ارسال به دیگران پرینت

آغاز بازرسی‌های سازمان استاندارد از ۱۵ اسفند

معاون نظارت بر اجرای استاندارد گفت: گشت‌های بازرسی سازمان استاندارد از ۱۵ اسفند تا اواخر اردیبهشت به صورت مستمر انجام می شود.

آغاز بازرسی‌های سازمان استاندارد از ۱۵ اسفند

وحید مرندی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد از آغاز گشت‌های بازرسی سازمان استاندارد از ۱۵ اسفند خبر داد و گفت: این گشت‌ها به علت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد. نظارت بر بازار یکی از کارهای همیشگی و مستمر ماست که انجام می‌شود و امسال تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار بازرسی از مراکز عرضه کالا انجام شده است.

وی با بیان اینکه این نظارت‌ها در ایام مناسبتی به ویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تشدید می‌شود ادامه داد: امسال به همه استان‌ها ابلاغ شده است، با توجه به اینکه خریدهای ماه مبارک رمضان بعد از تعطیلات نوروز آغاز می‌شود، از ۱۵ اسفند تا اواخر اردیبهشت کنترل و نظارت به صورت مستمر انجام شود. این نظارت بر روی کالاهایی است که بیشتر مورد مصرف مردم است از جمله پنیر، خرما، شکر و در ایام نوروز کالاهایی مثل شیرینی، شکلات و آجیل و یا البسه‌هایی که مشمول استاندارد است.

مرندی با اشاره اینکه کنترل‌ها مستمر است و با گشت‌های مشترک سازمان حمایت از مصرف کنندگان و نیز سازمان تعزیرات و وزارت بهداشت انجام می‌شود، افزود: به تخلفات مراکز عرضه رسیدگی و به اطلاع مردم خواهد رسید. از ۱۵ اسفند گشت‌های ویژه شب عید و ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود. هم گشت‌های مشترک با سازمان‌های دیگر و هم گشت‌های انفرادی سازمان استاندارد انجام می‌شود.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه همه استان‌ها در نظارت، کنترل و بازرسی از کالاها مشارکت دارند اظهار داشت: حتی جزوات آموزشی در ایام نوروز برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و استانداردها به مسافران در مبادی ورودی و خروجی شهرها توزیع می‌شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در خصوص تخلفات احتمالی در ۲۹۰ هزار بازرسی از مراکز عرضه نیز افزود: تخلفات بر دو نوع است که یکی جعل نشان استاندارد است که باید پرونده به دادگاه ارسال شود و دیگری تخلفی است که منجر به جمع آوری کالا خواهد شد. در زمینه جعل نشان استاندارد، امسال ۲۰۰ مورد جعل مشاهده و به مراجع قضائی گزارش شده است تا با این موارد بر اساس قانون برخورد شود.

وی در خصوص مواردی که کالاهای آن‌ها مطابق با استاندارد نبود توضیح داد: بعضی از این مراکز به صورت محدود این تخلف را داشتند که کالاهای غیر استاندارد جمع آوری و از صاحب آن تعهد گرفته شد تا دیگر این نشان‌های غیر استاندارد را عرضه نکنند. این تخلف در همه موارد از جمله مواد غذایی، لوازم یدکی، لوازم بهداشتی و شوینده‌ها وجود داشته است.

این مقام مسؤول در خصوص کم فروشی در کالاها به ویژه در مواد خوراکی که بسته بندی دارد افزود: برخی فرآورده‌ها از جمله پنیر، وزن این کالا در استاندارد آمده است. این کالاها حداکثر با درصد کمی مثبت یا منفی می‌توانند کمتر یا بیشتر باشند، اما مواردی که بیشتر از این درصد باشد تخلف است. مواردی در خصوص کم فروشی به صورت ماهانه به سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام می‌شود و سازمان استاندارد هم به تولید کنندگان این کالاها امتیاز منفی می‌دهد و در صورتی که از حد مجاز بگذرد پروانه آن‌ها ابطال می‌شود.

مرندی مقدم گفت: وزنی که در روی کالا وجود دارد به اضافه یا منهای ۳ یا ۵ درصد می‌تواند در نوسان باشد و بعنوان مثال در یک بسته پنیر ۱۰۰ گرمی، وزن آن می‌تواند تا ۹۵ گرم نیز باشد، اما کمتر از آن تخلف محسوب شده و به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات اعلام می‌شود.

وی در خصوص جایگاه‌های عرضه بنزین با توجه به ایام نوروز افزود: جایگاه‌ها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی مورد کنترل و بازرسی قرار می‌گیرد. در سال دو تا سه بار جایگاه‌های بنزین بازرسی می‌شود و نازل‌ها را از نظر اینکه کالیبره هستند چک می‌کنیم.

معاون نظارت و اجرای استاندارد با اشاره به اینکه تخلف در جایگاه‌های عرضه بنزین دو دسته است افزود: در بعضی موارد تنظیمات دستگاه‌های نازل به علت استفاده زیاد و به مرور زمان به هم می‌خورد که باید هر چند وقت یک بار کنترل شوند که این کم فروشی نیست. در این موارد مأموران سازمان استاندارد، اصلاح و تعمیر نازل را از جایگاه دار مطالبه می‌کنند تا مجدد مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسؤول در خصوص ترازوی فروشگاه‌ها نیز افزود: در سال یک بار ترازوی فروشگاه‌ها کنترل می‌شود. همه ترازوها و همچنین نازل جایگاه عرضه بنزین دارای برچسب هستند و اگر مردم دقت کنند برچسب استاندارد را بر روی این دستگاه‌ها مشاهده خواهند کرد و حتی تاریخ کنترل و بازرسی استاندارد بر روی آن‌ها مشخص است. ترازوی فروشگاه‌ها نیز برچسب استاندارد با تاریخ بازرسی دارد و اگر ترازویی این برچسب را نداشته باشد جرم محسوب می‌شود. موارد کم فروشی در صورتی که مربوط به مرور زمان و استهلاک نباشد به مراجع قضائی گزارش می‌شود.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه