ارسال به دیگران پرینت

مراجعان و کارمندان اداره کل امور مالیاتی با کرونا دست و پنجه نرم می کنند

جمعیتی چند ۱۰ نفری کنار هم ایستاده‌اند و پرونده‌های روی میز را زیر و رو می‌کنند، کارمندان با ترس و نگرانی درحالیکه ماسک به دهان و دستکش بر دست دارند، داد می‌زنند "آقای عزیز لطفا فاصله را رعایت کنید و دورتر بایستید"، اینجا هیئت حل اختلاف‌های مالیاتی اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی است، جایی که گویا هنوز پای کرونا به آن باز نشده است!.

مراجعان و کارمندان اداره کل امور مالیاتی با کرونا دست و پنجه نرم می کنند

امروز چهارشنبه، بیست و یکم اسفند ماه بوده و به دنبال گلایه برخی از مخاطبان ایسنا مبنی بر پافشاری اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی برای مراجعه حضوری به این اداره کل رفته‌ایم، بعضی مراجعان با نگرانی در فاصله دورتری ایستاده‌اند و برخی دیگر زندگی را بر مدار عادی ادامه می‌دهند و اثری از دلهره در چهره‌شان نیست. هیچ یک از مراجعان از امکان انجام کارهای مالیاتی به صورت اینترنتی و غیر حضوری، اطلاعی ندارند و یکی از کارکنان در پاسخ به این سوال می‌گوید "این امکان وجود ندارد".

کرونا حتی نتوانسته است حریف سهام عدالت شود و متقاضیان آن از در و دیوار اداره کل امور مالیاتی بالا می‌روند و کارمندان را با پرسیدن اینکه "چرا سود سهام ما واریز نشده"، سوال باران می‌کنند.

به دلیل تعدد مراجعان به این اداره کل و قرار داشتن آن در یکی از معابر پرتردد شهر، راه یافتن به درون اداره از میان خودروهای متعدد سخت است، کارمندان با وجود استفاده از ماسک و دستکش، صندلی‌هایشان را عقب‌تر کشیده و سعی در رعایت فاصله توصیه شده برای پیشگیری از کرونا دارند. دم در ورودی چهار، افرادی آب پاش حاوی محلول ضدعفونی کننده دست را حین ورود بر دستان مراجعان اسپری می‌کنند و این محلول هر دقیقه یک بار بر روی صندلی‌ها و محیط اداره هم اسپری می‌شود.

برخی از ارباب رجوع‌ها تصور می‌کنند، مطرح کردن خواسته‌هایشان از نزدیک، تاثیر بیشتری دارد و گوششان بدهکار خواهش کارمندان مبنی بر رعایت فاصله نیست. تعدادی از مراجعان ماسک و دستکش دارند و تعدادی دیگر بی‌تفاوت هستند.

پرونده‌های مراجعان بر روی میز اداره هیات‌های حل اختلاف‌های مالیاتی چیده شده و ارباب رجوع‌ها مشغول پیدا کردن پرونده خودشان با دست هستند و تمامی پوشه‌ها را زیر و رو می‌کنند و به دلیل تداوم مراجعه حضوری و شلوغی این اداره، زنجیره پیدا کردن پرونده با دست همچنان ادامه دارد.

در هر طبقه تعداد زیادی از شهروندان دوشادوش هم ایستاده‌اند و تنها نگرانی کارمندان است که ما را متوجه وجود خطری به نام کرونا می‌کند.

مدیر امور مالی یکی از ارگان‌های آذربایجان‌ شرقی از اصرار کارمندان اداره کل امور مالیاتی استان برای مراجعه حضوری به ایسنا می‌گوید: روز گذشته از طرف این اداره کل با من تماس گرفته و خواسته‌اند تا با مراجعه حضوری اقدام به تکمیل فرم به منظور بررسی سندهای سال‌های گذشته کنم و تقاضای من برای موکول کردن این اقدام به فرصتی مناسب یا انجام غیر حضوری این کار بی‌نتیجه بود.

وی می‌افزاید: آن‌ها در پاسخ من که گفتم بیمار هستم، درخواست کردند تا یکی از همکارانم را به جای خودم بفرستم؛ در حالی که طی بخشنامه تاکید شده است تا از فرستادن همکاران برای ماموریت خارج از اداره خودداری شود.

 او ادامه می‌دهد: با این وجود، پافشاری اداره کل امور مالیاتی استان برای مراجعه حضوری غیر قابل درک بوده و در حالی که بر عدم حضور در اجتماعات تاکید می‌شود، ورودی‌ها و راهروها و راه پله‌های این اداره کل همواره مملو از جمعیت است.

 مدیر امور مالی یکی از ارگان‌های آذربایجان‌شرقی در خاتمه پیشنهاد می‌کند که اداره کل امور مالیاتی استان، کارهایی مانند بررسی اسناد سال‌های گذشته را که نیاز به دست زدن به اسناد قبلی را داشته و احتمال آلودگی را هم بیشتر می‌کند، به بعد از فروکش کردن ویروس کرونا موکول کنند.

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در این خصوص می‌گوید: هیئت‌های حل اختلاف به طور کلی لغو و بعد از فروردین ماه موکول شده و در این خصوص به اتاق بازرگانی و اصناف نیز نامه نوشته شده است.

وی از افزایش فضاهای فیزیکی برای اخذ مجوز به منظور کاهش تجمع خبر داده و متذکر می شود: مراجعه‌ها به هیات حل اختلاف مربوط به این هیئت نبوده و بلکه برای اخذ گواهی‌های ۱۸۷ انجام معامله است.

 وی خاطر نشان می‌کند: امکان انجام اینترنتی و غیر حضوری اخذ گواهی ۱۸۷ وجود نداشته و با توجه به افزایش اعلامات در پایان سال، نفراتمان و فضاهای فیزیکی را تا سه برابر افزایش داده‌ایم.

شریفی می‌گوید: نوشتن سند در روزهای پایانی سال یا بعد از سال جدید تفاوت چندانی نداشته و از همشهریان تقاضا می‌کنیم تا تجمع نکنند، با وجود ظرفیت محدود تمام توانمان را به کار گرفته‌ایم، در شرایطی که برای ۳۵۰ الی ۴۰۰ اکیپ گواهی انجام معامله ۱۸۷ صادر می‌کنیم، طبیعی است که مشکلاتی نیز به وجود بیاید.

وی در خاتمه متذکر می‌شود: امکان صدور گواهی انجام معامله به صورت اینترنتی وجود نداشته و تمامی خدماتی که می‌توان به صورت الکترونیکی انجام داد، مانند پرسیدن سوال و یا اعتراض کردن را به مراجعان اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم در گفت‌وگو در این خصوص می‌گوید: خوشبختانه هیئت حل اختلاف کلا تعطیل شده و همگی به خرداد ماه موکول شده است.

علی اصغر عباس‌زاده از به تعویق انداختن تمامی پرونده‌های مربوط به افراد و واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها به مدت سه ماه خبر داده و بیان می‌کند: در طول سه هفته‌ای که کشور درگیر کرونا است، این اداره کل سه بخشنامه برای تسهیل فضای کسب و کار صادر کرده است.

وی می‌گوید: به مراجعه کنندگان اعلام کردیم که می‌توانند تمامی پرداخت‌هایشان را به طور الکترونیکی انجام دهند و سایتمان فعال است، علت مراجعه حضوری مخاطبان و مشتریان را نمی‌دانیم.

عباس‌زاده با انتقاد از مراجعه مکرر برخی از شهروندان برای پیگیری آخرین وضعیت سود سهام عدالت، بیان می‌کند: بارها در این خصوص توضیح داده شده و از همشهریان خواسته شده تا با یک مراجعه ساده به سایت از وضعیت‌شان مطلع شوند، اما باز هم برخی اصرار دارند تا حضوری مراجعه کنند.

 

وی خاطرنشان می‌کند: ما اعلام کرده‌ایم، اما هنوز جا نیفتاده است. به طور رسمی به اتاق بازرگانی، سازمان صنعت و معدن، خانه صنعت و اصناف اعلام کرده‌ایم که نیازی به مراجعه حضوری نبوده و کارها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنانش متذکر می‌شود: در خصوص کسب جوازها هم نیازی به مراجعه حضوری نیست.

بر اساس این گزارش، برخی ادارات و هم استانی‌ها در حالی اصرار به مراجعه حضوری و حضور در مکان‌های پر تردد دارند که کرونا در اقدامی بی‌سابقه باعث تعطیلی تمامی رویدادهای مذهبی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری شده است.

 در همین راستا رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از افزایش تعداد بستری های مراجعه کننده با علایم حاد تنفسی و مبتلا به کرونا بر اثر عدم همراهی مردم خبر داده و می‌گوید: عاجزانه از همشهریان و هم استانی های عزیز تقاضا می‌کنیم تا با کاهش حضور در اجتماعات به ما در عبور از این بحران کمک کنند.

 محمد حسین صومی بیان می‌کند: تاکنون شرایط را مدیریت کرده و بیمارستان‌ها و کار درمان آمادگی لازم را دارند، اما با ادامه این روند و افزایش تعداد مبتلایان و بستری شدگان هزینه های تحمیلی کمر نظام سلامت را شکسته و مدیریت شرایط از دست ما خارج خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که نابودی این بیماری در گرو همراهی و همکاری مردم است، می‌گوید: از نظر تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از این بیماری در رتبه چهاردهم کشوری قرار داریم و انتظار داریم با همراهی مردم بتوانیم این پدیده را کنترل کنیم.

محمد رضا پورمحمدی اظهار می‌کند: تمام مسئولان استان در کنار دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پای کارند و امیدواریم همراهی مردم و رعایت توصیه های بهداشتی در کمترین زمان ممکن باعث ریشه‌کن شدن این بیماری شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های تمام مسئولان و کادر درمانی برای مبارزه با بیماری کرونا، متذکر می‌شود: مردم باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و به جز در موارد ضروری، از هرگونه سفر درون شهری و برون شهری خودداری کنند.

 بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ویروس کرونا تابه‌حال جامع ۱۷ نفر در آذربایجان شرقی را گرفته و ۱۷۶ نفر را نیز مبتلا کرده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه