ارسال به دیگران پرینت

زنان جهان؛ میلیاردها ساعت کار بدون دستمزد

در سراسر جهان این زنان هستند که بار فعالیت‌های مراقبتی و نگهداری از کودکان را به دوش می‌کشند؛ بدون دستمزد. به گزارش آکسفام نابرابری در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است و زنان بیش از همه قربانی این نابرابری هستند.

زنان جهان؛ میلیاردها ساعت کار بدون دستمزد

این نخستین بار نیست که آکسفام نسبت به این موضوع هشدار می‌دهد که هرجا سخن از انباشت ثروت است، در مقابل آن فقری عظیم خودنمایی می‌کند. بر پایه تحقیقات این سازمان بین‌المللی توسعه‌ای، اما در سال گذشته هم دوباره تمرکز ثروت در داراترین بخش هرم توزیع ثروت در جهان بوده است؛ ۴۵ درصد از ثروت جهان متعلق به یک درصد از ساکنان کره زمین است. نیمه محروم‌تر جمعیت کره زمین همه با هم حتی از یک درصد از ثروت در جهان برخوردار نیستند.

 

آکسفام یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی در جهان است.

 

مسئولان آکسفام پیش از آغاز مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس می‌گویند، در حال حاضر ثروت میلیادرها بیش از مجموع دارایی ۶ / ۴ میلیارد انسان روی زمین است. ۲۱۵۳ میلیاردر در جهان به تنهایی ثروتی بیش از ۶۰ درصد کل جمعیت جهان را در اختیار دارند.

 

آمیتاب بهار از این سازمان با بیان این مطلب و اشاره به این "نابرابری" می‌گوید: «تقریبا نیمی از جمعیت زمین روزانه کمتر از ۵۰ / ۵ دلار  برای زندگی در اختیار دارد.»

 

۱۲ میلیارد ساعت‌ کاری پرداخت نشده

 

طبق گزارش آکسفام سخن از بحران نابرابری است، بحرانی که بزرگترین بازندگان آن، زنان هستند. الن امکه از آکسفام در آلمان می‌گوید: «درآمد زنان به طور میانگین کمتر است، دارایی کمتری در اختیار دارند و [نسبت به مردان] بیشتر در معرض خطر فقر هستند.» او دلیل اصلی این نابرابری را این مسئله می‌داند که زنان غالبا در فعالیت‌هایی که در ازای آن پرداختی به آنها تعلق نمی‌گیرد کار می‌کنند؛ کارهایی مانند نگهداری و مراقبت از بستگان و کودکان.

 

 ۱۲ میلیارد ساعت کاری بدون دریافت حقوق روزانه به نام زنان و دختران در سراسر جهان ثبت می‌شود. به گزارش نماینده آکسفام در آلمان، اگر زنان برای این کار و این ساعت‌ها، حتی تنها حداقل دستمزد را دریافت کنند، پای درآمدی سالانه به ارزش ۱۱ بیلیون دلار در میان است. آکسفام ۱۱ بیلیون دلار پرداخت نشده را در کنار درآمد غول‌های تکنولوژی مانند اپل، فیس بوک و گوگل قرار می‌دهد و می‌نویسد: این مبلغ ۲۴ برابر بیشتر از درآمد این کنسرن‌هاست.

 
الن امکه معتقد است، نابرابری‌ای که شامل حال زنان می‌شود، در سراسر جهان و از جمله در آلمان هم قابل مشاهده است. امکه با اشاره به "فاصله‌ی درآمدی بسیار زیاد میان مردان و زنان در آلمان" می‌گوید: «درآمد زنان ۲۱ درصد کمتر از مردان است و در اینجا هم علت این است که زنان به طور مشخص، روزانه به طور میانگین یک و نیم ساعت بیشتر از مردان در کارهای  نگهداری و پرستاری Care Arbeit مشغول‌اند.»

 

تبعیض جنسیتس در سیستم اقتصاد جهانی

 

نویسندگان گزارش آکسفام می‌گویند، از تبعیض جنسیتی در سیستم اقتصاد جهانی سخن می‌گویند. به نوشته‌ی آنها مدت زمانی که دختران و زنان صرف فعالیت‌های مراقبتی و نگهداری می‌کنند، دسترسی آنها را به آموزش و بازار کار دشوار می‌کند. به این ترتیب آنها در آینده یا درآمد کمی دارند یا اصلا درآمدی ندارند که بتوانند با آن از نظر مالی مستقل شده یا در رفاه زندگی کنند.

 

یک دختر ۸ ساله بر پایه‌ی این گزارش در مقایسه با برادر هم سن و سالش، ۳۰ درصد وقت بیشتری را در کمک کردن در کارهای خانه می‌گذراند. این فاصله رفته رفته افزایش می‌ابد به گونه‌ای که در ۱۰ سالگی، به ۵۰ درصد می‌رسد. به این ترتیب به این دلیل که این دختر در مقایسه با برادر خود وقت کمتری برای مدرسه و آموزش دارد، احتمال اینکه در آینده زن خانه‌دار شود و شغلی نداشته باشد که در ازای آن درآمدی کسب کند، افزایش می‌یابد. در سراسر جهان ۴۲ درصد از زنان به دلیل مسئولیت‌های مراقبتی و نگهداری، هیچ راهی به بازار کار ندارند. آمار منتشر شده در مورد مردان در این مقوله، ۶ درصد است.

 
این سازمان کمک‌های توسعه‌ای خواستار سرمایه‌گذاری‌های گسترده در زیرساخت‌های عمومی برای کمک به زنان و دختران در حوزه‌ی فعالیت‌های مراقبتی‌ای شده است که در حال حاضر  بدون در یافت دستمزد انجام می‌شوند. فعالان در این سازمان از نیاز به خدمات و برنامه‌های آموزشی بیشتر، امکانات بیشتر برای نگهداری از کودکان و نگهداری حرفه‌ای از سالمندان و بیماران سخن می‌گویند.

 

از سوی دیگر، بهار از سازمان آکسفام در مورد توزیع نابرابر ثروت و راه‌های کاهش نابرابری در زمینه‌ی برخوردای از ثروت می‌گوید: «نمی‌توانیم با این سیستم معیوب که [تنها] به نفع ثروتمندان و نخبگان است Reichen und die Super-Eliten است، ادامه دهیم. نمی‌توان با سیستمی ادامه داد که در آن شرکت‌ها مالیات کمتری نسبت به شهروندان می‌پردازند. این باید کاملا تغییر کند.» به گفته‌ی او تغییر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دولت‌ها تدابیری اتخاذ کنند که بر اساس آن پرداخت مالیات متناسب با فعالیت و درآمد باشد.

 

و در انتها اینکه، در جهانی ایده‌آل که کارشناسان آکسفام آن را به تصویر می‌‌کشند، انسان‌ها می‌توانند انتخاب کنند که آیا می‌خواهند کارهای خانه را انجام دهند و از بستگانشان مراقبت کنند و صرف‌نظر از تصمیمی که می‌گیرند، نباید نگران معایبی باشند که این تصمیم در بازار کار برایشان به ارمغان می‌آورد.

 

منبع : اسکان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه