجه شود؛ حتی بوی سفید‌کننده‌ای که معمولا موجب تهوع او می‌شد. اندرو بری قدری وزن کم کرده است؛ زیرا اشتهای زیادی ندارد. او می‌گوید:

امیدوارم این اثری بلندمدت نباشد. می‌توانم تصور کنم این وضعیت می‌تواند موجب تغییر کیفیت زندگی شود.

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه