ارسال به دیگران پرینت

گزارشی از امکانات بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا

کمبود امکانات نداریم، مردم وحشت نکنند/ دبیرکل خانه پرستار: پرستاران بیشتر در خطرند

یکی از سوالاتی که شاید این روزها زیاد در فضای مجازی پرسیده می‌شود این است که بیمارستان‌هایی که برای پذیرش مبتلایان به کرونا معرفی شده‌اند چقدر برای درمان این بیماران آمادگی دارند؟

کمبود امکانات نداریم، مردم وحشت نکنند/ دبیرکل خانه پرستار: پرستاران بیشتر در خطرند

کرونا ویروس از چند روز پیش پایش را بالاخره به ایران گذاشت و تا به این لحظه ۱۲ قربانی گرفته و دامنگیر ۶۱ نفر دیگر شده و آن‌ها را روانه بیمارستان کرده است. هر لحظه اخبار مختلفی درباره اقدامات دستگاه‌های مختلف برای پیشگیری و کنترل این بیماری منتشر می‌شود و شهر تهران با مردم ماسک پوش تغییر چهره داده است. اما سوالاتی که شاید این روزها زیاد در فضای مجازی پرسیده می‌شود این است که بیمارستان‌هایی که برای پذیرش مبتلایان به کرونا معرفی شده‌اند چقدر برای درمان این بیماران آمادگی دارند؟ امکاناتی که برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته شده کافی است؟ پرستاران و پزشکانی که در این بیمارستان‌ها به بیماران رسیدگی می‌کنند چقدر دربرابر این سرایت کروناویروس مصون هستند؟

 

امکانات بیمارستان‌ها کافی است

قبل از تشخیص بیماری در ایران، خبرهایی مبنی بر کمبود امکاناتی همچون کیت آزمایش دست به دست شد اما حسن نمکی وزیر بهداشت این شایعات را کذب خواند و گفت:  کیت تشخیص این ویروس به اندازه کافی در کشور موجود است. به اندازه کافی کیت و کارشناسان برجسته در دانشگاههای علوم پزشکی برای تشخیص بیماری داریم و از مردم می خواهیم به شایعات توجه نکنند و وزارت بهداشت هر موردی را به طور دقیق به مردم اطلاع رسانی می کند.»

نظری، سوپروایزر بیمارستان امام خمینی، یکی از بیمارستان هایی که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا معرفی شده، امکانات بیمارستان ها را برای مراقبت از بیماران مبتلا کافی می داند و می گوید: «امکانات کافی است. فعلا ما در بیمارستان امام  یکی دو تا از بخش‌ها را به این موارد اختصاص داده ایم و فعلا چیز خاصی مطرح نشده که کمبود وجود دارد.»

او ادامه می دهد: «امکانات اولیه موجود است. ماسک و دستکش و گان وجود دارد که برای استفاده پرسنل درنظر گرفته شده و برای خود مریض‌ها هم به همین شکل است. باید جایی که هستند تهویه مناسبی داشته باشد که جا به جایی هوا به نحو احسن انجام شود. پرستاران و پزشکان باید گان بپوشند و اگر لازم باشد از ماسک و عینک و دستکش استفاده کنند.»

نظری با بیان اینکه پوشیدن لباس های خاص می تواند کمک زیادی به پرسنل بیمارستان ها برای مصونیت از این بیماری کند، می گوید: «نوع ویروس به شکلی است که بعضی مواقع باید از ماسکهای فیلتردار استفاده شود که بهتر میتواند خطر را کنترل کند. البته انتقال بیماری بیشتر از طریق دهان و بینی اتفاق می‌افتد و لباس گان هم پوشیده می‌شود تا انتقال از آن اتاق به جای دیگر کمتر اتفاق بیفتد.»

او با بیان اینکه  ۴، ۵ نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان امام خمینی بستری هستند، ادامه می دهد: «ما اول آزمایش می‌گیریم و جواب آن از طریق وزارت بهداشت اعلام می‌شود و هنوز از بیمارستان ما هیچ بیمار قطعی اعلام نشده است. به دلیل تمرکز بیشتر جواب آزمایش ها به آزمایشگاه پاستور فرستاده می شود تا پاسخدهی بهتری وجود داشته باشد.»

نظری می گوید: «کمبود کیت برای بیمارستان‌ها نیست، مربوط به مراکز بهداشت است. بیمارستان فقط نمونه گیری را انجام میدهند و برای مراکز بهداشت می‌فرستند که آنها کارهای آزمایشگاهی آن را انجام دهند.»

او به مردم توصیه می کند از وحشتزدگی بپرهیزند و بی رویه به بیمارستان ها مراجعه نکنند؛ «اگر مردم به همان توصیه‌های پزشکی که در رسانه‌ها انجام می‌شود، توجه کنند نیاز به وحشت ندارد. مهمترین علامت تب و آب ریزش بینی و دردهای عضلانی است اما بیشتر با تب شروع می‌شود. بهترین درمان برای این بیماری استراحت است که هم میتواند به درمان خود فرد کمک کند و هم دیگران را از ابتلا به بیماری مصون کند. اما کسانی که علائم را مشاهده می‌کنند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

یکی از سوپروایزرهای بیمارستان ساسان هم امکانات بیمارستان ها را کافی می داند و  می گوید: «برای ما در تمام شبکه‌ها و گروه‌هایی که در آن عضو هستیم و شبکه‌های آموزشی بیمارستان مدام آموزش داده و اطلاع رسانی می‌شود. همچنین وسایل حفاظت فردی از جمله ماسک و دستکش و ... در اورژانس ما برای مواجه شدن با این بیماران در اختیار ما قرار گرفته است. ما از کسانی که علائمی شبیه این بیماری را داشته باشند، تست می‌گیریم.»

پرستاران حتما «گان» بپوشند

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار اما بیشترین قشر مورد آسیب در برابر این بیماری را پرستاران می داند و می گوید هیچکس حق ندارد در کشور به جز دکتر جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، آمار و اطلاعاتی را در خصوص بیماری کرونا اعلام کند.

او می گوید: «پرستارها خط اول ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم اند و بیشترین مواجهه را با بیماری‌ها دارند و بیشتر از همه گروه ها در خطرند. پرستاران اموزش لازم را دارند ولی باید حمایت شوند و بیمارستان‌های مربوطه هم باید اصولی را رعایت کنند.»

شریفی مقدم با بیان اینکه کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص بیماری کم بوده و به تازگی وارد شده است، ادامه می دهد: «امیدواریم که این کیت‌ها به اندازه کافی در دسترس بیمارستان‌های کشور گذاشته شود؛ چرا که هرچه زودتر بیماران تشخیص داده شوند عوارض کمتری دارد. البته با توجه به اینکه دوران نهفتگی این بیماری طولانی و دو هفته است، ممکن است فرد هیچ علامتی نداشته باشد و نتیجه کیت آزمایشگاهی آن منفی شود.»

او می گوید: «از برخی بیمارستان‌های خصوصی به ما گزارش شده است که زمانی که بیماران مشکوک به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند تا زمانی که پاسخ تست آنها نیامده و قطعی نشده است، پرستاران برای جلوگیری از ترس سایر بیماران لباس مخصوص برای جلوگیری از بیماری را نمی‌پوشند.که این میتواند به پرستاران آسیب برساند.»

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه