ارسال به دیگران پرینت

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ماسک و الکل

اکنون 20 روز از تایید رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. از همان سی‌ام بهمن که مرگ دو نفر از شهروندان قمی در اثر ابتلا به ...

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ماسک و الکل

اکنون 20 روز از تایید رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. از همان سی‌ام بهمن که مرگ دو نفر از شهروندان قمی در اثر ابتلا به کووید-۱۹ از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، بلافاصله پشت شیشه داروخانه‌ها کاغذی به‌عنوان «ماسک نداریم» چسبانده شد. رفته‌رفته الکل، دستکش، ژل ضدعفونی و... هم در بازارهای ایران نایاب شدند.

آنهایی هم که همچنان به عرضه این مواد می‌پردازند، آن را چند برابر قیمت می‌فروشند. با این حال اکنون دو وزارتخانه صمت و بهداشت و بانک مرکزی به ماجرا ورود کرده‌اند و درصدد ساماندهی بازار برآمده‌اند. در همین زمینه قائم‌مقام وزیر صنعت از دستور صریح رئیس‌جمهوری به بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز واردات ماسک و لباس پزشکی خبر داد. حسین مدرس‌خیابانی همچنین درباره کالاهای کشف‌شده توضیح داد: موجودی انبارهای کشف‌شده به صورت کامل، صورت‌جلسه شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرند. معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت لرستان نیز اعلام کرد که بر اساس مصوبه وزارت صنعت، الکل و ماسک جزو کالاهای اساسی مردم محسوب شده‌اند. بر این اساس قرار است به این دو کالا هم ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گیرد.

 

در حالی که کرونا به تمام استان‌های کشور سرایت کرده است، این روزها شاهد کمبود ماسک، الکل، لوازم ضدعفونی و لباس پزشکی هستیم. در همین زمینه دولت با تمهیداتی درصدد تنظیم بازار برآمده و وزارت صنعت هر روز انبارهای جدیدی از محتکران را کشف می‌کند. در همین زمینه قائم‌مقام وزیر صمت با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی ماسک‌ و لباس پزشکی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، از دستور رئیس‌جمهوری به بانک ‌مرکزی برای تامین بدون‌‌پیش‌شرط ارز واردات این اقلام خبر داد. بر این اساس، فراخوانی از سوی وزارت صنعت به واردکنندگان ارسال شده تا از تمام توان خود برای تامین این دو قلم کالای ضروری مورد نیاز شبکه درمانی کشور، استفاده کنند.

حسین مدرس‌خیابان به مهر همچنین خبر داده است که اولویت اول تخصیص ارز کشور هم‌اکنون به تامین ارز مورد نیاز واردات ماسک و لباس پزشکی تغییر یافته است. او همچنین اعلام کرد: واردکنندگان نگران تایید پرونده‌های خود برای واردات اقلام پزشکی مورد نیاز وزارت بهداشت نباشند؛ چراکه این کار در کمتر از یک روز کاری به ثمر می‌رسد. فریبرز حسامی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت لرستان نیز گفته است که بر اساس مصوبه این وزارتخانه، الکل و ماسک جزو کالاهای اساسی مردم محسوب شده‌اند.

سرنوشت کالاهای گم‌شده چه شد؟

در چند روز اخیر با اینکه اخباری تحت عنوان کشف انبارهای احتکار ماسک، الکل و مواد ضدعفونی منتشر شده، اما هنوز بازار از کمبود این کالاها رنج می‌برد. در همین زمینه رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی  گفته است که وقتی این ماسک‌ها به دست ما نرسیده و از طرفی هم صادر نشده، به این معناست که در انبارها مخفی شده و از مجاری غیرقانونی وارد بازار می‌شود.

قائم‌مقام وزیر صمت نیز در این زمینه توضیح داده است: موجودی انبارهای کشف‌شده به‌صورت کامل، صورت‌جلسه شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرند. مدرس‌خیابانی تاکید کرد: هیچ ‌یک از انبارهای نگهداری اقلام پزشکی در حاشیه امن قرار ندارند و امروز، بزرگ‌ترین تمرکز و کار نظارتی دستگاه‌های ناظر و اطلاعاتی کشور، شناسایی مراکز نگهداری و احتکار ماسک و اقلام پزشکی است. او با بیان اینکه بر اساس توافقات صورت‌گرفته میان وزارتخانه‌های بهداشت و صمت، قیمت ماسک‌های قابل‌شست‌وشو و چندبارمصرف کارگاهی برای مصرف‌کنندگان، 2200 تومان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: ماسک‌هایی که با هدایت و راهبری هیات امنای ارزی وزارت بهداشت، وارد کشور می‌شوند، تنها در اختیار کادر درمانی و بیمارستانی کشور قرار خواهند گرفت؛ این در حالی است که شیوه واردات و تامین و توزیع این ماسک‌ها کاملا در اختیار هیات امنای ارزی خواهد بود. این مقام مسئول همچنین یادآور شد: توزیع الکل از طریق شبکه‌های توزیع و شرکت‌های پخش مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

 

منبع : ایران جیب
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه