ارسال به دیگران پرینت

ایران شاگرد اول تولید کاتالیست در اوپک شد

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان کاتالیست با اشاره به پایان رسیدن انحصار شرکت «یو.او.پی» آمریکا در تامین نیازهای کاتالیستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، اعلام کرد: ایران به عنوان اولین کشور عضو اوپک به صادرکننده کاتالیست تبدیل شده است.

ایران شاگرد اول تولید کاتالیست در اوپک شد

عبدالرضا حمیدی در حاشیه نمایشگاه انرژی کیش در جمع خبرنگاران با بیان این‌که همزمان با اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، ایران به جمع کشورهای تولیدکننده انواع کاتالیست‌های پرمصرف در صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و فولاد پیوسته است، گفت: از مجموع کاتالیست‌های پرمصرف در صنعت نفت کشور تاکنون تولید داخلی با دانش ایرانی ۴۴ کاتالیست انجام شده است.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان کاتالیست ایران با اعلام این‌که طراحی و ساخت کاتالیست‌های پرمصرف صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی جهان صرفا در اختیار ۱۴ شرکت بین المللی و جهانی است، تصریح کرد: ایران اولین کشور عضو اوپک و یکی از معدود کشورهای جهان بوده که به انحصار کاتالیستی شرکت‌های بزرگ کاتالیست ساز جهان پایان داده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که شرکت‌هایی همچون «یو.او.پی» آمریکا، «اکسنس» و «سکا» فرانسه، «زئوکوم» سوئیس، «بازل» آلمان و ... سالها انحصار کاتالیست صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی ایران را در اختیار داشته اند، بیان کرد: در شرایط فعلی نیازهای کاتالیستی صنعت نفت به همت شرکت های دانش بنیان ایرانی تامین شده و در شرایط تحریم نیازی به خرید و واردات کاتالیست های پرمصرف نداریم.

وی با اشاره به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به کشورهای همجوار همچون عراق، ارمنستان، پاکستان، سوریه، قزاقستان و ...، تاکید کرد: در شرایط فعلی در کنار تامین نیاز داخلی ایران به جمع صادرکنندگان کاتالیست در منطقه خاورمیانه پیوسته است.

حمیدی با انتقاد از برخی از سیاست‌های دولت در حمایت از کاتالیست سازان ایرانی، یادآور شد: تامین مواد اولیه، پائین بودن پیش پرداخت‌ها در قراردادهای خرید، عدم امضای قراردادهای تضمینی و بلندمدت تامین کاتالیست، عدم پایبندی به قراردادهای خرید و نبود نقدینگی کافی از مهمترین مشکلات شرکت های کاتالیست ساز ایرانی است.

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه