ارسال به دیگران پرینت

دژپسند تکلیف مالیات بر سود سپرده را روشن کرد

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در صورت تصویب مجلس آمادگی اجرای دریافت مالیات از واحدهای مسکونی لوکس و خودروهای لوکس را داریم .

دژپسند تکلیف مالیات بر سود سپرده را روشن کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دونین نشست خود بر نمایندگان رسانه های گروهی  در خصوص زمان افزایش پایه‌هلی مالیاتی و دریافت مالیات بر عایدی سرمایه گفت: اجرای این قانون به سال آینده می‌رسد و با توجه به اینکه ابزار مالیاتی بسیار خیلی است، پیشبینی کرده این دو سال پس از تصویب قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم ، اجرای آن آغاز شود .

لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف

وی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف وند دارد یا خیر؟ گفت: در آخرین جلسه مجمع که من شرکت داشتم تصمیم گیری در این خصوص به آینده موکول شد، اجلاس اف‌ای‌تی‌اف اما در ۲۷ بهمن تا دو اسفند برگزار می‌شود و در اجلاس مقدماتی نماینده ما تشریح کرد که از ۴۱ مورد ابلاغی ۳۶ مورد اجرایی شده و طبیعتا با همین توضیح تلاش داریم مانع از ورود به لیست سیاه شویم . 

او در جواب این پرسش که آیا وزرا در این خصوص نامه‌ای به رهبری نوشته‌اند یا خیر؟ گفت:مقام رهبری عالی‌ترین مقام در ایران است و طبیعتا اگر موردی وجود داشته باشد وزرا فردی یا جمعی نامه نگاری خواهند کرد.

مالیات از سود سپرده

وی درباره دریافت مالیات بر بود سپرده‌های بانکی تیز توضیح داد:از اصل و اساس این پیشنهاد از سوی ما ارائه نشده است چرا که اگر سود سپرده سرمایه تلقی شود در دوره‌های تورمی که با کاهش ارزش مواجه می‌شود، تکلیف چیست؟ 

وی گفت: مالیات ابزار حساسی است و نباید چون چکش بر سر هر چیز کوبیده شود ، اگر سپرده ها راهی بازارهای موازی جون طلا و ارز و ...شوند مضرات زیادی به بار می‌آورند و از این رو می‌گویم دریافت مالیات از سود سپرده بانکی منتفی است. 

وابستگی به نفت کم شد 

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه وابستگی بودجه به نفت را همه می‌دانیم و از ابتدای انقلاب به دلیل قلت درآمدهای مالیاتی، عمده اتکا به منابع حاصل از نفت بود، اظهار داشت: زمانی که دولت تصمیم گرفت اتکا به نفت را کاهش دهد جنگ تحمیلی آغاز شد و نتوانست اهداف خود را پیش ببرد. همچنین تکانه سال ۶۴ در حوزه نفت، دولت را ناچار کرد در سال ۶۷، ۵۰ درصد بودجه را از طریق استقراض از نظام بانکی تأمین کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بعد از جنگ به اشکال مختلف مساله جدایی از نفت اعلام شد تا اینکه در سال ۷۵ رهبری خواستار این موضوع شدند و اگرچه این هدف هرگز فراموش نشد اما با توجه به نیازهای مختلف، مسیر طی شد تا اینکه طی سنوات اخیر، جدایی نفت از بودجه جدی‌تر دنبال شد.

وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی سالم‌ترین و تمیزترین جایگزین درآمد نفتی است، گفت: مالیات مستقیم نیز تمیزترین نوع مالیات ستانی است که طی سال‌های اخیر نیز برنامه‌های ویژه‌ای در سازمان امور مالیاتی در دستور کار قرار گرفت تا اینکه امروز درآمدهای مالیاتی توانست بخشی از نیاز دولت به درآمد نفتی را تأمین کند.

دژپسند افزود: شاید بگویند که فشار باعث توجه به افزایش درآمد مالیاتی شد اما مهم نیست؛ زیرا امروز هیچ استقراضی برای تأمین بودجه از نظام بانکی صورت نگرفته و درآمدهای مالیاتی به مرحله‌ای رسیده که می‌توانیم بگوییم که بخشی از نیازهای دولت را تأمین می‌کند.

وزیر اقتصاد گفت: بهره مندی از عرضه اوراق و استفاده از بازار بدهی از دیگر روش‌های تأمین مالی بود. تا به امروز برای بازپرداخت اوراق حتی یک ساعت هم با تأخیر مواجه نبودیم. اعتبار اسناد خزانه و اوراق دولتی خوش درخشید.

آخرین وضعیت صادرات غیر نفتی

وی با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی از دیگر موضوعات مدنظر ما بود، گفت: دشمن در مقام انسداد این شیوه تأمین مالی برامداما در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۷، فقط ۳ درصد کاهش ارزشی داشت و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشت.

دژپسند تاکید کرد: اصلاح ارزش پایه صادراتی موجب کاهش ارزش صادرات شد آن هم برای اینکه صادرکنندگان کمتر در معرض فشار قرار گیرند. به طور متوسط گمرک ۳۰ درصد ارزش پایه را کاهش داد و در واقع به رقم این عدد، فقط کاهش ۳ درصدی در صادرات داشتیم. در واقع اگر عملیات را همگن کنیم باید رشد مثبت ۷ درصدی را برای صادرات لحاظ کنیم.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه