ارسال به دیگران پرینت

تاکنون 95 مبتلا و 15 فوتی بر اثر کرونا داشته‌ایم/روند صعودی انتشار ویروس کرونا/مدارس را به هیچ عنوان تعطیل نمی‌کنیم

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت از افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها بر اثر کرونا خبر داد.

تاکنون 95 مبتلا و 15 فوتی بر اثر کرونا داشته‌ایم/روند صعودی انتشار ویروس کرونا/مدارس را به هیچ عنوان تعطیل نمی‌کنیم

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به بیماری کووید 19 گفت: متعاقب بررسی‌های انجام شده بر روی بیماران مشکوک به کووید 19 از ظهر روز گذشته 34 نفر از بیماران بستری در شهرهای مختلف تایید قطعی شد. از این 34 مورد 16 نفر از استان قم، 9 نفر در تهران، یک نفر فارس، دو نفر مازندران، دو نفر گیلان، یک نفر شهرستان نیشابور، دو نفر البرز و یک نفر در قشم بوده‌اند. این افراد که اغلب مواردی هستند که در خارج از استان قم تایید شده است افرادی هستند که از قم مراجعت کرده‌اند یا از اهالی قم هستند از جمله مورد جزیره قشم و مواردی که در شمال کشور تایید شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که عارض شده است و وزارت بهداشت اعلام می‌کند با تعطیلی مدارس مخالف است به این دلیل است که تعطیلی مدارس منجر به سفرهای بین شهری شده است.اغلب مواردی که مبتلا شده‌اند به نوعی مراوده با قم داشته‌اند استدعا داریم که سفر نداشته باشند. امن‌ترین جا قطعا خانه‌ها و شهرهای خودمان است از انجام سفرهای غیرضروی حتی درون شهری لغو شود به ویژه بیماران خاص و افراد مسن.

جهانپور در پاسخ به این سوال که اقلام بهداشتی مثل ماسک، دستکش یکبار مصرف و ... از کجا باید تهیه شود و استفاده از آن چقدر ضرورت دارد؟ گفت: برای جامعه عادی به هیچ وجه استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است به نوعی مخدوش کننده پیشگیری از بیمار‌ی‌های ویروسی باشد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: اما گروهای پرخطر یا در معرض خطر مانند همکاران ما که با افراد مبتلا به کرونا مواجه هستند و یا حتی خود بیماران اولویت استفاده از ماسک را دارند.

وی ادامه داد: با ارزیابی ریسک و شیوع این ویروس اولویت و حفظ امنیت افراد پرخطر یا در معرض خطر جهت استفاده از ماسک اهمیت می‌یابد. در شهرستان قم توزیع ماسک در قالب بسته‌های حاوی ماسک،‌ ژل ضدعفونی کننده، دستکش و محتوای آموزشی مکتوب آغاز شده است.

جهانپور افزود: 700 هزار بسته تا دیشب وارد شهر قم شده و مراحل توزیع آن نیز آغاز شده است. البته این بسته‌ها باید تا امروز به تعداد خانواده‌ها توزیع شود. قطعا اگر شخصی در معرض خطر باشد سیستم سلامت و درمانی کشور این خطر را مرتفع خواهد کرد.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با کرونا گفت: در تمام دنیا هیچ ماده یا فناوری که باعث مقابله با این بیماری باشد، وجود ندارد و هیچ کشوری نتوانسته واکسن یا دارو را ایجاد کند. تنها راه مقابله با این ویروس در حال حاضر قطع زنجیره انتقال آن است. با توجه به ماندگاری این ویروس در محیط که در چند ساعت تا 9 روز باقی می‌ماند، ضدعفونی کردن سطوح مختلف فایده بسیاری دارد.

جهانپور گفت: آنگونه که پیش‌بینی می‌شود روند انتشار ویروس حالت صعودی دارد، بنابراین با افزایش ابتلا و مرگ و میر در شهرهای بیشتری مواجه هستیم. ما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم و این اتفاقی است که در رابطه با این بیماری رخ می‌دهد.

وی افزود: امیدواری ما این است که بتوانیم در نوروز این بیماری را متوقف کنیم، اما محتمل است که تا اردیبهشت با این وضعیت روبه‌رو باشیم. مجالسی که برای مراسم گوناگون رزرو شده بودند، تعطیل می‌شوند. این موضوع توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد و به دلیل اینکه با چنین شرایطی متفاوت روبه‌رو هستیم، تمام قراردادهایی که در این باره بسته شده بود، فسخ می‌شود. تئاترها، نمایش‌ها، کنگره‌ها، دوره‌های آموزشی، مسابقات و... تعطیل خواهند شد. این محدودیت‌ها برای 10 استان ابلاغ شده و احتمالا بر شمار این استانها افزوده خواهد شد.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در ادامه گفت: مدارس را به هیچ عنوان تعطیل نمی‌کنیم. وزارت بهداشت با این قضیه مخالف است و هیچ پیشنهادی در رابطه با این موضوع نمی‌دهد زیرا تعطیلی مدارس با افزایش مسافرت بین‌شهری و تردد بیشتر شهروندان در خیابان‌ها مساوی است. در چند روز گذشته هم که مدارس تعطیل شدند ما این مشکلات را داشتیم. متاسفانه بسیاری از افراد جدیت موضوع را درک نمی‌کنند و از مسافرت‌های بین‌شهری اجتناب نمی‌کنند.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با کرونا گفت: ما به عنوان نظام سلامت، هیچ نوع داروی گیاهی را برای درمان کرونا 2019 پیشنهاد نمی‌کنیم. درواقع نه تنها برای طب سنتی بلکه برای طب مدرن نیز این ویروس ناشناخته است. اگر برای طب مدرن این ویروس ناشناخته باشد، برای طبی که برای 700 سال پیش باشد و اساساً با پدیده ویروس آشنا نبود، شناخته شده است؟ اما در طب سنتی انواع مواد خوراکی بدون عوارض وجود دارد که به طور عام مقاومت انسان را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد که مردم می‌توانند از این مواد استفاده کنند اما هر تبلیغی که توسط افراد سودجو به عنوان درمان را واکسیناسیون در برابر بیماری تجویز شود، هم از طرف ما به عنوان نظام درمانی کشور و هم از طرف دستگاه قضایی مورد پیگرد خواهد گرفت.

جهانپور در ادامه افزود: شایعه‌ای درباره خرید کیت‌های تشخیصی از چین وجود دارد. باید بگویم که چین نه تنها فروشنده این کیت‌ها نیست بلکه خود مشتری این کیت‌ها محسوب می‌شود. این کیت‌ها ساخت دو کشور اروپایی هستند و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند ما را در ساختن این کیت یاری دهند اما فعلا چنین اتفاقی نیفتاده است. بنابراین سازمان جهانی بهداشت این کیت‌ها را برای تمام کشورها می‌فرستد که در آخرین مرحله 4000 کیت از آنها گرفتیم و نماینده سازمان بهداشت جهانی از انبارهای کیت‌هایی که فرستاده‌اند بازدید مدام دارد. با همین کیت‌ها صدها نفر معاینه شده‌اند و آزمایش آنها منفی اعلام شد. امروز ما به اندازه کفایت، کیت در کشور داریم و قاعدتا با افزایش آمار بیماری که در پیش است، نیاز بیشتری به این کیت‌ها خواهیم داشت. طبق وعده سازمان جهانی بهداشت، این کیت‌ها به ایران داده خواهند شد و هیچ نگرانی در رابطه با آن نداریم.

وی در ادامه افزود: اما اگر افراد بخواهند برای وسواس و نگرانی‌های خود اقدام به چکاپ با این کیت‌ها کنند، این اجازه از طرف وزارت بهداشت داده نمی‌شود. ما و تمام دنیا امروز نیازمند استفاده منطقی از این کیت‌ها هستیم و این یک موضوع جهانی است و باید به نیاز تمام کشورهایی که احتمال شیوع در آنها وجود دارد پاسخ داده شود.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در پایان گفت: عفونت‌زدایی و انحای زباله‌های بیمارستانی مربوط به مناطق قرنطینه کرونا مانند تمام بیماری‌های عفونی دیگر انجام می‌شود. هیچ نگرانی بالایی در رابطه با این ویروس وجود ندارد زیراکه به نسبت خیلی از ویروس‌های دیگر، کرونا در برابر مواد ضدعفونی ضعیف‌تر است. به راحتی توسط حرارت از بین می‌رود. حتی اگر برخی افراد در رابطه با مصرف خوراکی‌ها نگرانی‌هایی دارند، باید بگویم که با پخت کامل مواد غذایی امکان زنده ماندن ویروس در این مواد وجود نخواهد داشت.

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه