ارسال به دیگران پرینت

اکسپوی 2020 دبی، فرصتی بی‌نظیر برای بازاریابی فرش دستباف ایرانی/تعرفه ورود فرش دستباف به اوراسیا صفر شد

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت رونق تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی و بازگشت جایگاه گذشته به صادرات فرش دستباف ایران در سبد کالاهای صادراتی ایران گفت: اکسپوی 2020دبی فرصتی بی‌نظیر برای بازاریابی این هنر-صنعت اصیل ایرانی است؛ چراکه 25 میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.



اکسپوی 2020 دبی، فرصتی بی‌نظیر برای بازاریابی فرش دستباف ایرانی/تعرفه ورود فرش دستباف به اوراسیا صفر شد

حسین مدرس خیابانی در کمیته فرش استان فارس که در استانداری برگزار شد، گفت: فرش در مقطعی از زمان، یکی از کالاهای مهم و میدان‌دار در حوزه صادرات غیرنفتی بوده و هر زمانی که صحبت از صادرات به میان می‌آمده است، حتما فرش به عنوان مهمترین یا حتی اولین کالای صادراتی کشور، در ذهن افراد متبادر می‌شده؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر، صادرات غیرنفتی کشور افزایش یافته و متاسفانه فرش از توسعه صادرات جا مانده و حتی در مواردی نیز، از اولویت سیاستگذاران خارج شده است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن مزایای تولید و صادرات فرش دستباف افزود: مزایای زیادی از جمله اشتغال، ارزآوری و پتانسیل تولید در سراسر کشور با حداقل امکانات را در حالی می‌توان برای هنر-صنعت فرش دستباف ایرانی برشمرد که اکنون این کالا به ویژه در حوزه اشتغال روستایی، حرف زیادی برای گفته داشته و حتی در دورافتاده ترین نقاطی از کشور به لحاظ آب و برق و زمین کشاورزی، مشکلات زیادی وجود دارد نیز، فرشبافی رونق دارد. اما این مزیت از آنجایی بیشتر حائز اهمیت قرار می‌گیرد که از مهاجرت و حاشیه‌نشینی از روستاها به سمت شهرها، جلوگیری می‌کند.

بالاترین ارزش افزوده در میان کالاهای صادراتی به فرش تعلق دارد

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ارزآوری در شرایط کنونی اقتصاد ایران، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مورد فرش دستباف، تولید با مواد اولیه داخلی است، به این معنا که تولید بسیاری از کالاهای صادراتی کشور، مستلزم ارزبری به منظور تامین مواد اولیه است، در حالیکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف در داخل تولید شده و نیازی به خروج ارز به منظور واردات مواد اولیه وجود ندارد، بنابراین صادرات این کالا نسبت به سایر کالاهای غیرنفتی، به مراتب ارزآوری بیشتری برای کشور رقم می‌زند و از این رو، باید مورد حمایت جدی واقع شود.

 

مدرس خیابانی با بیان اینکه در عین حالی که صادرات فرش می‌تواند به دلیل ارزش افزوده بالای تولید این کالا، ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد، شکل‌گیری زنجیره متعدد تولید و صادرات فرش نیز خود یک مزیت است، خاطرنشان کرد: مرکز ملی فرش ایران به موازات کارگروههای تخصصی همچون ستاد تنظیم بازار و توسعه صادرات، یک ستاد رونق تولید و حمایت از صادرات را شکل داده که دبیری آن به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف سپرده شده است، بر این اساس قرار است که این کارگروه به صورت مرتب و هفتگی تشکیل جلسه داده تا مسائل و مشکلات پیش روی تولید و صادرات فرش دستباف را از میان بردارد.

وی اظهار داشت: کارگروه توسعه صادرات به صورت مرتب، هر چهارشنبه ساعت هشت و نیم صبح و ستاد تنظیم بازار نیز به صورت مرتب و هفتگی، هر دوشنبه ساعت هشت و نیم صبح تشکیل جلسه داده و تلاش دارند تا مسائل و مشکلات پیش روی توسعه صادرات و تنظیم بازار را بررسی کرده و در مورد آن تصمیم‌گیری نمایند؛ ضمن اینکه در حوزه تشکیل کارگروه توسعه صادرات نیز، سه برش موضوعی، کالایی یا کشورهای هدف ایجاد شده تا به صورت دقیق به مسائل و مشکلات پیش روی صادرات پرداخته شود.

مدرس خیابانی ادامه داد: بر همین اساس، کارگروه رونق تولید و صادرات فرش دستباف ایران نیز در مرکز ملی فرش ایران شکل گرفته و امیدواریم بتوانیم با همراهی بخش‌خصوصی، مسائل و مشکلات پیش روی تولید و صادرات این هنر-صنعت اصیل ایرانی را از میان برداریم؛ این در حالی است که باور ما این است که اگر قرار است در کشور حرکتی به سمت توسعه و رشد رخ دهد، باید با همراهی و همگامی بخش خصوصی باشد که بر این اساس، نقطه تماس دولت و بخش‌خصوصی نیز تشکل‌ها هستند که باید نقش آنها پررنگ دیده شود.

آیین نامه های مرتبط با بیمه قالیبافان اصلاح می‌شود

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تاکید کرد: چهارشنبه هفته آینده(30 بهمن 98) قرار است که موضوع بیمه قالیبافان با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی در کارگروه رونق تولید و توسعه صادرات فرش دستباف مورد بررسی قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی آیین نامه‌های مرتبط با بیمه قالیبافان باید اصلاح شود.

وی از اختصاص 2000 میلیارد تومان منابع از سوی صندوق توسعه ملی در قالب بسته حمایت از صادرات خبر داد و گفت: بانکها نیز به همین میزان منابع در این بخش وارد کرده و قرار است که وام‌های با نرخ بهره 14 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد؛ ضمن اینکه برخی بانکها وام 6 درصد نیز به تولید اعطا می‌کنند که باید این منابع نیز به سمت حمایت از تولید و توسعه صادرات فرش دستباف هدایت شود.

مدرس خیابانی از افزایش دوره مجاز برای بازگشت ارز صادراتی از شش ماه به یکسال خبر داد و گفت: این تسهیل برای حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف، با یک نامه‌نگاری فراهم شده و بر این اساس برخی از مسائل مرتبط با حوزه فرش دستباف را می‌توان با هماهنگی و همکاری وزارت صنعت با سایر دستگاههای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حل و فصل کرد.

وی معتقد است که امروز فرش دستباف باید در اولویت پیگیری‌ها برای رونق تولید قرار گیرد، به خصوص اینکه زمانی فرش دستباف، سهم 20 درصدی از سبد صادرات غیرنفتی کشور داشته است؛ در حالیکه سال گذشته و امسال روند صادرات فرش کاهشی بوده است.

 

ضرورت تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی

مدرس خیابانی گفت: برخی صادرکنندگان فرش دستباف بر این باورند که اعمال تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا بر علیه هنر-صنعت فرش دستباف ایرانی، منجر به این شده که تمرکز بر روی صادرات به سایر بازارهای هدف نیز صورت گیرد؛ چراکه طی سال‌های اخیر، بخش عمده‌ای از صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا صورت می‌گرفته است؛ در حالیکه تمرکز بیش از حد بر روی یک بازار صادراتی، خطای بزرگی است و باید سعی شود تا تنوع بازارهای هدف صادراتی را بیشتر کرد.

وی افزود: در حال عمده صادرات ما به چند کشور محدود شده است که این خطر بزرگی است؛ پس ما در گام اول به سمت متنوع سازی سبد صادراتی کشور حرکت کردیم و باید تنوع را در بازارهای صادراتی ایجاد کرد.

مدرس خیابانی از تدوین شیوه‌نامه حمایت از ایجاد پایانه‌های صادراتی، گمرک تخصصی و فراهم نمودن سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان حوزه صادرات خبر داد و گفت: باید زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات را فراهم کرد؛ این در حالی است که تولید باید با نگاه صادراتی صورت گیرد که به این منظور بسته حمایت از صادرات نیز با این جهت گیری اجرایی خواهد شد.

حضور پرقدرت فرش دستباف ایرانی در اکسپوی 2020 دوبی

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اکسپوی 2020 امارات که از مهرماه سال 99 در دوبی برگزار خواهد شد، گفت: ایران باید حضور پرقدرتی در اکسپوی دوبی داشته باشد، چراکه این نمایشگاه که به مدت شش ماه با 25 میلیون بازدیدکننده برگزار خواهد شد، فضای بسیار مهیایی برای بازاریابی کالاهای صادراتی ایران به شمار می‌رود و در این میان، یک غرفه به مساحت 150 متر به فرش دستباف ایرانی اختصاص داده‌ایم که باید از قابلیت‌های 31 استان برای معرفی توانمندی‌های تولیدی فرش دستباف ایران و تنوع فرش‌های مناطق مختلف کشور، استفاده کرد؛ این در حالی است که بهترین نوع بازاریابی برای فرش دستباف در کنار سایر کالاهای ایرانی، در اکسپوی 2020 دوبی می‌تواند شکل گیرد.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان حوزه قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: عمده ماموریت این تفاهم‌نامه در حوزه فعالیت سفارتخانه‌ها در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی در کشورهای دنیا است؛ ضمن اینکه در قالب یک نامه بیست بندی تلاش شده تا کمک‌هایی که وزارت امور خارجه می‌تواند به صادرکنندگان کشور در سایر بازارهای جهانی داشته باشد، را به وزیر محترم امور خارجه ارسال نماییم.

مدرس خیابانی گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ایران، عمده فعالیت و ماموریت سفارتخانه‌های کشور می‌تواند از جنس اقتصادی باشد که بر این اساس فرش دستباف نیز می‌تواند از سوی سفرای ایران در سایر کشورهای دنیا، تبلیغ شده و مورد بازاریابی قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نمایشگاه دائم برای فرش دستباف ایران خواستار توجه ویژه به نمایشگاه شهر آفتاب واقع در اتوبان تهران- قم شد و گفت: در حال راه اندازی گمرک تخصصی و نمایشگاههای دائمی کالاهای تولیدی-صادراتی ایران در این مجموعه پرپتانسیل هستیم که بر این اساس، نمایشگاه دائمی فرش دستباف ایران نیز می‌تواند در این مجموعه راه اندازی شود؛ ضمن اینکه آن دسته از استان‌هایی که ظرفیت تولید و صادرات فرش دستباف دارند نیز باید از پایانه‌های صادراتی و گمرکات تخصصی بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: باید از منابع تبصره 18 قانون بودجه به منظور ایجاد زیرساختهای تجاری بهره گرفت، چراکه به موازات فراهم آوردن زیرساختهای تولیدی و صنعتی، زیرساختهای تجاری رشد نکرده اند و بنابراین کالا تولید شده ولی در ورود به بازارهای هدف صادراتی، دارای مشکل است که باید برطرف شود.

مدرس خیابانی به انعقاد تفاهم نامه جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا اشاره و خاطرنشان کرد: اطلاعات واصله نشان می‌دهد که نرخ تعرفه ورود فرش ایرانی به بازارهای اوراسیا صفر شده است؛ این در حالی است که هم اکنون موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات فرش دستباف ایرانی به روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان فراهم است؛ ضمن اینکه تفاهم نامه دوجانبه با پاکستان، اکو و کشورهای عضو دی هشت در دستور کار است تا بتوان تجارت کشور را با آنها رونق داد.

وی اظهار داشت: امروز اطلاع رسانی و بازاریابی برای فرش، بهترین خدمتی است که می‌تواند از سفارتخانه‌ها دریافت شود تا مسیر ورود فرش دستباف ایرانی را به بازارهای هدف صادراتی باز کند؛ این در شرایطی است که امروز در حوزه جلوگیری از خام‌فروشی، وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این باور است که نباید اجازه صادرات مواد اولیه و کالاهای خام را صادر کرد؛ بلکه باید صادرات مواد خام را با وضع عوارض به شدت محدود کرد.

وی به رئیس مرکز ملی فرش ایران دستور داد تا با بازنگری تفاهم‌نامه های گذشته که با دستگهاهای مختلف برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی منعقد شده، زمینه را برای رونق تولید و توسعه صادرات فراهم آورد.

مدرس خیابانی گفت: امروز صادرکنندگان توانسته‌اند در شرایط سخت تحریم، 36 میلیارد دلار به 100 کشور دنیا، کالا صادر کنند و بر این اساس، وزن کالاهای صادراتی ایران به 115 میلیون تن رسیده است. پس امروز امورات کشور از محل ارز صادراتی می‌گذرد و باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان را ارج نهاد.

وی با تاکید بر ضرورت جایگاه بافندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در تمامی رسته‌های کالایی خاطرنشان کرد: امروز بانکها 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی ارایه داده‌اند که فرش دستباف نیز باید از آنها سهمی داشته باشد؛ پس باید تلاش شود تا از این منابع بتوان به خوبی برای رونق تولید و صادرات فرش دستباف بهره گرفت.

 

منبع : خبرگزاری برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه