ارسال به دیگران پرینت

وزیر دفاع آمریکا: اقدامات ما علیه ایران، بازدارندگی را احیا کرد

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پنج‌شنبه مدعی شد که واشنگتن توانسته در برابر ایران در غرب آسیا بازدارندگی ایجاد کند.

وزیر دفاع آمریکا: اقدامات ما علیه ایران، بازدارندگی را احیا کرد

اسپر که در دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌الملل دانشگاه «جان هاپکینز» صحبت می‌کرد، در تشریح تهدیدهای پیش روی آمریکا، از چین و روسیه به عنوان «قدرت‌های تجدیدنظرطلب» یاد کرد و سپس گفت: «ما همچنین با تهدید مداوم علیه کشورهای سرکشی مانند ایران و کره شمالی روبرو هستیم، که این امر هوشیاری مداوم ما را می‌طلبد. به عنوان نمونه، اقدامات اخیر ما علیه رژیم ایران، بازدارندگی را در آن منطقه احیا کرد و این پیام را فرستاد که ایالات متحده در برابر تهدید شدن نیروها و منافعش بیکار نمی‌نشیند.»

در بخش دیگری از این نشست، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره نحوه برخورد با چالش‌های پیش روی آمریکا در غرب آسیا در عین تمرکز بر مقابله با روسیه و چین، گفت: «همانطور که وزیر [دفاع اسبق] [دونالد] رامسفلد گفته، شما با جهانی آنطور که هست سر و کار دارید، نه جهانی که می‌خواهید باشد. و جهانی که من با آن روبرو هستم، ایران را هم شامل می‌شود. [ایرانی] که از زمان انقلاب در ۴۰ سال گذشته پشتیبان فعالیت‌های شرارت‌بار در سرتاسر خاورمیانه بوده است.»

متحدان ایران در سرتاسر جهان حضور دارند

وی با بیان اینکه ایران و متحدانش از آفریقا گرفته تا افغانستان و «قطعا در سرتاسر جهان» حضور دارند، گفت: «آن‌ها دارند ما را می‌آزمایند و بسیار فعال هستند و در سرتاسر خاورمیانه آشوب ایجاد می‌کنند. بنابراین، چالش من آنجا این است که [اولا] ما به شرکا و متحدان خود اطمینان دهیم، [ثانیا] به شکست پایدار داعش در سوریه و مناطق دیگر ادامه دهیم و شماره سه، اینکه ما در برابر رفتار بد ایران، بازدارندگی ایجاد کنیم.»

اسپر گفت او تلاش می‌کند تا ضمن حفظ «تعداد صحیح نیرو» در غرب آسیا، به سمت تحقق اهداف راهبرد دفاع ملی آمریکا که از چین و روسیه به عنوان تهدیدات اصلی یاد کرده، حرکت کند. وی افزود: «علاوه بر این، باید اشاره کنم که روسیه و چین در خاورمیانه هم حضور دارند، بنابراین یک عنصر رقابت نیز در آن منطقه وجود دارد که من باید به دقت به آن توجه داشته باشم.»

یکی از مؤثرترین فرماندهان میدانی ایران را حذف کردیم

در بخش دیگری از این نشست، از وزیر دفاع آمریکا درباره ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سؤال شد. خبرنگار با بیان اینکه ترور یک چهره محبوب ایرانی، بسیاری را در واشنگتن متعجب کرد، از اسپر سؤال کرد که انجام این ترور چه «منفعت راهبردی بلندمدتی» داشته است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «خوب، منفعت بلندمدت راهبردی این است که ما او را که یک فرمانده میدانی، یکی از مؤثرترین فرماندهان بود را از میدان نبرد، از زمین بازی، حذف کردیم.»

اسپر در ادامه با بیان اینکه سردار سلیمانی در فهرست «تروریسم» آمریکا قرار داشته و «دستش به خون صدها آمریکایی آغشته بود»، گفت: «این [حمله] برای من تصمیم ساده‌ای بود، همینطور برای رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح. دست او به خون آغشته بود، از جمله در حمله روز ۲۷ دسامبر که سپاه پاسداران پشت آن بود. و او فعالانه برای حمله بعدی برنامه‌ریزی می‌کرد.»

وی افزود: «بنابراین، فکر می‌کنم حذف کردن او از میدان نبرد، حذف کردن این فرمانده میدانی، پاسخ خوبی به رفتار بد ایران و اقدامات فردی او در طول سالیان سال بود.»

ادعای دوباره اسپر درباره نقش ایران در حمله روز ۲۷ دسامبر (۶ دی ماه) به پایگاه «K1» عراق در حالی مطرح می‌شود که روزنامه «نیویورک‌تایمز» امروز در گزارشی، نوشت مقام‌های نظامی و اطلاعاتی عراق معتقدند که گروه «کتائب حزب‌الله» که واشنگتن آن را مورد حمایت ایران می‌خواند، در آن حمله که به مرگ یک آمریکایی منجر شد، هیچ نقشی نداشته است.

به گفته این مقام‌ها، این موشک‌ها از بخش سنی‌نشین «کرکوک»، یعنی جایی که گروه تروریستی «داعش» در آن فعالیت گسترده‌ای دارد، انجام گرفته است. حضور داعش و گروه‌های افراط‌گرا در کرکوک، این منطقه را به محلی خصم‌آلود برای کتائب حزب‌الله تبدیل کرده و به همین دلیل این گروه از سال ۲۰۱۴ در کرکوک حضور نداشته است.

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود که دلیل ترور سردار سلیمانی این بوده است که تهران در حال برنامه‌ریزی برای حمله به چهار سفارتخانه آمریکا بوده است. این ادعا به حدی از واقعیت دور بود که اسپر نیز چند روز بعد آن را تکذیب کرد و گفت اطلاعاتی که این اظهارات را تأیید کند، در اختیار ندارد. پایگاه «دیلی بیست» نیز در گزارشی اختصاصی نوشته است که ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در صدد حمله به چهار سفارت آمریکا بوده، حتی مشاوران ترامپ را هم متعجب کرده است.

حرکت آمریکا به سمت فناوری‌های تازه برای مقابله با روسیه و چین

وزیر دفاع آمریکا در ادامه چین را به «سرقت معنوی» و روسیه را به راه انداختن «جنگ ترکیبی» متهم کرد و مدعی شد که این دو کشور با هدف افزایش نفوذ خود در جهان، «آن هم به هزینه کشورهایی که به قانون پایبند هستند»، حاکمیت کشورهای همسایه خود را نقض می‌کنند.

وی گفت پنتاگون برای مقابله با تهدیدات، همزمان سه هدف را پیگیری می‌کند: ۱. تبدیل نیروهای نظامی ایالات متحده به یک نیروی نظامی مرگ‌آورتر؛ ۲. گفت‌وگو با کشورها و خلق شرکای تازه و ۳. اعمال اصلاحات با هدف افزایش کارایی و پاسخگویی.

اسپر همچنین از فناوری هایپرسونیک، فناوری ابری، اینترنت نسل پنجم، برنامه‌های دفاعی و تهاجمی سایبری و نیروی فضایی، به عنوان ابزارهایی یاد کرد که واشنگتن تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در آن‌ها، توان نظامی خود را بیش از پیش افزایش داده و با روسیه و چین که در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، رقابت کند.

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که تلاش واشنگتن برای تقویت هرچه بیشتر توان نظامی، با هدف جلوگیری از بروز جنگ و در چارچوب راهبرد «صلح از طریق قدرت» است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه