ارسال به دیگران پرینت

مجتهدزاده: آمریکایی ها با استناد به فیلمی موهوم ایران را متهم می کنند

استاد روابط بین الملل گفت: ترامپ ادعا می‌کند به وسیله نخست وزیر ژاپن به دنبال کاهش تنش با ایران بود ولی با استناد به فیلمی موهوم در خصوص انفجار دو نفتکش در دریای عمان، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه می‌رود.

مجتهدزاده:  آمریکایی ها با استناد به فیلمی موهوم ایران را متهم می کنند

۵۵آنلاین :

استاد روابط بین الملل گفت: ترامپ ادعا می‌کند به وسیله نخست وزیر ژاپن به دنبال کاهش تنش با ایران بود ولی با استناد به فیلمی موهوم در خصوص انفجار دو نفتکش در دریای عمان، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه می‌رود.

«پیروز مجتهدزاده» در پاسخ به پرسشی درمورد سفر هفته گذشته آبه شینزو به تهران و ادامه تلاش‌ها بر علیه ایران اظهار داشت: برخی عجله دارند، در حالی که نخست وزیر ژاپن گفت گام‌های بزرگی برداشته شده است، قرار نیست محتوای را مذاکرات فریاد بزنند.

وی افزود: واضح است آقای آبه مطلقاً دست خالی ایران را ترک نکرده است. رهبر معظم انقلاب گفتند ترامپ را شایسته پیام و مذاکره نمی دانم، وقتی مقامات آمریکایی یاد گرفتند به شکل واحد و منسجم اظهار نظر کنند، می‌توان در خصوص رد و بدل کردن پیام‌های آنها صحبت کرد، لذا در این شرایط، سخن رهبری درست و به موقع بود.

استاد ژئوپلتیک ادامه داد: ایشان به نخست وزیر ژاپن گفتند حاضرم با شما بحث کنم ولی با ترامپ حرفی ندارم.

مجتهدزاده همچنین گفت: آینده شرایط ایران در منطقه در رابطه با آمریکا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس غیر قابل پیش بینی است. ما فعلاً باید در ادامه وضعیت موجود حرکت کنیم تا وقتی که اتهام‌ها و رایزنی‌ها و دروغ‌های ترامپ مبنی بر همراه کردن دیگر کشورها بر علیه ایران به پایان برسد که قطعاً این اقدامات ترامپ بی نتیجه خواهد بود.

وی ادامه داد: در نهایت اسناد و اتهامات آنها در سازمان ملل رد خواهد شد، از کجا معلوم است که فیلم کذایی در چه تاریخی ضبط شده است و اساساً چگونه می‌توانید ثابت کنید قایق موجود در فیلم متعلق به ایران است.

وی در پاسخ به این پرسش که واکنش مقامات آمریکایی در خصوص انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: پمپئو واکنش احمقانه‌ای داشت، او با استناد به فیلمی ضعیف و غیرقابل استناد، ایران را متهم به دست داشتن در این حادثه کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: این برخورد بسیار زشت و غیر حرفه‌ای بود. این در زمانی بود که ترامپ ادعا می‌کند به وسیله نخست وزیر ژاپن به دنبال کاهش تنش با ایران است. ترامپ نیز حرف‌های وزیر خارجه خود را تکرار کرد، این آدم‌ها بی ثبات هستند. ممکن است در فاکس نیوز مطلبی جنگ طلبانه بگویند و در اسکای نیوز موضع عکس بگیرند.

مجتهدزاده در پاسخ به این پرسش که همراهی انگلیس با آمریکا در خصوص اتهام زنی به ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: موضع وزیر خارجه انگلیس، یک فضولی بی دلیل بود. در حقیقت وزارت خارجه انگلیس خواسته نانی را به آمریکایی‌ها قرض بدهد که ترامپ در سفر اخیرش به لندن به آنها قرض داده بود. اتحادیه اروپا مواضع آمریکا را نپذیرفت و برای آنها این اظهارات شتاب زده، محلی از اعراب ندارد.

وی افزود: ارزیابی من در خصوص انفجار نفتکش‌ها این است که هر کس این حادثه را آفریده، مرتکب عمل و اقدام احمقانه‌ای شده و نیتش این بوده که مبادا مذاکرات آبه شینزو در تهران به نتیجه برسد و خواهان جنگ است.

وی ادامه داد: آنها می‌گویند کار ایرانی‌ها بوده است. در منطقه، اسرائیل خواهان جنگ است و کسی نمی‌تواند این خوی جنگ طلبی اسرائیل را به حساب آمریکا بگذارد.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: کسی که دست به این کار زده، جنگ طلب است. بنابراین باید بررسی و نگاه کنیم در میان جنگ طلبان دو طرف، کدام یک بیشتر تشنه جنگ است و سود می‌برد. در حقیقت، اژدری(torpedo) که به این نفتکش‌ها اصابت کرده است مستقیماً مذاکره ایران و ژاپن را هدف قرار داده است و به این نیت شلیک شده که ایران را جنگ طلب و یاغی منطقه معرفی کند.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه