ارسال به دیگران پرینت

حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال

فیفا کوتاه نیاید، انتخابات تعویق می‌افتد

اصلاح اساسنامه فدراسیون چندماه زمان می‌برد

فیفا کوتاه نیاید، انتخابات تعویق می‌افتد

انتخابات فدراسیون فوتبال طبق تاریخ اعلام‌شده باید ١١روز دیگر برگزار شود، منتهی شواهد و قرائن نشان می‌دهد انتخابات ٢٥ اسفند به احتمال بسیار زیاد لغو خواهد شد. البته برخی از جریان‌ها مخالف لغو انتخابات هستند و به همین خاطر شاهد دو دستگی در جامعه فوتبال هم در این زمینه هستیم. نکته بسیار مهم اما این است که همه چیز پیچیده شده و نمی‌توان یک تحلیل درست از اتفاقاتی که قرار است رخ دهد، ارایه داد. اما دلایلی که ما را به این نتیجه می‌رساند که انتخابات برگزار نمی‌شود، به شرح زیر است.

ترس کرونایی از اجتماع ٢٥٠نفره

کرونا می‌تواند یکی از دلایل اصلی لغو انتخابات فدراسیون فوتبال باشد. در روز ٢٥ اسفند، ٧٥ عضو مجمع فدراسیون فوتبال باید در سالن همایش‌های آکادمی المپیک حضور پیدا کنند. حدود ٢٠ تا ٣٠نفر از کارمندان فدراسیون، ٧٥ عضو مجمع که (روسای هیأت‌های فوتبال و مدیران عامل باشگاه‌ها)، بیش از ٦٠ خبرنگار و حداقل ٤٠ نامزد ثبت‌نام کرده، برای کرسی‌های هیأت‌رئیسه دیگر اعضای حاضر در سالن برگزاری مجمع هستند. همین حالا با یک حساب سرانگشتی به خوبی مشخص است که برای انتخابات فدراسیون حداقل ٢٠٠نفر در محل برگزاری مجمع حضور خواهند داشت. با توجه به شیوع کرونا و شرایط حاد کشور به خاطر این بیماری عملا برگزاری مجمع انتخاباتی به صلاح نیست. گفتنی است مجمع انتخاباتی فدراسیون دانشگاهی هم به خاطر کرونا لغو شد.

ماجرای ایرادات اساسنامه‌ای

درشرایط کنونی به جز موضوع کرونا،‌ بسیاری از اعضای مجمع فوتبال هم به خاطر ایرادات اساسنامه‌ای و موضوع مخالفت فیفا خواهان لغو انتخابات و ورود فوتبال کشور به پروژه اصلاح اساسنامه شده‌اند. سعید آذری، مدیرعامل فولاد خوزستان، یکی از نفراتی است که با جدیت این مسأله را پیگیری می‌کند و اخیرا با نگارش‌نامه‌ای رسمی و ایرادات اساسی به ساختار اساسنامه در نامه به ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون رسما پیشنهاد اصلاح اساسنامه قبل از انتخابات را ارایه داده و تأکید کرده اگر با این شرایط که فیفا هم دستور لغو انتخابات را داده،‌ مجمع برگزار شود، ممکن است فوتبال ایران تعلیق شود. گفتنی است آذری امضای ١٠نفر از اعضای مجمع را هم برای اصلاح اساسنامه به فدراسیون فرستاده و مسئولان طبق قانون باید به این درخواست رسیدگی کنند و این پرونده هم تأثیر زیادی در لغو انتخابات خواهد داشت؛ چون تعداد قابل توجهی از اعضای مجمع مخالف اساسنامه کنونی و برگزاری انتخابات هستند.

نامه تهدیدآمیز فیفا

نامه تهدید‌آمیز فدراسیون جهانی به ایران هم عملا مانعی بزرگ بر سر راه برگزاری انتخابات است. فیفا که از خرداد امسال با اعزام نماینده‌های خود به تهران مقدمات نگارش یک اساسنامه جدید برای فوتبال ما را فراهم کرد‌، انتظار داشت که مسئولان فوتبال و دولت ایران در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تصویب و تأیید این اساسنامه در‌ هیأت دولت و مجمع عمومی اقدامات لازم را انجام بدهد، منتهی در کمال حیرت همگان این اتفاق نه‌تنها رخ نداد بلکه مسئولان ورزش و فوتبال ایران جلوی رسانه‌ای‌شدن نگارش یک اساسنامه جدید توسط فیفا را گرفتند و هیچ شفاف‌سازی در این مورد نداشتند. چند روز قبل که جزئیات نامه انتقادی و تند فیفا به فدراسیون در رسانه‌ها منتشر شد،‌ جامعه فوتبال متوجه شدند مسئولان فیفا از رفتار ایرانی‌ها به‌شدت ناراحت هستند و در نامه خود به صراحت ذکر کرده‌اند ایران جواب پنج نامه ارسال‌شده آنها برای تصویب اساسنامه جدید را نداده است و همین مسأله باعث شد آنها دستور لغو انتخابات و تصویب اساسنامه جدید را به ایران بدهند.

اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال که در ‌سال ١٣٩٠ به تصویب مجمع رسید،‌ تأییدیه فیفا و هیأت دولت را ندارد و فدراسیون جهانی هم به دلایل قانونی مختلف تأکید دارد مجمع انتخاباتی پیش‌رو نباید با این اساسنامه برگزار شود. مدیران فدراسیون در جواب نامه اول فیفا با ارایه گزارشی درباره وجود کمیته برگزاری انتخابات و کمیته بدوی و استیناف برای بررسی مدارک و شرایط نامزدها از نهاد حاکم بر فوتبال جهان خواستند مجوز برگزاری انتخابات را به آنها بدهد و بعد از آن در یک بازه زمانی کوتاه اساسنامه جدید توسط تیم مدیریتی جدید تصویب شود، منتهی فیفا که از قید «باید» برای لغو انتخابات در نامه‌‌های خود استفاده کرده، با این درخواست هم در نامه دوم خود مخالفت کرده و گفته باید اساسنامه اصلاح شود. حالا مدیران فوتبال و وزارت ورزش درحال بررسی شرایط برای اتخاذ یک تصمیم مهم درباره انتخابات هستند. با اساسنامه مورد نظر فیفا اختیارات رئیس فدراسیون و اعضای هیأت‌رئیسه در مدیریت فوتبال خیلی کمتر خواهد شد. همچنین در اساسنامه فدراسیون باید قید شود که فدراسیون تابع قوانین فیفا و منشور المپیک و قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. حالا با درنظرگرفتن این حقیقت به خوبی می‌توان دلیل پنهان‌کاری در اطلاع‌رسانی درباره ورود فیفا به پرونده اصلاح اساسنامه را متوجه شد. اگر خواسته‌های فیفا اجرا و در اساسنامه ذکر می‌شد که فدراسیون تابع قوانین کشور ایران است،‌ آن‌وقت هیچ‌کدام از مدیران بازنشسته نمی‌توانستند به کار خود در فدراسیون ادامه بدهند و به خاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید از سمت خود کناره‌گیری می‌کردند. البته پیشنهاد حذف وزیر ورزش و معاون او از مجمع و داشتن حق رأی آنها هم در این پنهان‌کاری و عدم تصویب اساسنامه بی‌تأثیر نبود.

وزارت ورزش و نهادهای نظارتی می‌گویند، هیچ مدیر بازنشسته‌ای حق شرکت در انتخابات فوتبال را ندارد. مدیران بازنشسته که اکثر آنها در تشکیلات فوتبال مسئول هستند، معتقدند در اساسنامه بحث بازنشستگی مطرح نیست و محدودیت سنی ٦٥‌سال فقط مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر جلوی حضور بازنشستگان در فوتبال گرفته شود، آن‌وقت تشکیلات و آرایش انتخاباتی با حذف حیدر بهاروند که هم نامزد ریاست است و هم نایب‌رئیس دوم پیشنهادی، تمام نامزدها برهم خواهد خورد. یک انتقاد جدی به مسئولان هم این است که چرا چندماه قبل به یک تصمیم مشترک درباره پرونده بازنشستگی نرسیدند و اجازه دادند کار به اینجا برسد. با توجه به این فضا هم که عملا شاهد تقابل فوتبالی‌ها با مسئولان به خاطر بازنشستگی هستیم،‌ بهتر است انتخابات لغو و با اصلاح اساسنامه پرونده بازنشستگی هم حل شود و آن‌وقت انتخابات با شرایط عادلانه بهتری برگزار شود؛ چون اگر تهدید فیفا و بحث کرونا را فاکتور بگیریم،‌ برگزاری انتخابات با حضور بازنشسته‌ها هم عملا امکان‌پذیر نیست و جنجال‌ و مشکلات زیادی به همراه خواهد آورد.

بهاروند: فیفا موافقت نکند، مجبور به اصلاح اساسنامه هستیم

اوضاع درباره انتخابات فوتبال به قدری پیچیده شده که برای بررسی شرایط  با حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال تماس گرفتیم. بهاروند معمولا علاقه‌ای به مصاحبه‌کردن ندارد اما درباره شرایط پیش‌آمده این توضیحات کوتاه را به روزنامه شهروند ارایه داد: «ما به فیفا مکاتبه و اعلام کردیم که با توجه به شرایط حساس انتخابات برگزار شود و سپس در سریع‌ترین زمان ممکن اساسنامه جدید تصویب شود. درباره بخشی از ایرادهایی که فیفا از اساسنامه گرفته، توضیحات مهمی ارایه شد. در شرایط کنونی هم نظر ما این است که انتخابات را طبق زمان اعلام‌شده برگزار کنیم، منتهی با مخالفت فیفا و همچنین بحث کرونا روبه‌رو شده‌ایم. ما تلاش می‌کنیم رضایت فیفا را برای برگزاری انتخابات بگیریم اما اگر آنها روی موضع خود باز هم تأکید داشته باشند، آن‌وقت چاره‌ای نداریم دستور را اجرا کنیم؛ چون فیفا نهاد بالادستی است و اگر انتخابات را قبول نداشته باشد،‌ برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیأت‌رئیسه جدید را تأیید نخواهند کرد. از طرفی شیوع ویروس کرونا هم محدودیت‌هایی درکشور به وجود آورده و برگزاری انتخابات در این شرایط می‌تواند مشکلاتی به همراه بیاورد و شاید به‌صلاح نباشد. با وجود این، فعلا اولویت با تصمیم فیفاست. باید ببینیم می‌توانیم رضایت آنها را برای برگزاری مجمع بگیریم یا خیر. اگر موافقت نشود، مجبوریم وارد پروسه اصلاح اساسنامه برویم که آن‌هم چندماهی طول می‌کشد».

 

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه