ارسال به دیگران پرینت

مشاور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

قاچاق پوشاک ۲۳۵ هزار فرصت شغلی را در کشور از بین برده است

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: ۲۳۵ هزار فرصت شغلی در کشور به واسطه قاچاق پوشاک از دست رفته است که اقدام جدی در این حوزه را می‌طلبد.

قاچاق پوشاک ۲۳۵ هزار فرصت شغلی را در کشور از بین برده است

محمد قدیمی روز شنبه در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب باید با تمام جدیت با پدیده قاچاق مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌ها واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.

وی ادامه داد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۹۲ اجرایی شد و در آن زمان هدف تشخیص لحظه به لحظه کالای قاچاق از کالای قانونی بود.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور گفت: پیش از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیاری از کشفیات در این حوزه منجر به صدور حکم نمی‌شد و به تدریج زیر ساخت‌های قانونی و سامانه‌ای توسط دستگاه‌های متولی از قبیل راهداری، وزارت صمت و… پیاده سازی شد.

قدیمی اظهار کرد: پیش از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشتن اسناد گمرکی بر اساس ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی به عنوان زیر ساخت قانونی برخورد با کالای قاچاق مطرح بود و پس از تصویب قانون نداشتن شناسه کالا و شناسه رهگیری عنوان شد. مفهوم شناسه کالا و ضرورت آن ایجاد زبان مشترک برای توصیف کالا است.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور بیان کرد: با وجود سامانه‌های رجیستری قاچاق به سمت صفر میل کرده تنها مواردی از تخلفات خرده پا را شاهد هستیم.

قدیمی عنوان کرد: در امر مبارزه با قاچاق کالا هدف کشفیات بالا و اعمال قانون بسیار مد نظر نیست بلکه هدف اصلی تغییر رفتار افرادی است که به فعالیت در این حوزه مشغول اند.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور ضرورت مبارزه با قاچاق در سطح عرضه را مهم ارزیابی کرد و گفت: دلایلی مانند تسهیل اجرای سامانه‌ها و فرآیندهای تجاری، افزایش قدرت تشخیص کالای قاچاق از کالای قانونی، افزایش ریسک عرضه کالای قاچاق و کاهش تقاضای کالا از ابتدای زنجیره از ضرورت‌های مبارزه با قاچاق در سطح عرضه عنوان می‌شود.

قدیمی اظهار کرد: سال ۹۶ بر اساس آمار ستاد مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۲.۶ میلیارد دلار قاچاق پوشاک را شاهد بودیم و بیشترین حجم قاچاق یعنی ۲۱ درصد را در گروه‌های کالایی داشتیم.

وی گفت: با توجه به حجم واردات ثبت شده نزدیک به ۹۸ درصد پوشاک خارجی به صورت قاچاق تأمین می‌شود که حجم بسیار بالایی بوده و تاکنون ۲۳۵ هزار شغل به واسطه قاچاق پوشاک از دست رفته است و تعداد واحدهای صنفی فعال طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ از ۲۰ هزار به ۱۵ هزار کاهش یافته است.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور اظهار کرد: سهولت قاچاق، حمل آسان پوشاک، نسبت بالای حاشیه سود به فروش و ریسک پایین عرضه کالای قاچاق از جمله دلایل حجم زیاد قاچاق پوشاک و فروش آن در مراکز عرضه می‌باشد.

قدیمی گفت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک از زمستان سال گذشته در کشور آغاز شده‌است و همچنان ادامه دارد. این طرح حفظ تعادل بازار، حمایت تولیدکنندگان و اکثریت اتحادیه‌های پوشاک ایجاد فرصت شغلی را به دنبال داشته است.

وی بیان داشت: با توجه به آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۶ میزان برآورد قاچاق لوازم خانگی ۱.۶ میلیارد دلار بوده است و از دست رفتن ۵۶ هزار شغل مستقیم را به دنبال داشته است.

مشاور رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امور مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کشور اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های عمل آمده در سامانه تجارت نزدیک به ۱۳ هزار شناسه کالا مربوط تا هفته گذشته اخذ شده و بیش از ۸۰ درصد از کالاهای موجود در بازار شناسه کالا را اخذ کردند.

قدیمی گفت: اغلب فروشگاه‌ها از شناسه قانونی کالا برخوردار هستند. در ستاد مرکزی انبار قاچاق کالا و ارز کمیته‌ای در خصوص فضای مجازی تشکیل شده تا با کسانی که در این حوزه اقدام به تبلیغ و عرضه کالای غیر قانونی و قاچاق می‌کنند، جلوگیری شود.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه