ارسال به دیگران پرینت

تشبیه بخش بستری به میدان مین

توصیه‌های یک فوق‌تخصص ریه از محل بستری بیماران کرونایی در سمنان

یک پزشک فوتخصص بیماری‌های ریوی گفت: همه افراد باید به محض اینکه به هر شیء و خصوصا اشیاء مشکوک دست زدند بلافاصله دست‌های خود را با آب و صابون شسته و یا ضدعفونی کنند

توصیه‌های یک فوق‌تخصص ریه از محل بستری بیماران کرونایی در سمنان

دکتر فرهاد ملک در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین راهکار برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به کووید 2019، حفاظت شخصی افراد و رعایت بهداشت فردی است و این مهم چه در خصوص شهروندان و چه در خصوص مراجعان و پرسنل بیمارستانی صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی تاکید ویژه کرده که هر کس باید مراقب خود و خانواده خود باشد افزود: هر کسی در این شرایط وظیفه دارد که اطلاع و آگاهی از راه‌های محافظت در برابر کروناویروس از خانواده خود حمایت کند.

این متخصص بیماری‌های ریوی بیمارستان کوثر سمنان، رعایت بهداشت فردی و شخصی را راه حفاظت از خود و خانواده دانست و افزود: راهکار دوری از ابتلا به این بیماری در این شرایط این است که نخست بهداشت فردی را کاملا مراعات کنیم و در گام بعد حتی‌الامکان از تردد و خروج از خانه پرهیز شود. ضمن اینکه افراد باید به محض اینکه به هر شیء و خصوصا اشیاء مشکوک دست زدند بلافاصله دست‌های خود را با آب و صابون شسته و یا ضدعفونی کنند. در حقیقت رعایت این موارد می‌تواند تا حد زیادی مانع از ابتلای ما به این بیماری شود. باید همه محیط ها را آلوده فرض کنیم.

دکتر ملک با بر حذرداشتن افراد از خروج از منزل و حضور در اماکن شلوغ گفت: متاسفانه این روزها دیده می‌شود که برخی از افراد همچنان در فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و معابر شهری حضور می‌یابند که توصیه اکید ما این است جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند و بعد از حضور در اماکن عمومی به محض ورود به خانه نکات بهداشتی و ضدعفونی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه توصیه ما این است شهروندان خریدهای خود را تلفنی انجام دهند افزود: بعد از دریافت سفارشات و ورود آنها به منزل باید همه خریدها کاملا ضدعفونی و بعد مورد استفاده قرار گیرند.

ملک استفاده از ماسک را برای عموم مردم غیرضروری خواند و گفت: استفاده از ماسک به پرسنل بیمارستان‌ها و مطلب‌ها و همچنین به افراد بیمار و مشکوک توصیه می‌شود و عموم مردم در این مقطع نیازی به استفاده از ماسک ندارند.

وی با بیان اینکه در محیط های سربسته و حتی برای افراد مرتبط با بیماران ماسک معمولی کفایت می کند افزود: استفاده از ماسک n95 به هیچ عنوان لازم نیست چرا که ممکن است حتی خطرآفرین هم باشد چرا که می تواند ویروس و آلودگی ها را در دم و بازدهم پراکنده کند.
این پزشک فوق تخصص بیماری‌های ریوی با نهی افراد از مراجعات غیرضروری به مطب‌ها و بیمارستان‌ها گفت: افرادی که بیماری‌های جزئی دیگری دارند به عنوان مثال اگر فردی زانودرد و یا بیماری جزئی مرتبط با چشم و...دارد نباید در این شرایط پرخطر به مطب و یا بیمارستان برود و بهتر است تا بهبود نسبی شرایط مراجعه غیرضرور را به تاخیر بیاندازد.

وی بر لزوم حفاظت بیشتر از بچه‌ها و خصوصا افراد سالمند تاکید و تصریح کرد: امن‌ترین جا در این شرایط ماندن در منزل است و توصیه اکید داریم که خانواده ها از بچه ها و افراد سالمند و افرادی که بیمار زمینه‌ای دارند حفاظت ویژه کرده و از خروج بی دلیل از منزل اجتناب کنند.

دکتر ملک با بیان اینکه70 تا 80 درصد مبتلایان بهبودی می‌یابند ادامه داد: بیشترین خطر این بیماری متوجه افراد سالمند و آن دسته از افرادی است که دارای بیماری زمینه‌ای هستند بنابراین اینگونه افراد باید مراقبت از خود را دوچندان کنند. اصلا حدود 80 درصد مبتلایان بدون مراجعه به پزشک هم می توانند بهبود پیدا کنند. در حقیقت نگرانی ما از ناحیه افراد با سابقه بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، و...است. البته از این 20 درصد نیز خطر جدی تنها متوجه حدود دو درصد است و بخش عمده این افراد نیز در نهایت با کمک کادر پزشکی بهبودی می یابند.

این متخصص بیماری‌های ریوی با بیان اینکه همکاران ما در بیمارستان کوثر سمنان و دیگر بیمارستان های کشور به طور شبانه‌روز در تلاش برای درمان مبتلایان به کروناویروس هستند اضافه کرد: همه ما علی‌رغم مخاطراتی که این بیماری دارد سعی می‌کنیم که به سوگند و رسالت پزشکی خود وفادار بمانیم.
وی با بیان اینکه پزشکان در سراسر کشور با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند به مقایسه این روزها با دوران دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: ورود به بخش بیماران کرونایی در این شرایط همچون ورود به میدان مین در دوران دفاع مقدس است با این حال ما شاهدیم که همه همکاران با همه وجود تلاش می‌کنند که به بیماران کمک کنند.

وی با بیان اینکه البته همه پزشکان و کادر درمان از همه تجهیزات برای محافظت از خود استفاده می‌کنیم گفت: با این وجود ، به هر حال بیشترین خطر در محل بستری بیماران است با اینهمه همه همکاران ما همه توان خود را برای درمان شهروندان و هم‌میهنان و هم‌استانی‌ها به کار می‌گیرند.

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه