ارسال به دیگران پرینت

آمریکا پنج دانشمند هسته‌ای ایران را تحریم کرد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد پنج دانشمند هسته‌ای ایران را که از زمان «برنامه مخفی جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای» تا کنون در برنامه هسته‌ای ایران نقش دارند تحریم می‌کند.

آمریکا پنج دانشمند هسته‌ای ایران را تحریم کرد

آقای پومپئو روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند، در نشستی خبری گفت: وزارت بازرگانی در حال افزودن نام پنج دانشمند هسته‌ای ایران به فهرست تحریم‌هاست. این پنج فرد در برنامه مخفیانه ایران در سال‌های پیش از ۲۰۰۴ برای ساخت سلاح هسته‌ای، که به «پروژه آماد» معروف است، دخیل بوده‌اند «و هنوز هم در خدمت رژیم هستند.»

اسرائیل و شماری از مقام‌های آمریکا با استناد به گزارش‌های محرمانه می‌گویند جمهوری اسلامی در قالب پروژه‌ای محرمانه معروف به آماد در صدد تولید بمب اتمی بود اما این گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد بخش عمده این پروژه در سال ۲۰۰۴ متوقف شد.

با این حال اسرائیل با استناد به مدارکی که از ایران بیرون برد می‌گوید جمهوری اسلامی حتی پس از برجام نیز همچنان پروژه آماد را دنبال کرد.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و فعالیت‌های اتمی خود را برای مقاصدی صلح‌آمیز دانسته است.

مایک پومپئو در نشست خبری روز سه‌شنبه‌اش درباره پنج نفری که مشمول تحریم شده‌اند گفت: پس از آنکه پروژه آماد متوقف شد، ایران یافته‌هایش در آن دوره و همچنین کادرهای تولید سلاح هسته‌ای، مانند این پنج نفر، را حفظ کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه «هنوز پرسش‌های بی‌جوابی درباره گذشته نامعلوم هسته‌ای ایران هست» گفت تحریم جدید تأکید مجددی است بر اهمیت پاسخگو کردن و مسئول دانستن ایران درباره گذشته هسته‌ای‌اش.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از تحریم ۹ نهاد مستقر در آفریقای جنوبی، چین، و هنگ‌کنگ به همراه سه شخص حقیقی از ایران به دلیل تلاش برای خرید و فروش و یا تسهیل تجارت محصولات پتروشیمی ایران خبر داد.

 

منبع : خبربان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه