ارسال به دیگران پرینت

قایق بدون سرنشین مسلح نیروی دریایی آمریکا کوچک است اما سلاح بزرگی دارد

نیروی دریایی آمریکا اخیرا قایق بدون سرنشین مسلح جدیدی آزمایش کرده که علی رغم کوچک بودن،‌ سلاح سنگین و بزرگی با خود حمل می‌کند.

قایق بدون سرنشین مسلح نیروی دریایی آمریکا کوچک است اما سلاح بزرگی دارد

نیروی دریایی آمریکا وظیفه حراست از بندرها را نیز برعهده دارد و برای این منظور تجهیزات متنوعی نیاز است. آزمایش قایق بدون سرنشین مسلح از جمله جدیدترین اقدامات این قوا برای افزایش توان حراست خود از بندرهاست.

قایق بدون سرنشین مسلح

قایق بدون سرنشین مسلح

از جمله برجسته‌ترین تهدیدات برای بندرها، حملات تروریستی است. خود آمریکا نیز قربانی چنین حملاتی به شمار می‌رود. در اکتبر سال 2000 ناوشکن USS Cole که در بندر عدن واقع در یمن پهلو گرفته و مشغول سوخت گیری بود، از سوی القاعده مورد حمله انتحاری یک قایق کوچک مملو از 320 کیلوگرم ماده انفجاری C4 قرار گرفت که طی آن 17 ملوان کشته و 39 نفر نیز زخمی شدند.

هرچند کشتی پس از تعمیر 200 میلیون دلاری خود دوباره وارد خدمت شد، اما خسارت جانی بزرگی به خدمه آن وارد شد. آمریکا برای جلوگیری از تکرار حملات این چنین که البته تعدادشان در تاریخ انگشت شمار است، راهکارهای مختلفی را مد نظر قرار داد که قایق بدون سرنشین مسلح از جمله جالب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

قایق بدون سرنشین مسلح

قایق بدون سرنشین مسلح

ربات رزمی زرهی اوران-9 ساخت روسیه که حجم آتش بسیار بالایی دارد

جنگ افزارهای رباتیک و بدون سرنشین در همه جا حضور دارند. زیردریایی و کشتی‌های بدون سرنشین بزرگ، ربات‌های جنگی متحرک زمینی، پهپادهای مسلح کوچک و بزرگ و ربات‌های ثابت نگهبان از جمله مثال‌هایی هستند که می‌توان زد.

قایق بدون سرنشین مسلح CUSV که وظیفه محافظت از کشتی‌های پهلو گرفته را دارد، می‌تواند به صورت خودمختار از کشتی‌های بسیار بزرگ نگهبانی کند. این ربات توسط کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی تکسترون سیستمز (Textron Systems) طراحی و توسعه یافته است.

قایق بدون سرنشین مسلح

قایق بدون سرنشین مسلح

پهپاد می‌تواند پس از کشف هدف سریعا به CUSV اطلاع داده تا قایق برای درگیری با هدف به سمت آن رهسپار شود

CUSV تنها 12 متر طول دارد و می‌تواند با سرعت 65 کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند. این ربات در شرایط دریایی متلاتم می‌تواند بیش از 20 ساعت در آب باشد و به گشت زنی بپردازد. همچنین قادر است تا دو تن بار را دنبال خود یدک بکشد. قایق علاوه بر عملکرد خودکار و خودمختار، می‌تواند توسط کاربر انسانی یا همزمان به صورت خودکار و کنترل از راه دور نیز اداره شود. دامنه گشت زنی این قایق نیز در حدود 140 کیلومتر است.

البته این قایق بدون سرنشین مسلح تنها یک ربات جنگی نیست، بلکه ماژولار بوده و می‌تواند ماموریت‌های مختلفی همچون جستجو و نجات، مین روبی، حمل سونار مضاعف، حمل سلاح‌های غیرمرگبار، عملیات اطلاعاتی، شناسایی و دیده‌بانی (ISR) انجام دهد. این قایق همچنین تجهیزات ارتباطی و مخابراتی ماهواره‌ای نیز با خود حمل می‌کند.

قایق بدون سرنشین مسلح

قایق بدون سرنشین مسلح

برای نقش حفاظتی، CUSV یک برجک دوربینی الکترواپتیکال مدل Sea deFNder ساخت کمپانی بلژیکی اف ام ارستال (FN Herstal) دارد و به یک تیربار سنگین 12.7 میلی‌متری متحرک سوار شده روی برجک نیز مسلح است که می‌تواند دمار از روزگار هر قایقی در آورد. ناگفته نماند شلیک از جمله قابلیت‌های خودمختار این قایق نیست و تنها کاربر انسانی می‌تواند تیربار آن را از راه دور شلیک کند.

برجک Sea deFNder دارای چندین دوربین، دوربین حرارتی دید در شب و سنسورهای مختلف است و در روز و شب و در هر شرایط جوی با دقت بالا عمل می‌کند. این برجک توسط ژیروسکوپ پایدار است تا دقتش افزایش یابد. توانایی تعقیب و پایدارسازی تصویر هدف را داشته و به یک فاصله یاب لیزری و یک کامپیوتر کنترل بالستیک برای محاسبه شرایط محیطی مجهز است تا گلوله خطا نرود. این برجک همچنین دارای گلوله شمار است و می‌توان آن را تنظیم کرد تا در هر نوبت آتش چند گلوله شلیک کند.

قایق بدون سرنشین مسلح

قایق بدون سرنشین مسلح

بارگیری CUSV از ناوچه رزم ساحلی کلاس ایندیپندنس

در آزمایش انجام شده روی CUSV، سناریوی ورود یک قایق به منطقه ممنوعه اجرا و طی آن ابتدا با بلندگوهای نصب شده روی قایق به مهاجم دستور ترک محل داده شد. پس از امتناع قایق مهاجم از تغییر مسیر، قایق مسلح نیز روی آن آتش گشود و متوقفش کرد.

به دلیل کوچک بودن این قایق، کشتی‌های بزرگتر همچون ناوشکن‌ها و ناوچه‌ها می‌توانند شماری از آن‌ها را با خود حمل و در شرایط مورد نیاز، مثلا هنگام بررسی یک قایق مشکوک، ربات را اعزام و جان خدمه انسانی را در امان نگه دارند. این قایق میتواند ماموریت‌هایی همچون مبارزه با قاچاقچی‌ها و یا دزدان دریایی را نیز انجام دهد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه