ارسال به دیگران پرینت

همکاری انگلیس و اروپا درباره ایران پس از برگزیت نیز ادامه دارد.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه در توضیح سیاست‌های این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا گفت، همکاری با اروپا در زمینه مسائل ایران ادامه خواهد داشت.

همکاری انگلیس و اروپا درباره ایران پس از برگزیت نیز ادامه دارد.

راب در مصاحبه با «اندرو مار» مجری شبکه «بی‌بی‌سی»، ضمن رد استقرار پست‌های بازرسی مرزی و دستور دولت انگلیس برای فاصله گرفتن سفرای این کشور از سفرای اتحادیه اروپا گفت از زمان خروج از این اتحادیه، منافع انگلیس در اولویت هستند. راب افزود: «با خروج از اتحادیه اروپا ما وارد فاز جدیدی از روابط شده‌ایم نه این‌که به پایان آن رسیده باشیم. اما همانطور که در خصوص مسائلی مانند ویروس کرونا و [مذاکره با] ایران شاهد بودیم، همچنان به همکاری با اروپایی‌ها ادامه خواهیم داد». رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس همچنین در مصاحبه با اسکای نیوز گفت، انگلیس از اتحادیه اروپا انتظار دارد توافق تجاری مشابه کانادا را پیشنهاد کند که در آن خبری از «هماهنگی بالا» با قوانین بروکسل نباشد. ساعت ۲۳:۰۰ جمعه سی‌ویکم ژانویه به وقت لندن (مصادف با ساع

ت ۰۲:۳۰ بامداد شنبه اول فوریه به وقت تهران) دولت انگلیس پس از سه سال و نیم مجادله، اختلاف و مذاکره سرانجام به حضور خود در اتحادیه اروپا پایان داد. طبق توافقی که میان «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس و سران اتحادیه اروپا حاصل شده، از ۱ فوریه لغایت پایان دسامبر ۲۰۲۰ طرفین وارد «دوره انتقالی» خواهند شد. این به معنای آن است که اکثر قوانین اتحادیه اروپا از جمله حقوق شهروندان اتحادیه اروپا برای زندگی و کار در انگلیس کماکان لازم‌الاجرا خواهند بود. انگلیس پیش از اجرای برگزیت، به همراه دو عضو دیگر اتحادیه اروپا شامل فرانسه و آلمان، روسیه، چین و آمریکا توانستند در زمینه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، با تهران به توافق برسند.

با این حال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خروج کشورش از این توافق را به‌صورت یک‌جانبه اعلام کرد و طرف‌های اروپایی را نیز برای لغو آن تحت فشار قرار داد. ایران در پاسخ به این اقدام، در گام‌هایی دوماهه از تعهدات هسته‌ای خود کاست، اما اعلام کرد این گام‌ها برگشت‌پذیر هستند. راب روز جمعه در دیدار یا «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود خواستار بازگشت ایران به برجام شد و در خصوص تبعیت ایران از قوانین بین‌المللی ابراز امیدواری کرد. او گفت: «می‌خواهیم با ایران به توافق گسترده‌تری برسیم»

 

منبع : نور نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه