ارسال به دیگران پرینت

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر:

استان بوشهر با هجوم ملخ‌های صحرایی روبرو شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از عصر روز پنجشنبه یکم اسفندماه ۹ شهرستان این استان با هجوم ملخ‌های صحرایی روبرو شده است.

استان بوشهر با هجوم ملخ‌های صحرایی روبرو شده است

خسرو عمرانی  اظهار داشت: جمعیت ملخ‌هایی که امسال به استان بوشهر واردشده به‌مراتب بیش از سال گذشته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته به‌جز عسلویه و کنگان سایر شهرستان‌های این استان شامل بوشهر، دشتستان، جم، دیر، دشتی، تنگستان، گناوه و دیلم به ملخ آلوده شدند اما امسال همه شهرستان‌ها به‌جز دیلم آلوده‌شده است.

عمرانی با بیان اینکه حمله گسترده ملخ‌ها از طریق دریا به استان بوشهر همچنان ادامه دارد اضافه کرد: در سال جاری ملخ‌ها در کانون‌های جدیدی ورود کردند.

وی تصریح کرد: سال گذشته دسته‌های ملخ تنها در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر وارد شدند و ۱۰۴ هزار هکتار آلوده شدند، اما امسال علاوه بر عرصه‌های طبیعی در زمین‌های زراعی و باغی واردشده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به هجوم ملخ‌ها سطح مبارزه سه برابر سال گذشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: عملیات پایش از روز گذشته در این استان آغازشده است و به‌اندازه کافی سم تأمین و توزیع و افزون بر این هماهنگی تأمین ۲ هواپیمای سم‌پاش انجام و ۹ دستگاه سم‌پاش یو آل وی تأمین‌شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران استان بوشهر و سازمان جهاد کشاورزی و آماده‌باش همه نیروها گفت: با توجه به اینکه ملخ‌ها رفتار متغیری دارند و در کانون‌های آلوده باقی نمی‌مانند به همین دلیل بیشترین تأکید ما بر سم‌پاشی شبانه است.

عمرانی اضافه کرد: از همه کشاورزان، مردم، محیط‌بانان و سایر افراد درخواست می‌شود در صورت دیدن کانون‌های جدید آلوده به ملخ مسئولان جهاد کشاورزی منطقه خود را در جریان قرار دهند.

عمرانی اظهار داشت: دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سم‌پاشی شده است وارد نکنند بعد از پنج روز تا یک هفته اجازه دارند در این مناطق تردد کنند.

وی با بیان اینکه زنبورداران نیز باید کندوهای خود را ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دورتر از مناطق آلوده و سم‌پاشی شده مستقر کنند اضافه کرد: تلاش مجموعه استان بر این است که کمترین آسیب به مزارع، باغ‌ها و محیط‌زیست وارد شود اما رسیدن به این امر مستلزم همکاری همه آحاد جامعه است.

عمرانی با اشاره به اینکه همه ۵۰ اکیپ سال گذشته برای مبارزه با حمله ملخ‌ها آماده هستند و وارد کار مبارزه شدند یادآور شد: ملخ‌هایی که وارد استان بوشهر شده‌اند همه بالغ هستند و فرصت مبارزه ما با این دسته‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز است که آن‌ها را از بین ببریم و اوج مبارزه با ملخ‌ها در اردیبهشت سال ۹۹ است.

وی تصریح کرد: هرچه مقدار مبارزه با ملخ‌ها در این فرصت بیشتر باشد کانون‌های آلوده در فروردین و اردیبهشت کمتر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با تأکید بر اینکه مبارزه با حمله ملخ‌ها تنها از عهده یک سازمان برنمی‌آید خاطرنشان کرد: عملیات مقابله با هجوم ملخ‌ها در صورتی موفق خواهد بود که مانند سال گذشته هماهنگی و همکاری همه مردم و دستگاه‌های اجرایی را در این زمینه داشته باشیم.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه