ارسال به دیگران پرینت

سرانجام نیروهای نظامی وارد میدان شدند

منیره چگینی: طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان تا جمعه (23 اسفند) 11‌هزار و 364 مورد ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و 514 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و سه‌هزار و 529 نفر بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. طبق این آمار از روز پنج شنبه (22 اسفند) تا روز جمعه، یک‌هزار و 289 مورد تازه ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده است. این آمار نشان می‌دهد برای سومین روز پیاپی شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا، حدود‌هزار مورد یا فراتر از آن بوده است. همچنین در طی 24 ساعت گذشته (از پنج شنبه تا جمعه) 85 نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمارها نیز نشان می‌دهد که بیشترین موارد جدید ابتلا با 303 مورد مربوط به تهران و کمترین آن با دو مورد در استان سیستان و بلوچستان بوده است. به گفته جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت: طی یک روز گذشته از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر موارد ابتلای قطعی جدید به ویروس کرونا گزارش نشده است. بیشترین موارد شناسایی شده جدید ابتلا به کرونا در این مدت، پس از تهران در استان مازندران با 192 مورد و استان‌های خراسان رضوی و اصفهان هر یک با 110 مورد بوده است. آذربایجان شرقی با 97 مورد و گیلان با 71 مورد جدید ابتلا به کرونا در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند. رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفته است: «آمار استان‌های اصفهان و خراسان رضوی با توجه به مسافرپذیر بودن، در حال افزایش است و از مردم می‌خواهیم که به این استان‌ها سفر نکنند.» این در حالی است که در بسیاری شهرها، مردم هنوز ویروس کرونا و خطر احتمالی مرگ بر اثر ابتلای به آن را جدی‌ نگرفته‌ همچنان بدون توجه به توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی حضور خود در جامعه را کاهش نداده‌اند و به کارهای روزانه خود می‌پردازند. از سوی دیگر حجم تردد در برخی از جاده‌های بین شهری کاهش چشمگیری نداشته است. این در حالی است که هیچگاه به موضوع قرنطینه شهرها نگاه جدی صورت نگرفته است. حتی کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، معتقد است که ویروس کرونا قبل از شناسایی در سایر نقاط کشور پخش شده و قرنطینه قم و رشت نیز مشکلی را برطرف نمی‌کرد.


سرانجام نیروهای نظامی وارد میدان شدند

ورود نیروهای نظامی برای مقابله با کرونا

 

1، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: قرارگاه ویژه‌ای که با دستور رهبرمعظم انقلاب، تشکیل شده و تصمیم گرفته است تا با هماهنگی دولت برای خلوت کردن اماکن عمومی اقدام کنند. سرلشگر باقری گفته است امروز (شنبه) کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، انجام می‌دهند. وی گفته است: «کسانی که مشکوک نیستند به منزل خود بازخواهند گشت. موارد مشکوک به بیماری کرونا باید در مراکز مقدماتی باید مورد معاینه و رسیدگی معاینه قرار بگیرند.» وی اظهار کرد: روال خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود در 24 ساعت آینده سازماندهی خواهد شد. سرلشکر محمد باقری گفت: رصد ملی و یافتن افراد مشکوک و افرادی که احتمال بیماری در آنها وجود دارد مهم است. ظرف یک هفته تا 10 روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشکوک به بیماری کاملا مشخص می‌شوند. سرلشکر باقری تاکید کرد: از ملت عزیز خواهش می کنم که به توصیه ها و درخواست های وزارت بهداشت عمل کنیم و با کمکی که می کنند این زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. اگر زنجیره ادامه پیدا کند، طبعتا کنترل بیماری طولانی تر خواهد شد. وی گفت: در بخش لجستیک چه ماسک تخصصی N95 کå ÈÑÇí کÇÏÑ ÈíãÇÑÓÊÇäí ãæÑÏ äíÇÒ åÓÊ æ چå áÈÇÓ ãÎÕæÕ ÂäåÇ، æÒÇÑÊ ÏÝÇÚ ÎØ ÊæáíÏ ÈÓíÇÑ ãÝÕáí ÑÇ ÇíÌÇÏ کÑÏå ÇÓÊ، ÏÑ ãæÑÏ کíÊ ÊÔÎíÕí Çíä ÊæÇä æÌæÏ ÏÇÑÏ کå åÑ ãÞÏÇÑ áÇÒã ÇÓÊ ÊæáíÏ ÔæÏ.

مردم باید کرونا را جدی بگیرند

این در حالی است که طبق اعلام مسئولان در صورت جدی گرفتن مردم و عدم حضورشان در اماکن عمومی این بیماری تا فروردین‌ماه سال 99 در کشور کاهش چشمگیری خواهد داشت. ایرج حریرچی، نماینده وزیر بهداشت در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در این رابطه گفته است: «اگر مردم همکاری کنند انتظار داریم تا هفته اول فروردین ماه 99 سیر صعودی بیماری را کنترل کنیم، اما اگر با همکاری مردم مواجه نشویم تا پایان اردیبهشت و خرداد نیز درگیر کرونا خواهیم بود که تبدیل به یک بحران عظیم خواهد شد. وی با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن سفرهای نوروزی از سوی مردم و کاهش تماس ها و دید و بازدیدها، یادآور شد: جداسازی افراد مشکوک به بیماری از دیگران به‌صورت جدی انجام شود.»

نظرسنجی‌های نگران‌کننده در میان مردم

نظرسنجی‌ها نیز در کلان شهر تهران نشان می‌دهد 60‌درصد مردم به‌رغم همه توصیه‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند. از سوی دیگر نظرسنجی صدا و سیما نیز نشان می‌دهد که که تقریبا 80‌درصد مردم، اطلاع درستی از بیماری دارند و 68‌درصد مردم تصور می‌کنند که به این بیماری مبتلا نخواهند شد. این یک گمان خطرناک و نگران‌کننده است. همچنین متاسفانه 40‌درصد مردم معتقدند که ماندن در خانه تاثیری در عدم ابتلا به این بیماری ندارد. در عین حال 30‌درصد مردم در استان تهران از پیشگیری را رعایت نمی‌کنند که قابل توجه است. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا درباره احتمال قرنطینه تهران و شهرهای دیگر می‌گوید: آنچه که تحت عنوان قرنطینه موثر است، قرنطینه خانگی به‌عنوان فاز سوم‌ قرنطینه سازی است که باید انجام شود. در مرحله چهارم اگر مداخلات قرنطینه خانگی موثر نبود، نیاز به قرنطینه است، اما قبل از آغاز فاز چهارم، تکمیل قرنطینه خانگی، تعطیلی مراکز پرتردد و پر رفت و آمد، مراکز خرید و... است. اگر قرنطینه سازی فاز سوم به‌طور کامل انجام شد و موثر نبود، آنگاه مجبوریم سخت ترین مرحله قرنطینه سازی را انجام دهیم. این‌اقدامات به همکاری مردم بستگی دارد. ما هنوز در فاز سوم به‌طور کامل به قرنطینه سازی نرسیده‌ایم. زیرا همکاری لازم انجام‌ نشده و بسیاری از ترددهای بین شهری همچنان استمرار دارند. با این حال آنچه که اهمیت دارد و به‌عنوان تنها راه‌حل پیشگیری و کنترل کرونا مورد توجه قرار دارد، عدم حضور مردم در اجتماعات و پرهیز از سفرهای درون و برون شهری است که باید آنها را به این مهم آگاه کرد. همچنین برخی بر این باورند که اگر در نوروز امسال نصف سفرهای برون شهری سال 98 (25‌میلیون سفر)‌ انجام بگیرد، کشور دچار شرایط بحرانی خواهد شد.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • کمال ارسالی در

      پس رسما دیگه بدبخت شدیم حتمآ با پرواز ماهان میان دیگه؟

    • داود بهنیان ارسالی در

      یک بار هم که شده بگید اشتباه از خودتون بوده. قم باید قرنطینه میشد و مشکل رو در فاز اول حل میکردین حالا باید کل شهرها رو قرنطینه کنید

    • ناشناس ارسالی در

      خدا خیرشان بدهد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه