ارسال به دیگران پرینت

تاکید علما و مراجع قم: عمل به توصیه مسئولان در دوری از اجتماعات واجب است

در ادامه تاکید علما و مراجع قم بر ضرورت عمل به توصیه های بهداشتی و پزشکی مقابله با شیوع بیماری کرونا در قم و بویژه دوری از اجتماعات، آیات بیات زنجانی و صانعی نیز در پاسخ به استفتائات جداگانه، عمل به توصیه مسئولان بهداشتی کشور در دوری از اجتماعات را واجب و لازم و نظر مسئولان درمانی پیرامون تعطیلی اعتاب مقدس را معیار عمل دانستند.

تاکید علما و مراجع قم: عمل به توصیه مسئولان در دوری از اجتماعات واجب است

با افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری کرونا و همچنین توصیه مسئولان بهداشتی و درمانی کشوری نسبت به دوری از اجتماع به عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، آیات بیات زنجانی، صانعی و علیدوست، بر معیار بودن نظر مسئولان درمانی در این زمینه و تعطیلی اعتاب مقدس شهرهای درگیر این بیماری تاکید کردند.

در پی شیوع نسبی بیماری کرونا در قم تاکنون  تاکنون ۱۶ نفر جان باخته اند و ۳۲۰ مشکوک به کرونا نیز بستری و تحت نظر هستند که ۴۰ نفرشان بد حال هستند که البته بر اساس آمارهای موجود، اغلب آنها را بیماران آنفولانزا تشکیل می دهند اما برای اطمینان از عدم ابتلای به کرونا، تحت آزمایش و بررسی های ویژه قرار دارند. 

دفتر آیت‌لله اسدالله بیات زنجانی در پاسخ به این استفتاء که « با توجه به شیوع بیماری کرونا در ایران و به ویژه در قم و گیلان، توصیه نهادهای متولی امور بهداشت و درمان در روزهای اخیر این است که ترددها در ممکان های عمومی کم و یا در موارد بسیاری قطع شود. برای همین هم مثلا مدارس و دانشگاه ها به صورت مقطعی تعطیل شده اند. اگر نظر نهادهای متولی بر چنین محدودیت هایی باشد، نظر شما در مورد تعطیلی موقت اماکن متبرکه در این مناطق که زوار بسیاری از نقاط مختلف به آنها رفت و آمد دارند، چیست؟» پاسخ داده است.

در پاسخ به این استفتاء آمده است «در این قبیل موارد، ملاک و مبنا نظر مسئولان بهداشت و درمان کشور است نه دیگران،‌بنابریان اگر این مسئولان توصیه به تعطیلی یا محدودیت تردد را داشته باشند، عمل به توصیه آنها واجب شرعی بوده و تخلف از آن مشروع نیست.»

همچنین نظر آیت‌الله یوسف صانعی در مورد حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی نیز منتشر شده است.

وی ی در این زمینه تاکید کرده است که :« با توجه به توصیه و نظرات بهداشت جهانی و متخصصان داخلی جهت جلوگیری از گسترش بیماری نوظهور کرونا بر همگان لازم شرعی و عقلی است که از حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی خودداری نمایند و چگونه چنین نباشد در حالیکه حضرت امام باقر (ع) تنها به دلیل خوردن سیر و بوی نامطبوع آن به جهت اذیت نشدن مردم از حضور در مسجد النبی (ص) ـ با همه عظمت و سفارش به حضور در آن ـ خودداری می نمود. (کافی/ج۶/ص۳۷۵ ح۳)».

آیت الله ابوالقاسم علی‌دوست استاد حوزه علمیه قم نیز در واکنش به اتهام وارد کردن برخی افراد به مراجع تقلید مبنی بر جلوگیری از قرنطینه قم، تاکید کرده است: «اخیرا نادانان یا بدخواهان حوزه‌های علمیه، روحانیت و مرجعیت، در حد نسبتا گسترده در فضای مجازی وانمود کرده‌اند که مسئولان امر و کارشناسان خواستار قرنطینه قم هستند و این اولیای حوزه و مراجع تقلیدند که مخالفت می‌کنند؛ این دشمنی وتهمت ناروا را باید زدود. بزرگان دین همیشه جزو سردمداران توصیه به رعایت قانون، احترام به نظر کارشناسان بوده و هستند.»

به گزارش ایرنا، هم‌زمان با تاکید دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر ضرورت دوری مردم از اجتماعات و مراکز عمومی، آیات عظام ناصر مکارم شیرازی،‌ سید موسی شبیری زنجانی و جعفر سبحانی نیز پیش تر در پیام های جداگانه ای ضمن تاکید بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی و توجه به توصیه‌های پزشکی ازجمله عدم حضور در اجتماعات و اماکن عمومی ، از حجت بودن نظر مسئولان بهداشتی و در مانی کشور در این موضوع تاکید کرده بودند.

به‌منظور مقابله و پیشگیری از شیوه بیماری کرونا درقم، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حوزه‌های علمیه قم از روز پنجشنبه هفته گذشته تا آخر هفته جاری تعطیل‌شده است. همچنین فعالیت سینماهای قم و برنامه‌های هنری و سینمایی و همچنین باشگاه های و تمام رویدادهای ورزشی قم تا ۹ اسفند متوقف شده‌است.

 

 

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه