ارسال به دیگران پرینت

۱۰ قانون پروتکل سلطنتی که هری و مگان مارکل دیگر مجبور به رعایت‌شان نیستند

هری، نوه ی ملکه بریتانیا و همسرش مگان مارکل، مدتی قبل در اقدامی ناگهانی به طور رسمی از تصمیم خود برای کناره گیری از مقام خود به عنوان اعضای ارشد خاندان سلطنتی بریتانیا خبر دادند. این خبر گرچه ابتدا خاندان سلطنتی و طرفداران شان را در شوک فرو برد اما در نهایت کاخ باکینگهام در بیانیه ای موافقت ملکه با تصمیم این زوج را اعلام کرد.

۱۰ قانون پروتکل سلطنتی که هری و مگان مارکل دیگر مجبور به رعایت‌شان نیستند

این کناره گیری بدان معنی است که هری و مگان مارکل دیگر ملزم به انجام وظایف سلطنتی ای نیستند که مقام شان به عنوان اعضای ارشد خاندان ایجاب می کرد. همانطور که می دانید در خاندان سلطنتی بریتانیا قوانین و مقررات مشخصی موسوم به پروتکل سلطنتی وجود دارد که اعضای خاندان ملزم به رعایت آن ها هستند.

حالا می خواهیم ببینیم با جدایی از خاندان سلطنتی، این زوج دیگر مجبور به رعایت کدام قوانین پروتکل سلطنتی نیستند.

۱- می توانند طرفداران شان را در آغوش بگیرند و ببوسند

هری و مگان مارکل پروتکل سلطنتی

 

طبق پروتکل سلطنتی، اعضای خاندان سلطنتی نباید با مردم عادی تماس فیزیکی داشته باشند. چون این کار می تواند امنیت آن ها را به خطر اندازد. در واقع اگر کسی بتواند آن ها را لمس کند، این بدان معنی است که در فاصله ی بسیار نزدیکی از آن ها قرار گرفته.

البته این قانون در گذشته هم مانع از آن نشده بود که هری و مگان طرفداران شان را در آغوش بگیرند یا ببوسند، به ویژه زمانی که با کودکان رو به رو می شدند.

۲- می توانند امضا دهند

اعضای خاندان سلطنتی از امضا دادن منع شده اند. آن ها تنها اجازه دارند اوراق رسمی ای که با اجازه ی ملکه تهیه شده اند را امضا کنند. این قانون برای جلوگیری از جعل شدن امضای آن ها در نظر گرفته شده.

البته مارکل این قانون را قبلاً یک بار زیر پا گذاشته بود. در سال ۲۰۱۸ او دفترچه ی امضای یک دختر ۱۰ ساله را برایش امضا کرد.

۳- مارکل می تواند بازیگری را از سر گیرد

مگان مارکل در نمایی از سریال «دادخواست ها» (Suits)

مارکل قبل از وصلت با خاندان سلطنتی در سال ۲۰۱۸، نقشش «ریچل زین» را در سریال «دادخواست ها» (Suits) رها کرد.

او به عنوان یک دوشس اجازه نداشت در حالی که پول های مالیات دهنگان بریتانیایی را دریافت می کرد، درآمد شخصی ای هم برای خود داشته باشد.

هری چندی پیش همین مسأله را یکی از دلایل تصمیم او و همسرش برای کناره گیری از خاندان سلطنتی بریتانیا عنوان کرد.

هری گفته او و همسرش امیدوار بودند بتوانند بدون دریافت پولی از سرمایه ی عمومی، به خدمت خود به ملکه و جامعه ادامه دهند اما این کار با وجود داشتن مقام ارشد در خاندان سلطنتی میسر نبود.

نشریه ی تایمز اعلام کرده مارکل یک قرارداد صداپیشگی با شرکت دیزنی امضا کرده که قرار است دستمزد آن به جای آنکه به مارکل تعلق گیرد، به یکی از سازمان های حامی حقوق حیوانات اهدا شود. این می تواند یکی از کارهایی باشد که مارکل تصمیم دارد بعد از جدایی از خاندان سلطنتی به آن مشغول شود.

۴- دیگر ملزم نیستند به عنوان نماینده ی ملکه در مراسم های رسمی شرکت کنند

بعد از آنکه هری و مگان از تصمیم خود برای کناره گیری از مقام خود به عنوان اعضای ارشد خاندان سلطنتی خبر دادند، کاخ باکینگهام طی بیانیه ای از موافقت ملکه با تصمیم آن ها خبر داد. طبق این بیانیه، هری و مگان دیگر ملزم به انجام وظایف سلطنتی خود نیستند و پولی که از سرمایه ی عمومی به خاطر انجام این وظایف دریافت می کردند دیگر به آن ها تعلق نخواهد گرفت.

دوک و دوشس ساسکس قبلاً وظیفه داشتند هنگام سفر به کشورهای تحت الحمایه ی بریتانیا یا در مراسم های مهم رسمی به عنوان نماینده ی ملکه ی بریتانیا حضور داشته باشند.

۵- مجبور نیستند برای فرزند بعدی شان مراسم غسل تعمید برگزار کنند؛ اگر هم این کار را انجام دهند احتمالاً آن را طبق سنت های سلطنتی برگزار نمی کنند

 

مراسم غسل تعمید نوزادان خاندان سلطنتی بریتانیا یکی از سنت های مهم و قدیمی این خاندان است و هری و مگان هم این مراسم را برای فرزند خود، آرچی، برگزار کردند.

آرچی در این مراسم همان لباس غسل تعمید سنتی خاندان سلطنتی را به تن داشت که پیش از آن، سه فرزند پرنس ویلیام و کیت میدلتون هم با آن غسل تعمید داده شده بودند.

این لباس نمونه ی تقلیدی از لباس غسل تعمیدی است که به دستور ملکه ویکتوریا در سال ۱۹۴۱ دوخته شده بود. لباس اصلی به تن چندین و چند نسل از نوزادان خاندان سلطنتی رفته بود. نمونه ی تقلیدی لباس که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، در سال ۲۰۰۴ به دستور ملکه الیزابت دوم دوخته شد تا لباس تاریخی که دیگر وضعیتی آسیب پذیر پیدا کرده بود، محفوظ بماند.

آرچی هم مانند عموزاده هایش با آب رود اردن غسل تعمید داده شد که گفته می شود محل غسل تعمید حضرت مسیح به دست یحیای تعمید دهنده بوده.

۶- دیگر نه با «اعلیحضرت» و «علیاحضرت»، بلکه فقط با اسم خودشان خطاب می شوند

البته مگان و هری قبل از ترک خاندان سلطنتی، خود این کار را شروع کرده بودند.

اینطور که گفته می شود این زوج در زمان سفرشان به آفریقا از اینکه به اسم کوچک شان خطاب شوند خوشحال می شدند.

این با قوانین سلطنتی که خطاب کردن اعضای خاندان با عناوین «اعلیحضرت» و «علیاحضرت» الزامی می داند، در تناقض آشکار بود. علاوه بر این می توان زنان خاندان را با «مادام» (Ma’am) و مردان خاندان را با «سِر» (Sir) خطاب کرد.

۷- می توانند در ملأعام به یکدیگر ابراز علاقه کنند، گرچه پیش از این هم خجالتی از انجام این کار نداشتند

بوسه و در آغوش کشیدن یکدیگر در انظار عمومی در خاندان سلطنتی کار ناپسندی محسوب می شود، اما دوک و دوشس ساسکس چنین نظری ندارند. آن ها همیشه دست های همدیگر را می گیرند و مکرراً یکدیگر را در آغوش کشیده اند و حتی یک بار بعد از برد تیم هری در یک مسابقه ی خیریه ی چوگان، او و همسرش این برد را با یک بوسه جشن گرفتند.

تیم روک، عکاس بخش خاندان سلطنتی سایت Shutterstock گفته با اینکه چندین دهه است که از خاندان سلطنتی عکاسی می کند اما این میزان علاقه را میان هیچ زوج سلطنتی دیگری ندیده و آن ها در مقایسه با پرنس ویلیام و کیت میدلتون علاقه ی خود به یکدیگر را بسیار بیشتر در ملأعام نشان می دهند. به گفته ی روک البته یکی از دلایل این مسأله می تواند فشاری باشد که بر روی پرنس ویلیام به عنوان یکی از پادشاهان بعدی بریتانیا وجود دارد چون پرنس ویلیام و کیت میدلتون به ندرت دست در دست هم دیده می شوند اما دوک و دوشس ساسکس چه دوربینی حضور داشته باشد و چه نه، دست یکدیگر را می گیرند.

۸- دیگر مجبور به رعایت سنت «هرگز گله نکن، هرگز توضیح نده» نیستند

این رویه را اولین بار الیزابت، ملکه ی مادر، بعد از تبدیل شدن به همسر پادشاه در سال ۱۹۳۶، در پیش گرفت و آن را برای دخترش، ملکه الیزابت دوم، هم به ارث گذاشت. الیزابت دوم این سنت را سفت و سخت دنبال کرده.

دوک و دوشس ساسکس این سنت را در آخرین ماه های فعالیت شان به عنوان اعضای اصلی خاندان سلطنتی زیر پا گذاشتند. آن ها در مستندی که درباره ی تور آفریقای این زوج بود، در اظهاراتی احساسی در مورد لطماتی که زندگی سلطنتی به سلامت روان آن ها وارد کرده بود صحبت کردند.

مگان گفته بود تلاشش را برای وفق دادن خود با سبک و سیاق زندگی سلطنتی کرده اما فکر می کند تأثیرات درونی آن احتمالاً بسیار آسیب زننده است.

نحوه ی ارتباط هری و مگان با طرفداران شان هم توسط دفتر مطبوعاتی کاخ باکینگهام مدیریت می شد. وظیفه ی این دفتر، انتشار اطلاعیه های رسمی این زوج و تأیید بیانیه هایی بود که آن ها از طریق اینستاگرام رسمی شان منتشر می کردند.

کناره گیری هری و مگان از مقام خود به عنوان اعضای ارشد خاندان سلطنتی بدین معنی است که آن ها دیگر با تیم مطبوعاتی کاخ باکینگهام همکاری نخواهند داشت (یا دست کم به آن میزانی که قبلاً بود). اینطور که گفته می شود این زوج بیانیه ی خود برای اعلام جدایی شان از خاندان سلطنتی را بدون رضایت یا اطلاع کاخ باکینگهام در اینستاگرام شان منتشر کرده بودند.

۹- مارکل می تواند دوباره به همان سبک و سیاق دوران پیش از وصلتش با خاندان سلطنتی لباس بپوشد

مارکل از زمانی که به دوشس ساسکس تبدیل شده، لباس های رسمی زیادی مطابق با قوانین پوشش خاندان سلطنتی پوشیده. اما حالا که او دیگر عضو اصلی خاندان سلطنتی بریتانیا نیست، احتمال دارد از این به بعد او را با لباس های غیر رسمی تری مثل شلوار جین و کت ببینیم.

۱۰- هری هم ممکن است پوشش غیر رسمی تری پیدا کند

هری بارها و بارها در مراسم ها و موقعیت های مختلف با همان کت و شلوار خاکستری همیشگی اش دیده شده و در مراسم های خاصی پوشش رسمی تری هم داشته.

با این حال، او هم از این به بعد مانند مگان در اینگونه مراسم های رسمی شرکت نخواهد کرد و بنابراین مجبور نیست قوانین پوشش سفت و سخت خاندان سلطنتی بریتانیا را رعایت کند.

 

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه