ارسال به دیگران پرینت

پاکستان، بازار فراموش‌شده صادرکنندگان ایرانی

پاکستان همسایه شرقی ایران که در طول سال بیش‌از ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد؛ کمتر از یک‌درصد این نیاز خود را از طریق محصولات ایرانی پوشش می‌دهد.

پاکستان، بازار فراموش‌شده صادرکنندگان ایرانی

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی تهران؛ پاکستان در سال ۲۰۱۸، ۸۴ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته که از این عدد ۲۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات این کشور و ۶۰ میلیارد دلار به واردات این کشور اختصاص دارد.

با وجود مرز زمینی مشترک میان ایران و پاکستان و نزدیکی فرهنگی و اقتصادی، آمارهای تجارت میان دو کشور نشان می‌دهد که عدد بسیار محدودی صادرات و واردات میان این دو همسایه در جریان است.

براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد پاکستان در سال ۲۰۱۸ رشد ۵.۵ درصدی داشته و نرخ تورم نیز در آن ۵.۲ درصد بوده است. همچنین این کشور در سال‌های گذشته با افزایش میزان صادرات و واردات روبه‌رو بوده که در این بین سرعت بالا رفتن واردات بسیار بیشتر از صادرات بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۸ پاکستان در حوزه نفت خام و روغن حاصل از مواد معدنی قیری بیشترین واردات را داشته که ارزش آن حدودا پنج میلیارد دلار بوده است. بیشترین صادرات در این حوزه به پاکستان را امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر انجام داده‌اند.

مهم‌ترین کالای صادراتی پاکستان نیز برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده بوده که با ارزش ۱.۸ میلیارد دلار سهم ۷.۴ درصدی در صادرات این کشور داشته است.

عمده صادرات پاکستان به ایالات متحده آمریکا بوده که به تنهایی ۱۶ درصد از کل این آمار را به خود اختصاص داده است. چین، انگلستان، افغانستان، آلمان و امارات متحده عربی نیز دیگر کشورهایی هستند که بیشترین صادرات پاکستان به آنها انجام شده است.

اما چین اصلی‌ترین کشور صادرکننده کالا به پاکستان بوده است و به تنهایی حدود ۲۴ درصد از بازار پاکستان را در اختیار خود گرفته است، پس از آن امارات متحده عربی و عربستان سعودی در رتبه‌های بعدی هستند.

بررسی اصلی‌ترین شرکای تجاری پاکستان نشان می‌دهد که ایران بین آنها، جایگاه قابل توجهی ندارد.

در سال ۲۰۱۸ پاکستان حدودا ۲۲۸ میلیون دلار به ایران صادرات داشته که حدود ۰.۱ درصد از ارزش کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. ایران نیز در این سال ۳۷۴ میلیون دلار به پاکستان صادرات داشته که تنها ۰.۶ درصد از کل واردات پاکستان را شامل می‌شود.

کاغذ و مقوا اصلی‌ترین کالاهای صادراتی پاکستان به ایران را شامل شده و برخی گازهای نفتی عمده‌ترین صادرات ایران به پاکستان را تشکیل داده‌اند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه