ارسال به دیگران پرینت

ورود مسافران نوروزی بحران جدی در گیلان

استمرار فعالیت حوزه سلامت در تعطیلات نوروز، نگرانی شدید از حجم ورود مسافران نوروزی به گیلان و عدم ظرفیت کافی برای پذیرش مسافران بیمار در مراکز درمانی و تلفات سنگین در ماه‌های آتی در صورت عدم کنترل کرونا ویروس تا دو هفته آینده از مهمترین مباحث مطرح شده در نشست ویدئوکنفرانسی با معاون وزیر بهداشت و درمان بود.


ورود مسافران نوروزی بحران جدی در گیلان

علی‌رضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز با هیئت‌رئیسه چند دانشگاه علوم پزشکی کشور ازجمله استان گیلان نشست ویدئوکنفرانس برگزار کرد و علاوه بر تشریح سیاست‌های راهبردی حوزه بهداشت در مقابله با کرونا، در جریان آخرین وضعیت شیوع و کنترل این بیماری در استان‌های درگیر ازجمله گیلان قرار گرفت.

غربالگری ۲۲.۵ میلیون نفر ایرانی در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان در این ویدیو کنفرانس با اشاره به پیشرفت حوزه بهداشتی کشور در جهت غربالگری بیماران کرونایی، اظهار کرد: در طرح بسیج ملی بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند که ازاین‌بین یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در صف پیگیری هستند.

دکتر علیرضا رئیسی با تأکید بر اینکه افراد شناسایی‌شده باید سریعاً مورد پایش قرار بگیرند، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در فرایند شناسایی بیماران کرونایی، کسانی را که نیاز به «پیگیری فوری» دارند را طی ۲۴ ساعت و افراد با نیاز به «پیگیری» را ۴۸ ساعته مورد پایش و ارزیابی قرار دهند.

وی ضمن تقدیر از فعالیت و همکاری تنگاتنگ سپاه و بسیج، بر لزوم استفاده بهینه و هدفمند از این بازوی پرتوان تأکید کرد و گفت: علیرغم فعال شدن مراکز ۱۶ ساعته در بسیاری از دانشگاه‌ها، برخی استان‌ها هنوز نتوانسته‌اند مراکز خود را فعال نگه‌دارند درحالی‌که سپاه و بسیج اعلام کرده ظرفیت فراهم آوری ۱۰۰۰ درمانگاه را دارد.

عملکرد بسیار مطلوب گیلان در اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان با ابراز نگرانی از سرعت نامطلوب برخی از دانشگاه‌ها علوم پزشکی در غربالگری بیماران کرونایی، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای طرح بسیج ملی بسیار خوب عمل کرده و باید سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی خود را به استان‌های مطلوب برسانند.

رئیسی با بیان اینکه علیرغم هشدارهای جدی نسبت به شیوع کرونا، مردم در برخی از استان‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند، خاطرنشان کرد: دادستان کل، دادستان‌های سراسر کشور را بر همراهی و هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف کرده بنابراین اگر در سطح هر استانی قهوه‌خانه‌ای باز باشد از قصورات دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با هشدار بر لزوم به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های در جهت کنترل کرونا ویروس طی ۱۵ روز آینده، تصریح کرد: دو هفته اخیر فرصت بسیار خوبی برای کنترل شیوع کرونا است، در غیر این صورت تا دو ماه دیگر نیز درگیر کرونا با تلفات بسیار سنگین خواهیم بود.

استمرار فعالیت حوزه سلامت در تعطیلات نوروز

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان با تأکید بر اینکه در تعطیلات پیش رو، به‌هیچ‌وجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تعطیل نیستند، گفت: بهورزان و مراقبین سلامت که جمعیت بین ۵۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش‌دارند باید شبکه شناسایی، ارائه مشاوره و انتقال بیماران مشکوک را با سرعت بیشتری انجام دهند.

رئیسی با تأکید بر اینکه معاونان بهداشتی باید دستورات و شیوه‌نامه‌های جدید مقابله با کرونا را جدی بگیرند، تصریح کرد: مطالعه دقیق دستورالعمل‌های صادره از وزارت بهداشت و همچنین سرکشی مداوم و مستمر در عین تحلیل شرایط روزانه از مهم‌ترین وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی ازجمله حوزه بهداشت است.

وی با تأکید بر رعایت بهداشت عمومی و گندزدایی معابر عمومی، افزود: رعایت بهداشت محیط با کمک بسیج از دیگر رویکردهای وزارت بهداشت است که باید در کنار نظارت همه‌جانبه و آموزش همگانی موردتوجه قرار بگیرد.

تعطیلی مراکز استان‌ها درگیر با کرونا در پی تصمیم ستاد ملی

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان از تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: بنا بر درخواست وزیر بهداشت از رئیس‌جمهور مقررشده طی چهار سطح در استان‌های درگیر ازجمله مراکز استان‌ها بازار، مجموعه‌های ورزشی، فرهنگی و تفریحی جز مراکز عرضه ملزومات اساسی تعطیل شوند.

مصیبت عظمی در گیلان به جهت ورود مسافران نوروزی در شرایط فعلی

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت و درمان در امور کرونا در گیلان نیز در این نشست با تأکید بر توزیع عادلانه و بر مبنای نیاز تجهیزات بهداشت فردی در مراکز درمانی، اظهار کرد: توزیع تجهیزات در گیلان باید به‌صورت سامانه‌ای و بنا بر میزان تخت و بیمار بستری‌شده توزیع شود.

محمدحسین قربانی با بیان اینکه ورود مسافران به گیلان مصیبت عظمی در شرایط کنونی است، افزود: حضور مسافران در گیلان یک بحران جدیدی را قرار است در استان به وجود بیاورد ازاین‌رو باید آمادگی مراکز درمانی و بیمارستانی برای روزهای آینده بیشتر شود.

پای‌کار بودن دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ایام تعطیل قابل‌تحسین است

وی اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ارائه خدمات مداوم تا پایان شکست کرونا را قابل‌تحسین برشمرد و گفت: تصمیم دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر اینکه مدیران ستادی و معاونین دانشگاه علوم پزشکی در ایام نوروز به خدمات‌رسانی به مردم مشغول هستند، بسیار مبارک و دلگرم‌کننده است.

خط تولید ماسک N95 در گیلان آغاز می‌شود

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان از تولید ماسک N95 خبر داد و گفت: تولید ماسک N95 در گیلان با درایت استاندار و همکاری صمت آغازشده و ظرف هفته آینده تولیدات آن برای تأمین نیاز استان و کشور شروع می‌شود.

لغو مرخصی مدیران و معاونین ستادی در ایام عید نوروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست از استمرار آماده‌باش حوزه سلامت گیلان خبر داد و اظهار کرد: به جهت شکست کامل کرونا ویروس در گیلان تمامی معاونین و مدیران ستادی در صف مقدم هستند و در ایام نوروز نیز به مرخصی نخواهند رفت.

مراکز درمانی گیلان پذیرای مسافران نیست

ارسلان سالاری با تأکید بر رعایت بهداشت فردی و قرنطینه اختیاری گیلانیان، افزود: ظرفیت مراکز درمانی دولتی و خصوصی در گیلان کامل شده و نمی‌تواند میزبان بیماران دیگر ازجمله مسافرین به این استان باشند.

۲۰۰ هزار گیلانی هنوز در سامانه سیب ثبت‌نام نکرده‌اند

وی با بیان اینکه بالغ‌بر ۳۰۰ هزار نفر از مجموع ثبت‌نام کنندگان در طرح بسیج ملی فاقد شماره تماس برای پیگیری و اقدامات درمانی هستند، گفت: ۲۰۰ هزار نفر از گیلانیان هنوز در سامانه سیب ثبت‌نام نکرده‌اند و لازم هست اطلاعات تماس با آن‌ها از طرق مختلف برای غربالگری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار بگیرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه