ارسال به دیگران پرینت

نیمه پر لیوان کرونا

فریبا نهاوندی: اگرچه کرونا بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخته است اما در این میان برخی از صاحبان مشاغل نیز توانسته‌اند با بهره‌گرفتن از بسترهای موجود و ابتکار عمل، بازار خود را در شب‌های عید همچنان حفظ کنند. اکنون بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی روزهای روشنی را می‌گذرانند و فروشگاه‌های دیگری نیز که تنها به صورت حضوری کالا عرضه می‌کردند، گزینه فروش اینترنتی را افزوده و توانسته‌اند با ارائه کالای باکیفیت و ضمن رعایت موازین بهداشتی، مشتریان خود را حفظ کنند. در همین حال، فروش اینترنتی توانسته است افراد زیادی را به‌عنوان پیک در شب‌های عید صاحب شغل کند. در این میان باید به کارخانجات تولید مواد بهداشتی و شوینده و دیگر خطوط تولیدی که محصولات خود را به دلیل نیاز بازار تغییر داده و اکنون به تولیدکننده همین مواد تبدیل شده‌اند توجه داشت که به گفته وزیر صنعت نه تنها افزایش تولید داشته‌اند بلکه خط تولیدی آنها به جای یک شیفت، سه شیفت کار می‌کند. در این صورت می‌توان گفت که در آستانه سال جدید در حالی که برخی بیکار شده‌اند برخی دیگر بر سر کار رفته‌اند.

نیمه پر لیوان کرونا

در حالی که برخی محتکران در بازار ناکوک این روزهای اقلام بهداشتی به دنبال سود آنچنانی و ایجاد سلاطین ماسک و دستکش بوده‌اند، برخی دیگر با ابتکار عمل یا استفاده از همه ظرفیت خدمت‌رسانی خود، وارد میدان شده‌اند. آخرین آمار ارائه شده از سوی تولیدکنندگان داخلی در شهرک‌های صنعتی تهران نشان می‌دهد که تا سیزدهم اسفندماه، ظرفیت تولید ماسک از 21 هزار عدد در روز به 205 هزار عدد رسیده است که 890 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تولید انواع لباس ایزوله از 12 هزار و 300 عدد به 20 هزار عدد، انواع دستکش از یک میلیون و 300 هزار تومان به یک میلیون و 500 هزار عدد، انواع مواد شوینده از 368 تن به 653 تن، انواع پد و دستمال از 408 تن به 540 تن و انواع ضدعفونی‌کننده از 343 تن به 738 تن افزایش داشته است. در کنار این تولیدات باید به ظرفیت اصناف برای تولید چهار میلیون و 500 هزار عدد ماسک در روز هم اشاره کرد. افزایش این توان تولیدی می‌تواند به معنای رفع کمبود در روزهای آینده باشد. در این میان گمرک ایران نیز اعلام کرده است که ثبت‌سفارش و واردات ماسک سه لایه و N95 و لباس یکسره (گان)، بدون محدودیت و با مجوز فنی و تعیین ارزش گمرکی توسط سازمان غذا و دارو امکان‌پذیر است. بر این اساس، ثبت سفارش این کالاها به فوریت و بدون محدودیت انجام خواهد شد. همچنین روزانه خبر می‌رسد که نیروهای نظامی و انتظامی انبارهای احتکار اقلام بهداشتی را کشف و موجوی آنها را ضبط می‌کنند. اگرچه مشخص نیست که این اقلام بهداشتی ضبط‌شده به دست بخش‌های نیازمند این کالاها رسیده است یا خیر، با این حال با توجه به افزایش تولید، واردات و کشف و ضبط اقلام بهداشتی به نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت نیاز بازار رفع شود. در این میان، کسب و کارهای دیگر هم بیکار ننشسته‌اند و با توجه به طولانی‌مدت بودن شیوع این بیماری، ابتکارات خوبی را برای حفظ رونق مشاغل خود به کار بسته‌اند.

رونق تولید و اشتغال در حوزه اقلام بهداشتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اعلام کرده است که صدور مجوزهای تولید مواد ضدعفونی‌کننده با سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و بوروکراسی‌های زائد اداری حذف شده‌اند. این خبر می‌تواند از یکسو برای مردم، نوید روزهای بهتری را از لحاظ عدم کمبود کالای بهداشتی در بازار بدهد و از سوی دیگر نیز خبر خوبی برای تولیدکنندگان و کسانی که توانایی ورود به عرصه تولیدی در قالب کارخانجات بزرگ یا کارگاه‌های کوچک را داشته‌اند تلقی شود. در روزهایی که انواع کالاهای بهداشتی نظیر ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، الکل، ژل‌های شستشو، دستکش و مواردی از این قبیل پس از غذا به نیاز نخست مردم تبدیل شده‌ است، ایجاد خطوط تولید جدید این اقلام امید را به جامعه باز می‌گرداند. ضمن آنکه هر خط تولید جدید به معنای جذب کارگران جدید است. از همین رو می‌توان نیمه پر لیوان را هم در این روزهای آشفته نگاه کرد. در حالی که بسیاری از افراد با رکود در مشاغل خود روبه‌رو هستند و یا برخی کارگران بیکار مانده‌اند، ایجاد خطوط تولید انواع اقلام بهداشتی می‌تواند عده دیگری را سر کار ببرد و در آستانه سال جدید امید را به خانه‌های آنان بیاورد. در این میان وزیر صنعت نیز اعلام کرده است که کارخانجات تولید اقلام بهداشتی به صورت سه شیفت فعال شده‌اند تا با افزایش تولید، نیاز بازار را پوشش دهند. این امر نیز نه تنها می‌تواند به معنای جذب کارگران جدید باشد بلکه از سوی دیگر به معنای رونق تولید اقلام بهداشتی و افزایش ظرفیت تولید برای صادرات پس از اتمام بحران کروناست. کشور از هم‌اکنون می‌تواند گام بلندی را برای کسب بازار اقلام بهداشتی در سال‌های آینده بردارد. اقلام بهداشتی بدون شک یکی از نیازهای همیشگی در جهان است که در صورت نفوذ کالاهای ایرانی و تثبیت آنها در بازار کشورهای دیگر، رونق خطوط تولیدی کالاهای بهداشتی در کشور تضمین خواهد شد.

ابتکار عمل کسب و کارهای کوچک

تهران در این روزها، خلوت‌ترین اسفندماه خود را در سال‌های اخیر پشت سر می‌گذارد. شهرهای دیگر کشور که به‌ویژه آمار مبتلایان به کرونا در آنها زیاد است نیز روند مشابهی را طی می‌کنند. این بی‌تحرکی بازارها در حالی رخ می‌دهد که در آستانه عید نوروز همواره خیابان‌ها و کوچه‌ها مملو از مردمی بود که در هیاهوی شب‌های عید مشغول خرید کفش، لباس، لوازم خانگی، آجیل، میوه و دیگر مایحتاج نوروز بودند. با این حال ترس از کرونا اغلب مردم را خانه‌‌نشین کرده است. در این میان در حالی که برخی مغازه‌داران با نگرانی از آینده، روزهای بی‌رونق بازار را نظاره می‌کنند، برخی دیگر ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند با استفاده از بسترهای فناورانه جدید، به فروش خود رونق بخشیده‌اند. از سطح شهرها خبر می‌رسد که برخی فروشگاه‌های عرضه لوازم منزل، کفش، لباس و انواع و اقسام کالاهای مورد نیاز مردم، اقدام به طراحی گزینه خرید غیرحضوری کرده‌اند که اتفاقا توانسته است مشتریان زیادی را جذب کند. این گزینه همچنین در بسیاری از سوپرمارکت‌ها نیز فعال شده است و با سفارش‌های تلفنی می‌توانید کالای مورد نیاز خود را در منزل تحویل بگیرید تا نیازی به خروج از خانه نداشته باشید. این شیوه اگرچه پیش از این نیز اجرا شده بود اما با این حال در روزهای اخیر گسترش چشمگیری داشته و طرفداران زیادی پیدا کرده است. همچنین فضای موجود، کار پیک‌ها را هم تا حد زیادی رونق بخشیده است. پیک‌ها نه تنها همچنان در بخش نقل و انتقالات مرسوله‌ها به شیوه پیشین فعال‌تر شده‌اند بلکه همین فروشگاه‌ها نیز برای تحویل کالا به مردم اقدام به استخدام پیک کرده‌اند که از این منظر نوعی اشتغالزایی نیز تلقی می‌شود. از همین رو اگرچه کرونا به‌عنوان یک اپیدمی خطرناک موجب خانه‌نشینی مردم و حتی ضربه به کسب و کارهای زیادی شده است اما از سوی دیگر اگر به نیمه پر این لیوان نگاه کنیم، توانسته است بسیاری از ظرفیت‌های خاموش را هویدا و فعال کند.

 

منبع : آرمان ملی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه