ارسال به دیگران پرینت

در قالب یک پژوهش بررسی شد

تاثیر حنا و روغن زیتون بر زخم بستر

نتیجه تحقیقات یک محقق گویای آن است که حنا و روغن زیتون می‌تواند وسعت زخم بستر را کاهش دهد

تاثیر حنا و روغن زیتون بر زخم بستر

زهرا رفیعی  با بیان این که یکی از شایع‌ترین مشکلات در بخش مراقبت‌های ویژه، بروز زخم فشاری یا زخم بستر است، گفت: پانسمان‌هایی که بیماران دارای زخم بستر  استفاده می‌کردند هزینه بالایی دارد و از آن جایی که در گذشته تاثیر حنا بر زخم را بررسی و مشاهده کردم که حنا درجه حرارت زخم را پایین می‌آورد تصمیم گرفتیم که مقایسه‌ای میان تاثیر حنا و روغن زیتون بر زخم داشته باشیم.

این محقق افزود: این طرح در سال ۹۶-۹۵ انجام شد. به طور کلی ۱۰۸ نفر در این طرح پژوهشی شرکت داشتند. تاثیر حنا بر زخم‌های  ۳۶ نفر بررسی شد. ۳۶ نفر دیگر تحت مداخله با روغن زیتون قرار گرفتند و ۳۶ نفر نیز اعضای گروه کنترل بودند.

رفیعی با بیان این که زخم‌های بیماران در جاهای مختلف همچون پا، شانه، لاله گوش و... بود درباره حنای مورد استفاده در این مطالعه گفت: حنای خالص را به کمک کسی که فوق تخصص طب گیاهی بود تهیه کردیم. این حنا اصلا رنگ نمی‌داد و از همان بار اولی که از آن استفاده شد، مشاهده کردیم که وسعت زخم کاهش پیدا کرده است. ۲۹ نفر از ۳۶ نفر  افراد گروه مداخله با حنا، کاهش وسعت زخم را تجربه کردند. روغن زیتون هم بر بهبود زخم فشاری موثر بود اما تاثیر حنا به مراتب بیشتر بود.

به گفته‌ی مدرس دانشگاه آزاد واحد فلاورجان مقاله‌ی این طرح پژوهشی در نوامبر سال ۲۰۱۹ و در نشریه Advanced Biomedical Research منتشر شده است. الهه پورصدرا، مطهره انواری تفتی، آسیه دهقانی، مریم اقبالی و زهرا رفیعی نویسندگان این مقاله هستند.  

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه