ارسال به دیگران پرینت

دستگیری ۱۵۷ محتکر لوازم پزشکی

سخنگوی نیروی انتظامی از بازداشت ۱۵۷ نفر درباره احتکار اقلام پزشکی خبر داد.

دستگیری ۱۵۷ محتکر لوازم پزشکی

 سردار احمد نوریان در تشریح اقدامات انجام‌شده توسط نیروی انتظامی در رابطه با مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: با ورود این ویروس به کشور، حوزه سلامت جامعه به‌شکلی مورد تهدید قرار گرفت اما ایثار و فداکاری جامعه پزشکی ایران اسلامی صحنه تهدید را به‌سرعت تغییر داد.

سخنگوی نیروی انتظامی افزود: تجربه ثابت کرده است که امروزه فضای مجازی با اولویت شبکه‌های اجتماعی، میدان تاخت‌وتاز دشمنان و بستری برای تخریب اذهان و القای یأس و ناامیدی به‌ویژه در حوادث و رویدادها قرار می‌گیرد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: تحلیلهای دقیق و فنی کارشناسان پلیس فتا حاکی از آن است که اتاق عملیات مجازی معاندان و بدخواهان مردم حتی در شرایطی که بسیاری از کشورها در سراسر دنیا و ایران درگیر مهار و کنترل تهدیدات و خطرات بیماری کرونا هستند با اخبار جعلی، سیاه‌نمایی و شایعه‌پراکنی، سلامت و آرامش روانی شهروندان نگران و در معرض استرس و فشارهای روحی را هدف قرار داده است تا به‌زعم خودشان از این شرایط ویژه و آب گل‌آلود ماهی  بگیرند و با دروغ‌پراکنی و عملیات روانی، نارضایتی و احساس ناامنی را در جامعه تشدید کنند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: رصدها نشان می‌دهد بسیاری از ویدئوها، اخبار، تصاویر و پیامهای صوتی، جعلی و غیرواقعی با هدف عملیات روانی در پی ایجاد هراس، رعب و وحشت و اصطلاحاً "توی دل مردم را خالی کردن" و بدبینی و نارضایتی در مردم و تضعیف خدمات جامعه پزشکی کشور و تلخ کردن زحمات و تلاشهای این عزیزان همچنین اعمال فشارهای روانی به جامعه به‌قصد سودجویی‌های اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: بررسی کارشناسان خبره در حوزه ادله دیجیتال پلیس فتا، جعلی و غیرموثق بودن بسیاری از تصاویر، فایلهای صوتی و مطالب انتشاریافته را اثبات کرده است که یا فیلمهای تقطیع‌شده و بعضاً نیز تصاویر مربوط به کشورهای دیگر بوده یا مربوط به رویدادهای سالهای گذشته است.

نوریان یادآور شد: از نظر قانون‌گذار انتشار محتواهای این‌گونه اخبار غیرواقع که باعث ایجاد نگرانی و تشویش در اذهان عمومی شود با استناد به ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای مصوب 1388 و ماده 749 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و قطعاً پلیس نیز برحسب وظیفه برای شناسایی و برخورد با افراد مغرض تمام تلاش خود را خواهد کرد.

تشکیل 101 پرونده قضایی برای شایعه‌پراکنان در مورد ویروس کرونا

به‌گفته سخنگوی نیروی انتظامی، تاکنون با مانیتورینگ و رصد فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، 262 مورد عمل مجرمانه شناسایی شده است که در 69 مورد آن اقدام قضائی شامل احضار، دستگیری و امثالهم صورت گرفته، در مواردی به افراد تذکر و هشدار داده شده ضمن اینکه در 101 مورد نیز پرونده قضائی تشکیل شده و در دست اقدام است.

معاون نیروی انتظامی عنوان کرد: از هموطنان عزیز تقاضا داریم اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را صرفاً از سایتها و خبرگزاری‌های رسمی و رسانه‌های معتبر داخلی و از صدا و سیما دریافت کنند و هیچ کس حتی به‌قصد شوخی و سرگرمی هم به خود اجازه ندهد با نشر اطلاعات خلاف واقع، خانواده‌ها به‌ویژه کودکان و سالمندان را نگران و مضطرب کند.

وی یادآور شد: اولویت بعدی حوزه جرایم اقتصادی با محوریت احتکار کالاهای ضروری مورد نیاز جامعه بود که اجرای طرح عملیات مقابله با احتکارکنندگان کالا به‌ویژه تجهیزات بهداشتی و درمانی در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

این مقام انتظامی افزود: رصد هوشمندانه بازار و مراکز توزیع نشان می‌دهد که متأسفانه سودجویانی با استفاده از شگردهای خاص اقلام و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز در شرایط موجود را انبار و سلامت مردم را اسباب درآمدزایی و ثروت‌اندوزی از راه احتکار و گرانفروشی کرده‌اند.

نوریان بیان کرد: کارآگاهان خبره پلیس امنیت اقتصادی با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت و فرمانده مرزبانی و فرمانده انتظامی استانها با اشراف بر عملکرد مراکز تولید و توزیع تجهیزات بهداشتی در داخل کشور و همچنین کنترل مرزها، گمرکات و مبادی خروجی و شناسایی شبکه‌های تأمین و توزیع این اقلام، عرصه را بر احتکارکنندگان و سودجویان تنگ کرده‌اند و انبارها و محموله‌های احتکارشده را یکی پس از دیگری کشف می‌کنند و با بستن راه‌های سوءاستفاده، مجرمان را به سزای عملشان می‌رسانند.

کشف 68میلیون دستکش و 10تن مایع ضدعفونی‌کننده

سخنگوی پلیس اظهار کرد: در طول ده روز گذشته، با اجرای طرح عملیات مقابله با احتکارکنندگان که به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی انجام شده همکاران بنده موفق به کشف انواع اقلام و تجهیزات بهداشتی شامل بیش از هشت میلیون و 14 هزار عدد ماسک، 68 میلیون دستکش با توجه به کشفیات روز گذشته تهران بزرگ، بیش از 10 تن مایع ضدعفونی‌کننده و سایر اقلام شده‌اند همچنین 740 مورد بازدید از انبارها و مراکز تولید و توزیع، تشکیل 115 پرونده جرایم اقتصادی، دستگیری 157 متهم و معرفی به مراجع قضائی بخشی از عملکرد پلیس امنیت اقتصادی در این مدت است.

وی ادامه داد: اقلام کشف‌شده با دستور مقام قضائی به نمایندگان مراجع ذی‌ربط برای توزیع در بازار و بین هموطنان تحویل شده و امید است با نظارت و اشراف دستگاه‌های مسئول بر چرخه تولید و توزیع به‌زودی شاهد مهار، کنترل و کاهش قیمت اقلام و تجهیزات بهداشتی در کشور باشیم در ضمن بیشترین کشفیات لوازم بهداشتی مربوط به استانهای تهران، اصفهان و آذربایجان غربی، البرز و کرمانشاه است.

پلیس مجوز توزیع اقلام مکشوفه را ندارد

این مقام انتظامی تأکید کرد: پلیس بر اساس قانون مجوز توزیع اقلام کشف‌شده را نداشته است و باید تحویل مراجع ذی‌صلاح دهد.

به‌گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی، مرکز فوریتهای پلیس 110 آماده دریافت هرگونه اخبار مربوط به احتکار و دپوی تجهیزات پزشکی و کالای بهداشتی به‌صورت شبانه‌روزی در سراسر کشور است.

استفاده از 100 خودروی آب‌پاش یگان ویژه برای سم‌زدایی در شهرهای مختلف

وی تصریح کرد: عملیات ضدعفونی و سم‌زدایی فضاهای شهری و استانهای کشور از 11 اسفندماه سال جاری  با درخواست وزارت بهداشت توسط یگان ویژه آغاز شده و در طول روزهای گذشته نزدیک به 100 دستگاه خودروی آب‌پاش اقدام به ضدعفونی و گندزدایی از معابر اصلی و پرتردد شهری استانهای درگیر کرده است.

سخنگوی پلیس اضافه کرد: در همین راستا پایانه مسافربری برون‌شهری، ایستگاه‌ها و پایانه مسافربری مترو و اتوبوسهای درون‌شهری و اماکن عمومی با استفاده از مواد ضدعفونی، پاکسازی شده است و در روزهای آینده نیز این عملیات ادامه خواهد داشت.

نوریان یادآور شد: در داخل سازمان پلیس نیز معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا دستورالعمل خودمراقبتی و رعایت اصول بهداشتی برای کارکنان ابلاغ کرده است و در مراکز پلیس به‌ویژه پادگانهای آموزشی دقیقاً اصول بهداشتی نظارت و اجرا می‌شود و تاکنون نیز بحمدالله مشکل خاصی به‌وجود نیامده است.

این مقام انتظامی متذکر شد: مقابله با ویروس کرونا با ابلاغ فرمانده نیروی انتظامی جزء اصلی‌ترین اولویتهای مأموریتی تمام رده‌های پلیس در سراسر کشور است.

وی بیان کرد: مجموعه پلیس خدمتگزار با تمام ظرفیت خود نهایت همکاری را با ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد داشت تا ان‌شاءالله این ویروس منحوس را  شکست دهد و نگرانی موجود را برطرف کند و آرامش فراگیر را به‌قدرت الهی و تحت توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و سکانداری رهبر حکیم و عزیز ملت، امام خامنه‌ای عزیز (مدّ ظلّه العالی)  به کشور بازگرداند.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه