ارسال به دیگران پرینت

مختصات جغرافیایی دوستداران کتاب

وب‌سایت «ویک» فهرستی از ۱۵ کشوری که مردم آن علاقه زیادی به کتاب و کتاب‌خوانی دارند، منتشر کرد. محققان دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه نوادا در آمریکا تحقیقاتی را درباره سطح کتاب‌خوانی افراد کشورهای مختلف انجام دادند. آنها این پژوهش را روی افراد بین ۲۵ تا ۶۵ سال در ۳۱ کشور مختلف جهان انجام دادند و از آنها درباره تعداد کتاب‌هایی که در ۱۶ سالگی در خانه خود داشته‌اند،‌ پرسش کردند.

مختصات جغرافیایی دوستداران کتاب

براساس این پژوهش، تعداد کتاب‌های موجود در خانه افراد در ۱۶ سالگی نتایج مثبتی بر سطح سواد و مهارت‌های فناوری اطلاعات آنها در سال‌های آینده داشته است، صرف نظر از اینکه آن شخص چقدر آن کتاب‌ها را مطالعه می‌کرده است. برای مثال در جدول زیر می‌توان این اطلاعات را دریافت که در خانه یک فرد ۱۶ ساله اهل استونی به‌طور میانگین ۲۱۶ کتاب وجود دارد. این شاخص برای خانه‌ای که یک نوجوان ۱۶ ساله آمریکایی در آن زندگی می‌کند، ۱۱۴ است.

نتایج این پژوهش نشان داد به‌طور میانگین مردم استونی در هر خانه ۲۱۸ کتاب داشته‌اند و یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان استونی هم اعلام کرده‌اند که در سن ۱۶ سالگی بیش از ۳۵۰ کتاب در خانه خود داشته‌اند. این شکل از آمارگیری و شاخص‌بندی تحولی دیگر در فهم مصرف کتاب در جوامع به‌دست داده و شیوه‌های متداول مربوط به میزان سرانه مطالعه کتاب و مصرف این کالای فرهنگی را به چالش کشیده است. براساس تحلیل‌های مبتنی بر نتایج این پژوهش اینکه یک شخص کتاب‌های بیشتری در خانه داشته باشد، حتی اگر آنها را مطالعه هم نکند، این مساله بر نتایج تحصیلی آن شخص تاثیر مثبت داشته است. در واقع یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه در این پژوهش آن است که مطالعه کتاب در کتابخانه‌های عمومی از فرآیند پژوهش حذف شده و بیش از آن امکان مطالعه در خانه و اثرگذاری حضور کتابخانه‎‌های شخصی در شیوه جامعه‌پذیری نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است. در جدول پیش‌رو، فهرستی از ۱۵ کشوری که مردم آن بیش از همه عاشق کتاب و کتاب‌خوانی هستند، گردآوری شده است.

 

14-02

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه