ارسال به دیگران پرینت

اخذ مالیات از استخراج رمزارزها

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد کاهش نرخ برق مصرفی واحدهای استخراج رمزارز در کنار اخذ مالیات از این فعالیت در لایحه بودجه سال آینده دیده شود.

اخذ مالیات از استخراج رمزارزها

براساس محاسبات انجام شده در ابتدای سال ۲۰۲۰ کسب‌وکارهای فعال در زمینه استخراج رمزارز در دنیا مجموعا درآمد سالانه‌ای در حدود ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون یورو کسب کرده‌اند. ظرفیت تولید برق بلااستفاده ایران در ۹ ماه از سال به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسد و استفاده درست از ظرفیت شبکه برق ایران می‌تواند درآمدی یک میلیارد یورویی فراهم آورد. پیشرفت سریع فناوری استخراج، سودآوری تجهیزات قدیمی را روز به روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر رقابت در کسب سهم بیشتر از بازار می‌تواند موجب کاهش سود بازیگران شود.

در مصوبه ۱۳/ ۰۵/ ۱۳۹۸ هیات وزیران درباره رمزارزها، قیمت برق بدون ملاحظات فصلی و به حدی بالا تعیین شده است که فعالان را به استفاده غیرقانونی از ظرفیت برق (شامل سرقت برق تا سوءاستفاده از امضاهای طلایی برای دریافت برق ارزان‌تر) ترغیب می‌کند. از سوی دیگر به‌خاطر عدم تعیین یک نرخ مشخص، محاسبه درآمد و هزینه برای مشارکت فعالان در این بازار دشوار است. مصوبه هیات وزیران همچنین معافیت مالیاتی برای صادرات رمزارز قائل شده است. در صورتی که رمزارزها در لحظه تولید و استخراج حکم ارز خارجی را دارند. اما در نبود نظارت دقیق مالیاتی، نمی‌توان از صادرات یا عرضه داخلی رمزارز به متقاضیان (شامل افراد نیازمند به انتقال وجه خرد به خارج کشور و واردکنندگان) اطمینان حاصل کرد.

پیشنهاد می‌شود متن ذیل به‌عنوان یک بند درآمدی به تبصره «۸»مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۹ افزوده شود:

متن الحاقی- وزارت نیرو مکلف است برای دارندگان پروانه استخراج رمزارز از وزارت صنعت، معدن و تجارت که شاخص کارآمدی انرژی تجهیزات آنها در ۶ ماه اول سال کمتر از ۱۰۰ ژول بر تراهش و در ۶ ماه دوم سال کمتر از ۷۰ ژول بر تراهش باشد، خدمات برق مطمئن فراهم کند. قیمت برق مصرفی برای استخراج رمزارز در ماه‌های غیراوج مصرف و برای تجهیزات با شاخص کارآمدی تعیین شده در سقف ۴ هزار ریال بر کیلووات ساعت تعیین می‌شود. از سوی دیگر وزارت نیرو می‌تواند در ماه‌های اوج مصرف برق و حداکثر به مدت سه ماه از سال از تامین برق برای واحدهای صنعت استخراج رمزارز خودداری کند. همچنین شرکت گاز مکلف است گاز مورد نیاز برای خودتولید برق واحدهای تولیدی صنعت استخراج رمزارز را که تجهیزات مورد استفاده آنها با شاخص کارآمدی تعیین شده منطبق است با تعرفه گاز صنعتی تامین کند. با توجه به ماهیت کالای تولیدی، به رمزارز حاصل از استخراج، کلیه معافیت‌های مالیاتی قانون مالیات ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و کلیه معافیت‌های قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۲/ ۴/ ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن تعلق نمی‌گیرد.

همچنین واحدهای استخراج رمزارز مکلفند در چارچوب آیین‌نامه تبصره «۲»ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴/ ۱۲/ ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ از پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان استفاده کنند. درآمد مالیاتی حاصله به‌صورت جمعی خرجی و به‌طور مساوی به ردیف شماره ۱۳۰۱۰۱۵۰۰۰ موضوع برنامه توسعه امور برق و ردیف شماره ۱۵۰۳۰۰۳۰۰۶ موضوع آبرسانی به تک‌روستاها و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی اولویت‌دار روستایی تخصیص داده می‌شود.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه