ارسال به دیگران پرینت

سیاست‌های مالی برای زوج‌های جوان

تحقیقات برخی از دانشمندان نشان داده است که تقریبا حدود 75 درصد از انسان‌‌ها دچار استرس های مالی هستند و تمرکز بسیار زیادی بر روی نوع درآمدزایی و چگونگی پس‌انداز کردن خود در زندگی دارند. در این میان زوج های جوان بخش عمده این 75 درصد را تشکیل می دهند که به ویژه در ابتدای زندگی خود، استراتژی های مختلفی را برای درآمدزایی و مخارج‌شان تببین می‌کنند.

سیاست‌های مالی برای زوج‌های جوان

  در واقع ایجاد استرس‌های مالی ارتباط مستقیم با اتخاذ تصمیم در زندگی مشترک دارد که کاملا آن را تحت شعاع قرار می دهد. بنابراین با ایجاد تزلزل در تصمیم‌گیری‌ها نمی توان به سوی یک مسیر صحیح و عاقلانه پیش رفت.

 

نکته جالب توجه اینجاست که این زوج های جوان درحین تحمل استرس های شدید مالی، اکثرا اشتباهات بزرگی را انجام می دهند که بعضا تاثیر ناخوشایندی را در روند زندگی آنها حتی در کوتاه مدت خواهد گذاشت. حال با این اوصاف جهت جلوگیری از ایجاد اشتباهات مالی زوج های جوان، چند نکته پیشنهاد می شود که قابل توجه و تامل خواهد بود.

 

بدهی‌های کوچک، اما مهم

 

بسیاری از زوج های جوان با ذهنیت دوران مجردی به دوران مهم و ارزشمند متاهلی وارد می شوند و از این رو زمان زیادی به طول می انجامد تا حساب و کتاب های مالی خود را با شرایط موجود خود تطبیق دهند. در دوران مجردی اکثر بدهی ها در طول زمان و به دلیل عدم وجود فشار مضاعف یک زندگی مشترک پرداخت شده و به نوعی رفع می شوند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که با تشکیل زندگی حجم این بدهی ها نیز دو برابر خواهد شد و درنتیجه شرایط برای پرداخت آن سخت‌تر می شود.

 

در اکثر مواقع زوج های جوان برای جبران برخی از مخارج زندگی خود به ویژه در ماه های ابتدایی، تصمیم به کمک گرفتن از خانواده و یا دوستان می گیرند که این امر نه تنها استرس های مالی را دوچندان می کند، بلکه شرایط سخت تری را برای جبران این کمبودها به وجود می آورد.

 

بنابراین توصیه می شود هریک از زوج های جوان به هیچ عنوان از بدهی های خود هرچند ناچیز غافل نشوند و آن را جدی بگیرند. این امر می تواند در ابتدای زندگی یک خطر جدی و البته جبران ناپذیر به شمار رود.

 

اهمیت دادن به حساب‌های شخصی  

 

مجله اقتصادی Smart Money نوشته است: طبق تحقیقات به عمل آمده حدود 64 درصد از زوج‌های جوان پول خود را در حساب های مشترک خود قرار می دهند، حدود 14 درصد حساب های مجزا و شخصی دارند و 18 درصد آنها نیز هم حساب مشترک داشته و هم حساب شخصی دارند.

 

بسیاری از افراد تصور می کنند، اگر در زندگی یکی از زوجین بدهی داشته باشد، دیگر بدهی شخصی فرد محسوب نمی شود و آن مربوط به هردو زوج خواهد بود. درصورتیکه این تفکر کاملا اشتباه است و هر شخص باید در زندگی احساس مسئولیت کرده و در کنترل خرج و مخارج خود کوشا باشد.

 

در بسیاری از موارد یکی از زوجین به دلیل یک اشتباه بزرگ، بدهی سنگینی را به بار می آورد که متاسفانه زوج دیگری هم باید خسارت آن را به دوش بگیرد. اما اگر در ابتدا زوج های جوان حساب های شخصی خود را حفظ کنند و هریک برای مخارج و پس‌اندازهای مربوط به حساب شخصی خود برنامه ریزی داشته باشند، آنگاه از بروز بسیاری از استرس ها و مشکلات سنگین مالی جلوگیری خواهد شد.

 

حتی در این شرایط زوج جوان می توانند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و عاقلانه‌تری را برای آینده مالی خود در زندگی داشته باشند. اینجاست که زوجین قادر خواهند بود با فراغ بال بیشتری به تبیین استراتزی‌های بلندمدت مالی دست پیدا کنند.

 

ایجاد بودجه خانوار

 

طبق نوشته مجله اقتصادی Smart Money، هزینه کردن دومین دلیل عادی است که زوج های جوان را به بحث و درگیری می کشاند. تحقیقات نشان داده که بسیاری از آقایان و خانم ها هزینه یکسانی دارند، اما نوع صرف کردن آن کاملا متفاوت است. خانم ها بخش اعظم پول خود را صرف خریدن پوشاک و کیف و کفش می کنند و هزینه های متوالی اما پائینی دارند.

 

در مقابل آن، آقایان هزینه های مقطعی اما بالایی دارند که از لحاظ اندازه با هزینه خانم ها برابری می کند. بنابراین در این مرحله ساده‌ترین و بهترین راه‌حل، ایجاد بودجه خانوار است که هر فردی را موظف به صرف هزینه مشخصی در طول یک ماه می‌کند و به نوعی هر کدام از زوجین پایبند این بودجه مشخص خواهند بود.

 

این برنامه به زوج های جوان کمک می کند تا دچار بحث و دعواهای مالی نشوند و از ابتدا بدانند که برای حفظ زندگی و بقای آن باید به یک‌سری قواعد و قوانین احترام بگذارند. در اینجا دیگر توقعات مضاعفی به میان نمی‌آید و هریک از زوجین شرایط را بهتر درک خواهند کرد. اهمیت دادن به ایجاد بودجه خانوار موجب می شود تا زوجین بتوانند به صرفه‌جویی و یا سرمایه‌گذاری برای یک خرید بزرگ در زندگی مشترک عادت کنند و درنهایت شرایط مساعدی را در دوران بازنشستگی برای خود فراهم آورند.

 

سرخط نهایی

 

بدهی یکی از بزرگترین دلایل دعوا و جنگ میان زن و شوهر محسوب می شود. اما تمامی این مسائل را با مراقبت از هزینه ها و نوع مخارج از همان ابتدای زندگی، می توان تحت کنترل قرار داد.

 

در واقع باید به این نکته اشاره کرد که هزینه ازجمله مواردی است که معمولا در زندگی مشترک تضاد ایجاد می کند اما هنگامیکه یک بودجه خوب و مناسب برای مخارج تعریف شود، این تضاد از بین رفته و استدلال و تصمیمات صحیح جای آن را خواهد گرفت.

 

در پایان باید این نکته را یادآور شد که بهترین زمان برای افتتاح یک حساب مشترک میان زوجین، هنگام تولد فرزندان و یا دریافت یک وام سنگین خرید مسکن خواهد بود. چرا که در این زمان احتیاج به یک برنامه‌ریزی پایدار و متوالی است که نباید از آن غافل ماند.  

منبع : اسکان نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه