ارسال به دیگران پرینت

کنترل ویروس کرونا با گوشی های هوشمند

شیوع ویروس کرونا اولین اپیدمی عصر گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و منطقی است که دولت‌ها از امکانات این ابزار بسیار پرکاربرد برای ردگیری و مقابله با Covid-۱۹ بهربرداری کنند.

کنترل ویروس کرونا با گوشی های هوشمند

در کره جنوبی، دولت برنامه‌ای را توسعه داده است که امکان ردگیری افرادی را که باید در قرنطینه باشند، فراهم می‌کند.

این برنامه اطلاعات جزئی از فعالیت کاربران گردآوری کرده و  حتی اطلاعات مربوط به آلوده شدن کاربران دیگری را که در نزدیکی شخص هستند در اختیار وی قرار می‌دهد. البته این اطلاعات شامل مشخصات هویتی شخص آلوده نیست، اما در هر حال می‌تواند نوعی تجاوز به حریم خصوصی کاربران محسوب شود.

در کشور چین برنامه‌ای که توسط شرکت Alibaba ساخته شده، شهروندان را از امکان خروج از منزل و استفاده از وسایل نقلیه عمومی مطلع می‌کند. به اعتقاد برخی از متخصصان استفاده از این برنامه به معنای ارسال اطلاعات هویتی و موقعیت مکانی کاربران برای پلیس است. اما واقعیت این است که گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های مورد استفاده در آن‌ها از سال‌ها قبل امکان ردگیری کاربران را فراهم کرده است.

در کشور انگلیس نیز نمایندگان گوگل، فیسبوک، آمازون و سایر شرکت‌های فنی توسط دولت احضار شده‌اند تا امکان همکاری آن‌ها در جریان مقابله با ویروس کرونا ارزیابی شود. موضوع این جلسات چگونگی فراهم کردن اطلاعات و نیروی متخصص لازم برای همکاری با سازمان خدمات سلامت ملی بوده است.

البته هنوز هیچ نشانه‌ای از قصد دولت انگلیس برای نظارت بر عملکرد کاربران از طریق برنامه‌های موبایل وجود ندارد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است. شمار جانباختگان ویروس کرونا تاکنون در جهان به پنج هزار و ۴۳۶ نفر و آمار مبتلایان هم به ۱۴۵ هزار و ۶۸۶ نفر رسیده است.

شمار کل مبتلایان به کرونا در چین به ۸۰ هزار و ۸۲۴  نفر و شمار کسانی که به دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته اند، به  سه هزار و ۱۸۹ نفر رسیده است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه