ارسال به دیگران پرینت

ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه دانش فضایی است

مدیر کل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبیر شورای عالی فضایی ایران گفت: ۹۲ کشور در حوزه فناوری و خدمات فضا پایه ورود کرده و عضو باشگاه فضایی جهان هستند که از این تعداد ۵۸ کشور قادر به طراحی و ساخت ماهواره‌اند و از این میان ۱۰ کشور توانایی پرتاب ماهواره دارند که ایران جزو آنهاست.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه دانش فضایی است

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، سعید قربانی در همایش صنعت فضایی، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در شیراز، با اشاره به فعالیت‌های حوزه ساخت ماهواره افزود: یک نسخه ماهواره ظفر پرتاب شد که ما عدم موفقیت این پرتاب را شکست نمی‌دانیم چرا که شتاب و سرعت پرتابگر این ماهواره کم بود که اگر زمان شتاب یاری می‌کرد این ماهواره در مدار قرار می‌گرفت اما به زودی به دنبال تثبیت این فناوری هستیم.

وی ادامه داد: ماهواره ظفر ۲ با دقت ۱۶ متر در دست اقدام است و همچنین ماهواره‌های مخابراتی ناهید را آماده کرده‌ایم و تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد قابل توجهی ماهواره را در حال ساخت و اقدام داریم که گام‌های موثری برای ایجاد تکنولوژی‌های فناورانه این ماهواره‌ها از جمله دوربین‌های آنها به حدود یک متر امکان سنجی شده، که به زودی محقق خواهد شد.

او اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همگرایی، همکاری و هماهنگی مجموعه‌های ذی‌ربط، برنامه راهبردی دوم کشور را با محوریت سرعت در طراحی و ساخت ماهواره‌ها در دستور کار قرار داده و هم اینک فعالیت‌هایی بر روی ماهواره‌های کوچکتر با هزینه‌های کمتر در حال انجام است.

قربانی بیان داشت: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌هایی برای بهره‌برداری از توان بخش خصوصی در این زمینه انجام شده و درهای این بخش برای ورود بخش خصوصی کاملا باز است.

مدیر کل حوزه ریاست سازمان فضایی و دبیر شورای عالی فضایی کشور افزود: این در حالی است که امید و انگیزه کافی نیز در بخش خصوصی وجود دارد به گونه‌ای که هم‌ اینک سه مجموعه فعال در حوزه فضایی در کشور به هم پیوسته و به دنبال سرمایه‌گذاری برای ساخت و پرتاب ماهواره هستند.

او گفت: همچنین برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نیز انجام شده که بر اساس آن مقرر شده است در ۱۰ سال آینده، ۳۰۰ ماهواره را به شکل منظومه پرتاب کنند.

وی افزود: آینده صنعت فضایی کشور بسیار روشن و نوید بخش است و وظیفه ما حمایت، کمک و تسهیل‌گری برای روی دادن اتفاق‌های خوب در این زمینه در کشور است.

فرصت‌های اقتصادی صنایع فضایی کشور برای بخش خصوصی شناخته شده نیست

عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس هم در این همایش بیان داشت: فرصت‌های اقتصادی صنایع فضایی کشور برای بخش خصوصی شناخته شده نیست.

یلدا راهدار افزود: امروزه انقلاب صنعتی چهارم در حال شکل‌گیری است و کشورهایی صاحب قدرت و ثروت هستند که دارای داده بیشتری باشند و بتوانند از این داده‌ها ارزش افزوده خلق کنند.

وی ادامه داد: توسعه صنعت فضایی در ایران، مسیر رو به پیشرفتی دارد و یکی از صنایع پیشران و کمک به صنایع دیگر از جمله کشاورزی و دریایی محسوب می‌شود.

او اظهار داشت: استفاده از ماهواره‌های بومی و قرار گرفتن آن در مدار زمین به هر کشوری کمک می‌کند با اطلاعات تصویری مستقل، از بحران‌های آینده مطلع شود و پیامدهای آن را مدیریت کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: اطلاعات ماهواره‌ای در زمینه بلایای طبیعی، آب و هوا و استفاده در زمینه کشتیرانی و ناوبری از اهمیت فراوانی برخوردار است و در چنین شرایطی، دستیابی به دانش ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا بیش از پیش موفقیتی راهبردی است.     

راهدار گفت: همچنین به کمک ماهواره‌ها می‌توان کل محصولات کشاورزی در نقاط هدف را رصد کرد و با توجه به میزان آب موجود، مبادرت به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درست در زمینه نوع و میزان کاشت محصولات مختلف کرد.

وی، در موردکاربرد ماهواره در هواشناسی هم اظهار داشت: تمام داده‌های هواشناسی از طریق ماهواره قابل مشاهده است و اطلاعات ماهواره‌ای مربوط به هواشناسی و پیش‌بینی بارش یا عدم بارش می‌تواند از ۱۷ تا ۲۳ درصد به اقتصاد کشاورزی کمک کرده و آن را گسترش دهد.

او افزود: در زمینه محیط زیست هم یکی از مهم‌ترین کاربردهای ماهواره، تشخیص آلودگی هوا و میزان گرد و غبار و غلظت آن در نقاط مختلف است که در همین زمینه جمع‌آوری اطلاعات در خصوص منشا گرد و خاک، سبب اتخاذ اقدامات پیشگیرانه می‌شود، ضمن اینکه ماهواره امکان رصد آلودگی و وضعیت آب، دریا و جنگل را نیز فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌ اینک دولت به دنبال کاهش تصدی‌گری خود در زمینه فعالیت‌های فضایی است اما برای ورود بخش خصوصی به حوزه فعالیت‌های فضایی نیاز به حمایت‌های اولیه دولتی هم وجود دارد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مهدی ارسالی در

      واقعاً ایران یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان،در امور فضایی میباشد. جای دارد. از مسئولان تقدیر کنیم.
      از جمله این پیشرفتها ، فضایی شدن نرخ تورم
      کاهش ارزش پول ملی به شکل فضایی
      فضایی شدن قیمت ارز و سکه و طلا و خودرو سبک وسنگین ، مسکن ، لوازم خونگی و...
      به نحوی که دیگر دست مردم به هیچ یک از انها نمیرسد‌.
      اری کشوری که در زمین نمیتواند. مشکلات اولیه اقتصادی را حل کند. دنبال حل مشکلات در فضا به صورت نقطه زن میباشد.
      نقطه بزن که فقر بیداد میکند. نقطه زن و فضا نورد.
      اینده زمینی مردم و فرزندانشان تباه شده و شما به فکر فضا و نقطه زنی هستید . افرین بر شما نقطه زن
      . زن .زن . زن . زن . زن . زن . زن . زن . زن . زن . زن
      افرین ، افرین افزین


    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه