ارسال به دیگران پرینت

بازداشت شاهزاده‌ها، بن‌سلمان را مقابل کاخ سفید قرار داد

منابع آگاه سعودی خبر دادند شماری از شاهزاده‌های این کشور از جمله وزیر کشور همچنان در بازداشت به سر می‌برند، در حالی که واشینگتن به دلیل آنچه آن را بی‌خبری از این اقدام توصیف می‌کند، عصبانی است.

بازداشت شاهزاده‌ها، بن‌سلمان را مقابل کاخ سفید قرار داد

منابع آگاه سعودی خبر دادند شماری از شاهزاده‌های این کشور از جمله وزیر کشور همچنان در بازداشت به سر می‌برند، در حالی که واشینگتن به دلیل آنچه آن را بی‌خبری از این اقدام توصیف می‌کند، عصبانی است.

 

فعالان عربستانی در فضای مجازی خبر دادند برخلاف موج سابق بازداشت شاهزاده‌های سعودی، بن‌سلمان این بار اقدام خود را با طرف آمریکایی هماهنگ نکرده بود.

 

مجتهد فعال توییتری در این باره گفت: این موضوع باعث عصبانیت وزارت خارجه، سیا و شورای امنیت ملی آمریکا شده و کارشناسان این نهادها با توجه به احتمال وقوع هرج‌ومرج در این کشور نسبت به چنین اقدامی هشدار دادند.

 

به همین خاطر تماس‌هایی با بن‌سلمان برقرار شده و برای آزادی این افراد تحت فشارهایی قرار گرفته است. گفته می‌شود این فشارها فعلاً لحن آرامی داشته‌اند.

 

در همین راستا، یک فعال سعودی دیگر که در فضای مجازی خود را مشاور شاهزاده محمد بن‌نایف معرفی می‌کند، به نقل از منابع خود خبر داد، شاهزاده «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» وزیر کشور عربستان و شاهزاده «سعود بن نایف بن عبدالعزیز» امیر منطقه شرقیه همچنان در بازداشت بن‌سلمان به سر می‌برند و تصاویری که از آنها در خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شده تصاویری قدیمی بوده است.

 

از سویی صفحه العهد الجدید در توییتر نیز فاش کرد، علت بازداشت شاهزاده احمد و بن نایف به دست بن‌سلمان این بود که این شاهزاده‌ها به طرف‌های آمریکایی خبر دادند نخواهند پذیرفت بن‌سلمان جانشین پدرش شود و این موضع آنها چه اکنون و چه در آینده تغییر نخواهد کرد.

 

این شاهزاده‌ها به آمریکایی‌ها گفته‌اند، حتی اگر سلمان شخصاً به نفع پسرش کناره‌گیری کند باز این مساله را نخواهند پذیرفت و از اعضای هیات بیعت خواهند خواست از بیعت با او امتناع کنند.

 

گفته می‌شود با وجود فشارهای آمریکا، بن‌سلمان همچنان حاضر به آزادی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز نیست، زیرا معتقد است در حال حاضر این شاهزاده تحت حمایت آمریکا بوده و از همین رو می‌تواند گزینه‌ای برای جانشینی سلمان باشد.

 

بن‌سلمان در یک خط موازی می‌کوشد با کاهش شدید قیمت نفت نظر مثبت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را نسبت به سیاست‌های خود جلب کند و بتواند هرچه سریع‌تر این برنامه خود را در سایه چراغ‌سبز یا حداقل عدم مخالفت کاخ سفید به انجام برساند.

 

با این حال حلقه نزدیک بن‌سلمان پیش‌بینی می‌کنند که گرچه احتمال تسلیم شدن بن‌سلمان در مقابل فشارهای آمریکایی وجود دارد، اما احتمالاتی در مورد مقاومت بن‌سلمان هم پیش کشیده می‌شود، چراکه برای ولیعهد عربستان شرایط فعلی، شرایط مرگ و زندگی است.

 

همچنین شنیده می‌شود بن سلمان در مقابل فشارهای پشت پرده واشینگتن برای آزادی شاهزاده‌ها تهدید کرده که در صورت دور شدن از قدرت، مساله یک میلیارد دلاری را که به ترامپ تسلیم کرده است رسانه‌ای خواهد کرد.

 

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که فعالان فضای مجازی از دربار پادشاهی عربستان خبر می‌دهند، حضور غیرعادی تیم پزشکی ملک‌سلمان بیانگر آن است که او شرایط جسمی بی‌ثباتی پیدا کرده است.

 

منبع : اعتماد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه