ارسال به دیگران پرینت

با خطرات پنهان «چپ دستی» آشنا شوید

از میان جمعیت میلیاردی انسان های روی زمین فقط حدود ۱۰ درصد چپ دست هستند. چپ دست ها از ابتدای زندگی با مشکلات زیادی رو به رو هستند، چرا که نه تنها باورهای نادرستی در مورد آن ها وجود داشته بلکه همه چیز در دنیا باب میل راست دست ها طراحی می شود و همین مسأله همواره دردسرهایی برای چپ دست ها ایجاد کرده.

با خطرات پنهان «چپ دستی» آشنا شوید

البته تحقیقات نشان داده چپ دست ها در مقایسه با راست دست ها از برتری هایی هم برخوردارند، مثلاً ممکن است راننده های بهتری باشند، دستخط بهتری با دست غیر مسلط خود دارند، در بعضی ورزش ها بهتر هستند، در ریاضیات عملکرد بهتری دارند، شانس بهبودی بعد از سکته های مغزی در آن ها بیشتر است و عملکرد بهتری در کار با دست غیر مسلط خود دارند.

اما پژوهش ها نشان می دهد چپ دستی با خطراتی هم در خصوص سلامت فرد همراه است. حالا این سؤال پیش می آید که چه چیزی در چپ دست ها آن ها را در برابر چنین ریسک هایی آسیب پذیرتر می کند؟ در واقع میان این خطرات و چپ دستی ارتباط وجود دارد، اما این بدان معنی نیست که چپ دستی خود باعث بروز این مشکلات می شود.

در ادامه به ۱۰ ریسکی می پردازیم که سلامت چپ دست ها را تهدید می کند.

مرگ زودرس

 

خطرات پنهان چپ دستی

تحقیقات نشان داده افراد چپ دست اغلب عمر طولانی ای ندارند، احتمالاً به این دلیل که آن ها تلاش دارند راه خود را در دنیایی باز کنند که برای راست دست ها طراحی شده. همه چیز، از آن صندلی های تکی مخصوص راست دست ها که سر کلاس های درس از آن ها استفاده می شود گرفته تا نحوه ی ساخت خودروها، چپ دست ها را در شرایط سختی قرار می دهد. در حقیقت، محققان پی برده اند که احتمال مرگ در سوانح رانندگی در چپ دست ها ۵ برابر بیشتر از راست دست ها است.

ابتلا به اختلالات روانی

اگر چپ دست هستید این بدان معنی است که ریسک بروز بعضی از اختلالات روانی جدی در شما بیشتر است. در سال ۲۰۱۳ محققان در پژوهشی، چپ دستی و راست دستی بیماران یک بیمارستان روانی را مورد بررسی قرار دادند. این پژوهش نشان داد ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به شیزوفرنی چپ دست بودند، با اینکه فقط ۱۰ درصد از جمعیت کل بیماران بیمارستان چپ دست بودند. طبق تحقیقات، میان چپ دستی و دیسلکسی یا خوانش پریشی و همینطور اختلال بیش فعالی-کم توجهی هم ارتباط وجود دارد.

ابتلا به سرطان پستان

همه ی ما، چه زن و چه مرد، باید به طور مرتب پستان های خود را معاینه کنیم، اما اگر چپ دست هستید این معاینات در مورد شما از اهمیت بیشتری برخوردار است. محققان پی برده اند ریسک ابتلا به سرطان پستان در چپ دست ها در مقایسه با راست دست ها، به ویژه بعد از یائسگی بیشتر است.

ضعف در دوران مدرسه

اگر چپ دست هستید و در مدرسه مشکلاتی داشتید، باید بدانید که تنها نیستید. تحقیقی در سال ۲۰۰۹ مشاهده شد عملکرد تحصیلی کودکان چپ دست اغلب به خوبی همسن و سالان راست دست شان نبود. چپ دست ها در مهارت هایی مثل خواندن، نوشتن، رشد اجتماعی و واژگان، نمره ی کمتری داشتند. کودکان چپ دست در متغیرهایی مثل وضعیت اجتماعی-اقتصادی و شرکت والدین در امور تحصیلی هم نمره ی پایین تری به نسبت راست دست ها داشتند.

اختلال در خواب

طبق تحقیقات، ریسک بروز اختلال حرکت اندام در افراد چپ دست بیشتر است. تکان خوردن دست ها و پاها در حین خواب، نشانه های این اختلال هستند.

 اختلال استرسی پس از آسیب روانی

در پژوهشی مشاهده شد احتمال بروز نشانه های اضطراب پس از آسیب روانی، بعد از تماشای کلیپ هایی از فیلم های ترسناک در چپ دست ها بیشتر از راست دست ها بود. به علاوه، ممکن است افراد چپ دست در حین و بعد از تماشای یک فیلم ترسناک، احساسات منفی ای تجربه کنند.

پایین بودن درآمد

اگر چپ دست هستید این می تواند به این معنی باشد که شما به اندازه ی راست دست ها درآمد نخواهید داشت. در تحقیقی مشاهده شد درآمد افراد چپ دست حدود ۹ تا ۱۹ درصد کمتر از همکاران راست دست آن ها بود. به علاوه، احتمال ترک تحصیل در چپ دست ها بیشتر است.

مشکلات روحی

اگر چپ دست هستید و تا به حال برایتان پیش آمده که احساس کرده باشید تا مدت ها تحت تأثیر یک مشاجره یا تجربه ای منفی بوده اید، ممکن است چپ دستی تان در این مسأله نقش داشته باشد. طبق تحقیقات افراد چپ دست بیشتر مستعد درگیری با احساسات منفی هستند و به وقت بیشتری برای پردازش احساسات خود نیاز دارند.

مصرف الکل

محققان در گذشته اعتقاد داشتند چپ دست ها بیشتر از راست ها مستعد اعتیاد به الکل هستند. گرچه این ارتباط تا به حال در پژوهشی به اثبات نرسیده، اما از قرار معلوم افراد چپ دست اغلب الکل بیشتری می نوشند. در تحقیقی بر اساس اظهارات شرکت کنندگان مشاهده شد چپ دست ها بیشتر از راست دست ها الکل می نوشیدند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • عبدالله قحطان ارسالی در

      این متن یک متن مغرضانه در مورد چپ دست ها هست اصلا تمام این اطلاعات علمی از چه منبعی هست الکی خاستی یه چیزی بنویسی حالمونو خراب کنی که موفق شدی خسته نباشی دلاور کارتو خوب انجام دادی متاسفم براتون

    • کوس ننت ارسالی در

      احسنت ناشر

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه