ارسال به دیگران پرینت

انتقاد مدیران استیضاح ترامپ از احضار نشدن شاهدان

محکمه استیضاح ترامپ در شرایطی برگزار شد که سرپرست مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان، نسبت به روند پیشنهادی جمهوریخواهان برای این محکمه و عدم فراخواندن شاهدان و مستندات انتقاد کرد.

انتقاد مدیران استیضاح ترامپ از احضار نشدن شاهدان

نخستین جلسه محکمه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعدازظهر سه شنبه آغاز به کار کرد و پس از آن قاضی جان رابرتز گردشی از پرونده استیضاح را قرائت کرد.

پس از آن، نوبت به اظهارات وکلای کاخ سفید و مدیران استیضاح مجلس نمایندگان رسید که پت سیپلونی به عنوان سرپرست وکلای مدافع ترامپ از قطعنامه پیشنهاد میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا حمایت کرد و آن را روندی منصفانه دانست.

وکیل مدافع دونالد ترامپ از همان ابتدا تاکید کرد که ترامپ کاملا از این تهامات مبرا است و هیچ موردی وجود ندارد.

این اظهارات سیپلونی به طور مشخص یادآور اظهارات رئیس جمهوری آمریکا است که از ابتدای ماجرای "اوکراین گیت" اصرار دارد که هیچ کاری نکرده است و هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد.

"اوکراین گیت" به ماجرایی اشاره دارد که دونالد ترامپ در تماس تلفنی ۲۵ ژولای با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری تازه انتخاب شده اوکراین، ارسال کمک های نظامی مصوب کنگره آمریکا به آن کشور را به تحقیق درباره عملکرد اقتصادی هانتر بایدن فرزند جو بایدن رقیب انتخابات ریاست جمهوری خود منوط کرده بود.

یک افشاگر محتوای این مکالمه را در اختیار نمایندگان مجلس آمریکا قرار داد و پس از آن ماجرای استیضاح ترامپ به طور جدی پیگیری شد.

کمیته های اطلاعات و قضایی مجلس نمایندگان با احضار شاهدان و کارشناسان حقوقی، پرونده استیضاح را رسیدگی کردند و در نهایت مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات‌ها، هر دو اتهام دونالد ترامپ را وارد دانستند.

با گذشت نزدیک به دو ماه، پرونده پنج شنبه گذشته به سنا ارسال شد و محکمه استیضاح به طور رسمی آغاز به کار کرد اما برای اینکه فرایند رسیدگی به این پرونده در سنا و همچنین وکلای ترامپ مشخص شوند، نخستین جلسه آن به روز سه شنبه موکول شد.

به دنبال اظهارات مختصر سیپلونی، آدام شیف به عنوان سرپرست مدیران استیضاح و عضو مجلس نمایندگان به تشریح نظرات خود پرداخت و در آن از اینکه هیچ شاهدی برای این محکمه فراخوانده نشده اند و هیچ سندی هم از کاخ سفید درخواست نشده است، انتقاد کرد.

با این حال او اتهامات ترامپ را در دو موضوع استیضاح یعنی سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره برای کشف حقیقت را تشریح کرد.

شیف اظهار کرد: چرا باید این محکمه با همه محاکم دیگر متفاوت باشد؟ نباید اینگونه باشد اما قطعنامه مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه، محکمه را از مسیر خود بازگرداند.

جمهوریخواهان مدعی هستند اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان حاضر نشدند، شاهدان ادعایی آنها را احضار کنند و اجازه ندادند کاخ سفید از خود در جلسات استیضاح دفاع کند اما دموکرات ها با ارائه اسنادی نشان دادند که این ادعا باطل است و آنها بارها خواستار حضور شاهدان کاخ سفید و همچنین اسناد مربوطه شده اند اما دونالد ترامپ آنها را از حضور در جلسات بررسی استیضاح منع کرده بوده است.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اضافه کرد: هفته گذشته ما به اینجا آمدیم تا مفاد استیضاح علیه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را برای سومین بار در تاریخ ارائه دهیم. این مفاد، رئیس جمهوری دونالد جان ترامپ را به سوء استفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره متهم می کند. 

شیف با بیان اینکه سوء رفتارهای مندرج شده در این مفاد، جدی‌ترین آنها نسبت به هر رئیس جمهوری دیگر بوده است، گفت در حال حاضر نیز شواهد علیه رئیس جمهوری قوی و بزرگ است اما بعد از محکوم شدن ترامپ می توان اقدامات درمانی بیشتری انجام داد.

وی از تصمیم مچ مک کانل برای ایجاد تغییراتی در روند استیضاح استقبال کرد و افزود: همین حالا هم بیشتر آمریکایی ها اعتقاد ندارند محکمه عادلانه برگزار می شود. بیشتر آمریکایی ها معتقدند که ترامپ تبرئه می شود، نه به خاطر اینکه او بی گناه است ، بلکه به این دلیل که این یک رأی حزبی است و ترامپ نیز آرا را دارد.

سرپرست مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان تاکید کرد اجازه دهید ثابت کنیم آنها اشتباه کرده اند.

شیف که در اظهارات خود بر لزوم فراخواندن شاهدانی همچون جان بولتون مشاور اخراج شده امنیت ملی آمریکا و مایک مولوینی سرپرست دفتر رئیس جمهوری آمریکا تاکید داشت، ویدئویی از ترامپ را نشان داد که می گفت خوشحال می شود از دستیاران و اعضای کابینه از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه در دادگاه سنا شهادت دهند.

در آخرین سند منتشر شده از قطعنامه جمهوریخواهان برای فرایند محکمه استیضاح، تعداد روزهای این محکمه به سه روز و برای هر یک از طرفین 24 ساعت در نظر گرفته شده است.

سرپرست دادستان‌های معرفی شده از سوی مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ در پایان اظهارات خود گفت سرانجام حقیقت روشن خواهد شد. اسناد کتمان شده رئیس جمهوری از طریق قانون آزادی اطلاعات منتشر خواهد شد و به طریق دیگری زمان تمام می شود.

شیف افزود شاهدان داستان‌هایشان را در کتاب‌ها یا فیلم‌هایشان خواهند گفت و حقیقت خواهد آمد اما سوال اینجا است که آیا آنها در زمان خود، بیرون خواهند آمد؟

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه