ارسال به دیگران پرینت

خروج IOC از مشکل بزرگ با تعویق المپیک

کمیته بین‌المللی المپیک در حالی به خاطر ویروس کرونا و برای برگزاری بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو با چالش مواجه شده که در واقع توقف در روند توزیع سهمیه‌ها دلیل اصلی ایجاد این چالش به حساب می‌آید.

خروج IOC از مشکل بزرگ با تعویق المپیک

اینکه المپیک بزرگترین و فراگیرترین آوردگاه ورزشی جهان به حساب می‌آید از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این رویداد است که حتی در چگونگی ورود به آن هم تأثیر گذاشته طوریکه راهیابی به المپیک سخت‌تر از هر رویداد ورزشی دیگر است. به خصوص که در برخی رشته‌ها حضور در چند رویداد و چگونگی عملکرد در آنها، تعیین کننده وضعیت المپیکی ورزشکار خواهد بود.

لازمه حضور در میادین المپیک، کسب سهمیه در قالب رویدادهای گزینشی برگزار شده زیر نظر فدراسیون‌های جهانی و تأیید آن از طرف کمیته بین المللی المپیک (IOC) است. برگزاری این رویدادها برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو تقریباً از یک سال پیش در رشته‌های مختلف آغاز شد اما بعد از چندماه پیگیری و مشخص شدن وضعیت برخی سهمیه‌ها، به خاطر شیوع ویروس کرونا روند ادامه آنها به یکباره متوقف شد.

المپیک به تعویق افتاد؟

روزنامه اسپانیایی آ. اس در تازه‌ترین خبر پیرامون برگزاری یا تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو نوشته است: نشست مجازی کمیته اجرایی کمیته بین المللی المپیک روز یکشنبه برگزار شد و طی آن به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان تصمیم به تعویق بازی‌های المپیک توکیو گرفته شد. براساس ادعای این روزنامه قرار است مسئولان کمیته بین المللی المپیک این خبر رو به طور رسمی به اطلاع کشورهای مختلف برسانند.

این تصمیم به دنبال درخواست‌های متعدد کشورهای مختلف برای تعویق المپیک ۲۰۲۰ گرفته شده است اما هنوز مشخص نیست زمان جدید برگزاری بازی‌های المپیک تعیین شود. کمیته اجرایی کمیته بین المللی المپیک در حالی تصمیم به تعویق این بازی‌ها گرفته است که هنوز از سوی مسئولان ژاپنی برگزار کننده این دوره از بازی‌ها اظهار نظری در این مورد صورت نگرفته است.

توزیع سهمیه‌های المپیک در بن بست

لغو اجباری مسابقات انتخابی المپیک به بزرگترین معضل در رابطه با دوره جدید بازی‌ها تبدیل شده طوریکه در مورد برگزاری خودِ بازی‌ها هم ابهاماتی ایجاد کرده است. در واقع اینکه مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک در مورد برگزاری سرِوقت بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو دچار چالش شده اند به خاطر بلاتکلیفی در وضعیت سهمیه‌هایی است که هنوز توزیع نشده‌اند.

طبق آنچه کمیته بین المللی المپیک هم به آن تاکید کرده تا به امروز ۵۷ درصد رقابت‌های انتخابی برای المپیک برگزار شده است و بر اساس نتایج آنها بخشی از ورزشکاران و تیم‌های راه یافته به این دوره بازی‌ها مشخص شدند. اما شمار زیادی از ورزشکاران و تیم‌های دیگر هم به رغم طی کردن مراحل آماده سازی، فرصت حضور در میادین گزینشی را به خاطر حفظ سلامتی خود از دست دادند و حالا بیشتر از قبل خود را در دو راهی المپیکی شدن و نشدن می‌بینند چراکه اصلاً مشخص نیست سهمیه‌های باقی مانده چگونه و با چه ملاکی توزیع خواهد شد یا اینکه اصلاً توزیعی در کار خواهد بود یا نه؟

تدابیر احتمالی برای چالش بزرگ المپیک

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارشی با عنوان «چهار سناریوی محتمل برای المپیک ۲۰۲۰» به بررسی تصمیمات احتمالی در مورد المپیک تابستانی سال آینده و زمان برگزاری آن پرداخت. یکی از احتمالات قابل پیش بینی در این زمینه تأخیر دو ماهه المپیک است. در این صورت فدراسیون‌های جهانی فرصت دارند تا برای رقابت‌های گزینشی لغو شده خود زمان جدیدی را مشخص کنند و اینگونه ۴۳ درصد رقابت‌های گزینشی باقی مانده هم به سرانجام خواهد رسید.

اما در صورتیکه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در همان موعد مقرر یعنی ۳ تا ۱۹ مردادماه برگزار شود، تکلیف سهمیه‌های بلاتکلیف چگونه خواهد شد؟ در این صورت هم احتمالات زیادی در رابطه مسیر توزیع سهمیه‌ها قابل پیش بینی است که برگزاری فشرده رقابت‌های انتخابی - با اعمال تغییر تاریخ - یکی از آنها است. البته با توجه گستردگی ویروس کرونا در جهان احتمال بهره گیری از این روش شاید در شرایطی خاص امکان پذیر باشد.

اینکه IOC تنها در مورد رشته‌هایی که رقابت ورزشکاران‌شان در المپیک از جذابت و تعداد تماشاگر بیشتری برخوردار است اقدام به برگزاری رقابت‌های انتخابی کند و تعیین وضعیت سهمیه در دیگر رشته‌ها را منوط به رنکینگ جهانی کند هم بعید نیست. البته شاید هم استفاده از رنکینگ جهانی را به طور یکسان برای همه رشته‌ها اعمال کند.

در هرصورت اینکه چگونگی روند شیوع کرونا در تصمیم گیری مقامات IOC تأثیر مستقیم خواهد داشت و چه بسا آنها را مجبور کند توزیع بخش باقی مانده سهمیه‌ها را متوقف و المپیک ۲۰۲۰ را با ورزشکارانی که تا به امروز کسب سهمیه کرده اند، برگزار کند البته در صورتیکه بر برگزاری به موقع المپیک اصرار داشته باشند.

در هر صورت اینکه قاعدتاً مدیران IOC به خاطر شرایط استثنایی حاصل از شیوع ویروس کرونا، نگاه منعطف‌تری برای تعیین تلکلیف سهمیه‌های بلاتکلیف خواهد داشت کماانیکه در نشست اخیری که با نمایندگان فدراسیون‌های جهانی داشتند، تاکید داشتند که در رقابت‌های انتخابی باقی مانده سخت گیری کمتری داشته باشند.

دیگر اینکه اگر کمیته بین المللی المپیک در مورد برگزاری رقابت‌های گزینشی المپیک و تعیین تکلیف سهمیه‌های بلاتکلیف به نتیجه برسد، می‌تواند تصمیم خود برای المپیک و زمان برگزاری آن را هم قطعی کند.

در انتظار اعلام رسمی تعویق

با اینکه یک روزنامه اسپانیایی از تعویق المپیک خبر داده است اما هنوز مشخص نیست کمیته بین المللی المپیک چه زمانی بیانیه رسمی خود را در مورد تعویق این رویداد صادر خواهد کرد. در این مورد عنوان شده که کمیته بین المللی المپیک قصد دارد تا یک ماه آینده شرایط را بررسی کند و پس از آن زمان جدید برگزاری بازی‌ها را اعلام کند.

منبع : مهر
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه