ارسال به دیگران پرینت

عزم بانک مرکزی در کنترل گردش ریال

زینب مختاری: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی مصمم است جلوی گردش بی‌حساب و کتاب ریال در سیستم بانکی که با هدف پولشویی و عملیات سفته‌بازانه انجام شود را بگیرد. عبدالناصر همتی در ادامه از امهال تسهیلات معوق بانکی خبر داد و اضافه کرد: این عملیات بر اساس دستورالعمل جدید که به تصویب شورای پول‌واعتبار رسیده از ابتدای سال ۹۹ اجرا خواهد شد. او همچنین به فعالان بازار و بانک‌ها توصیه کرده است دارایی‌های غیرنقدی خود را به اوراق دولتی تبدیل کنند تا بتوانند فعالانه در بازار بین‌بانکی حضور داشته و از مزایای آن بهره‌مند شوند. همتی تاکید کرد: بانک مرکزی با قدرت، در پی تغییر کانال انتقال سیاست پولی در کنار اصلاح و سالم‌سازی ترازنامه بانک‌هاست.

عزم بانک مرکزی در کنترل گردش ریال

بانک مرکزی بر اساس قانون می‌تواند از دو نوع ابزار به‌عنوان ابزارهای مستقیم پولی بر مبنای عدم‌اتکا بر شرایط بازار و غیرمستقیم مبتنی بر شرایط بازار، برای تنظیم سیاست‌های پولی استفاده کند. ابزارهای مستقیم پولی در ایران را می‌توان کنترل نرخ‌های سود بانکی و سقف اعتباری و ابزارهای غیرمستقیم را نسبت سپرده قانونی، اوراق مشارکت بانک مرکزی و سپرده ویژه بانک‌ها نزد بانک مرکزی عنوان کرد. بانک مرکزی از بیست و هشتم دی‌ماه عملیات بازار باز در نظام بانکی را آغاز کرده تا با خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت، از این ابزار در سیاستگذاری پولی کشور استفاده کند. بانک مرکزی اعلام کرده است که اجرای این عملیات به نظام بانکی کمک خواهد کرد تا تحول عمده‌ای را در سیاستگذار و نظام سیاستگذاری پولی کشور ایجاد کند و نگرانی‌هایی را که تا به حال در مورد اضافه‌برداشت و برداشت‌های بین‌بانکی و بازار بین‌بانکی داشته است از بین ببرد. بنابر اعلام مسئولان ذی‌ربط، در‌واقع، بانک مرکزی با عملیات بازار باز به ‌سمتی خواهد رفت که آنچه در بانک‌های مرکزی مدرن جهان برای اعمال سیاست‌های پولی بدان عمل می‌شود، اجرایی شود.

دالان بانک مرکزی برای نرخ سود بین‌بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جریان عملیات بازار باز نوشته است: بانک مرکزی «دالان نرخ سود بین‌بانکی» را تعریف کرده که در آن، نرخ «کف دالان» نرخ پس‌انداز منابع بانک‌ها نزد بانک مرکزی و نرخ «سقف دالان»، نرخ تنزیل مجدد نهایی هستند. «نرخ سیاستگذاری» نیز همان نرخ میان دالان نرخ است. هدف بانک مرکزی، به ثبات رساندن نرخ مبادلات بین بانک‌ها در حول و حوش نرخ سیاستگذاری ا‌ست. همتی تاکید کرد: بدیهی‌ست بانک مرکزی تنها زمانی در بازار دخالت می‌کند که نرخ بین بانکی از نرخ سیاستگذاری «فاصله معناداری»‌ پیدا کند؛ این دخالت می‌تواند با خرید، فروش، خرید مجدد یا معکوس خرید مجدد انجام گیرد. بانک مرکزی با لحاظ‌کردن تورم هدف، نسبت به تعیین دالان نرخ سود و به تبع آن، عملیات بازار باز اقدام می‌کند.

امهال تسهیلات معوق بانکی از ابتدای سال 99

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 75درصد ریسک بانک‌ها ناشی از ریسک اعتباری ا‌ست تاکید کرد: شناسایی عوامل موثر بر ریسک اعتباری بانک‌ها مهم است و روسای شعب نقش مهمی در کنترل و کاهش آن دارند. او افزود: روسای شعب باید مشتریان را در سه حوزه مهم اطلاعات هویتی، اقتصادی و ذی‌نفع شناسایی کامل کنند. همتی اظهار کرد: مگر می‌شود یک کودک دو یا چهارساله در سال، بیش از 2000 میلیارد ریال تراکنش داشته باشد و رئیس شعبه از آن بی‌خبر باشد؟ او توجه به جریان نقدی کسب‌وکار مشتری هنگام اعطای تسهیلات را مهم دانست و بیان کرد: نباید به بهانه داشتن وثیقه، اعتبارسنجی مناسب انجام نگیرد. مهم بررسی مدل کسب‌وکار و جریان درآمدی و نقدی بنگاه در هنگام اخذ تسهیلات است. او با اشاره به اینکه امهال تسهیلات معوق بانکی از ابتدای سال آینده انجام می‌شود تاکید کرد: موضوع امهال معوقات بنگاه‌های تولیدی بسیار مهم است. مشکلات کلان اقتصادی کشور، برخی تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و بانک‌ها باید با ستاد تسهیل استان‌ها در جهت کمک به تولیدکنندگان همراهی کنند.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه