ارسال به دیگران پرینت

از ایران - ژاپن سال ۸۴ تا برگردان زلاتان

فوتبال‌هایی برای زنده شدن خاطرات در این روزهای کرونایی

ویروس کرونا باعث شده تا مسابقات فوتبال زیادی در سطح جهان لغو شوند.

فوتبال‌هایی برای زنده شدن خاطرات در این روزهای کرونایی

شیوع بیماری کرونا و تعطیلی همه ورزش‌های پرطرفدار یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این روزهاست. روزهایی که برای مردم در کشورهای مختلف به خصوص ایران بدون ورزش سخت می‌گذرد. در این بین همه قبول دارند که جای خالی فوتبال بیشتر از هر ورزش دیگری این روزها حس می‌شود. چراکه اگر کرونا نبود الان هم لیگ‌های خارجی در حال برگزاری بودند و هم طرفداران تیم‌ملی فوتبال ایران فرصت حضور در ورزشگاه برای دیدار ایران و هنگ‌کنگ را پیدا می‌کردند. در حال حاضر ولی خبری از هیچ فوتبالی نیست و این خودش باعث شده خاطره‌بازی با فوتبال‌های قدیمی یکی از اصلی‌ترین کارهای این روزهای طرفداران فوتبال باشد. ما هم در این گزارش سعی کردیم مروری روی چند بازی مهم و خاطره‌انگیز فوتبال ایران در تعطیلات نوروز سال‌های مختلف داشته باشیم. مروری که شاید خاطرات زیادی را در ذهن طرفداران فوتبال زنده کند.

دربی‌های نوروزی؛ یا شیرین مثل عسل یا تلخ مثل زهر

برگزاری دربی در ماه فروردین و مخصوصا در تعطیلات نوروز همیشه یک اتفاق مهم در تاریخ فوتبال ایران بوده. دربی به خودی خود جذابیت‌های خاص خودش را دارد اما برگزاری این بازی در عید همیشه استرس زیادی بین هواداران استقلال و پرسپولیس پخش کرده. آخرین دربی برگزار شده در تعطیلات نوروز به فروردین سال گذشته برمی‌گردد. سال 98 و در دهمین روز از ماه فروردین پرسپولیس با تک گل احمد نوراللهی استقلال را شکست داد. این برد به نوعی تلخی باخت عیدانه سال 90 مقابل استقلال را از بین برد. 9 سال پیش و دوباره در دهمین روز از ماه فروردین استقلالی‌ها در دربی 70 به پیروزی مقابل حریف سنتی خود رسیدند.

قبل از این دو بازی اما سهم دو تیم از سه دربی نوروزی چیزی جز کسب تساوی نبود. تساوی 1-1 15 فروردین 87 که با گل‌های روانخواه برای استقلال و خلیلی برای پرسپولیس بدست آمد. قبل از این مسابقه دوباره 10 فروردین و دوباره یک دربی؛ دیداری که سال 86 برگزار شد و با گل‌های علی علیزاده برای استقلال و علیرضا نیکبخت برای پرسپولیس به پایان رسید. در این بین از دربی حساس 2 فروردین 78 نباید به راحتی عبور کرد. دیداری که فرد ملکیان برای استقلال و مهدی هاشمی‌نسب برای پرسپولیس گل زدند و با نتیجه تساوی 1-1 به پایان رسید. پیش از این دو مسابقه اما دو بازی دیگر هم در جریان تعطیلات نوروز برگزار شده بود. دو دیداری که یکی از آنها با برد 3-0 پرسپولیس همراه شد و دیگری نتیجه‌ای نداشت جز تساوی بدون گل.

 

دوستانه‌هایی جذاب‌تر از رسمی

طی سال‌های اخیر به خصوص در دوران حضور کارلوس کی‌روش تیم‌ملی همیشه در ایام تعطیلات نوروز بازی‌های دوستانه جذابی برگزار کرده. از قرار گرفتن مقابل سوئد و زلاتان تا کسب برتری مهم مقابل شیلی. سال 96 از این نظر برای فوتبال ایران سال جذابی بود. تیم کی‌روش ابتدا در ششمین روز از ماه فروردین به مصاف شیلی رفت و با گل‌های جواد نکونام و وحید امیری این حریف قدرتمند را شکست داد. پنج روز بعد نوبت به رویارویی با سوئد و زلاتان ابراهیموویچ رسید. دیداری که برای همه فوتبال‌دوست‌های ایرانی مهم و هیجان‌انگیز بود. این بازی در نهایت با شکست 3-1 ایران همراه شد اما شب بازی با سوئد شب خاطره‌انگیزی بود.

تلخ مثل فروردین 88، شیرین مثل فروردین 96

تیم‌ملی ایران در تعطیلات نوروز بازی‌های رسمی زیاد و مهمی هم برگزار کرده. از بازی مقابل عربستان که خاطره بسیار تلخی بود تا شکست چین در ورزشگاه آزادی. اتفاقا همین چند روز پیش سالروز یکی از حساس‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال ایران بود که در تعطیلات نوروز برگزار شد. دیدار مقابل ژاپن در جریان مقدماتی جام‌جهانی 2006. دیداری که ایران با درخشش وحید هاشمیان 2-1 ژاپن را برد اما در پایان بازی، حادثه به وجود آمده برای تعدادی از هواداران حاضر در استادیوم کام همه را تلخ کرد.

بازی روز هشتم فروردین سال 88 هم که اوج تلخی فوتبال ایران بود. ورزشگاه آزادی 11 سال پیش در هشتمین روز از نوروز 88 پر از تماشاگر شده بود اما شکست مقابل عربستان باعث شد کار تیم علی دایی برای رسیدن به جام‌جهانی 2010 خیلی سخت شود. فروردین سه سال پیش اما برای فوتبال ایران ماه خوبی بود. تیم کی‌روش در تعطیلات نوروز دو بازی مهم مقابل حریفان آسیایی برگزار کرد و با کسب برتری در هر دو بازی راه خودش برای رسیدن به جام‌جهانی روسیه را هموار کرد. تیم ایران ابتدا در سومین روز از فروردین 96 در دوحه با گل مهدی طارمی مقابل قطر پیروز شد و پنج روز بعد دوباره با درخشش طارمی این بار در تهران چین را شکست داد تا نوروز 96 برای طرفداران فوتبال ایران نوروز فوق‌العاده‌ای باشد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه